Ma is tanultam valamit: a világ legolcsóbb autója senkinek sem kellett
Az infláció hatalmas, az új autók ára az egekben. Időszerűnek tűnik tehát feltenni a kérdést: vajon melyik a világ legolcsóbb autója?
Minden attól függ, mit tekintünk autónak. Mert ha a kritériumok kimerülnek négy kerékben, egy kormányban és legalább egy felnőtt ember befogadásában, minden bizonnyal a ChangLi Nemica, vagy valamelyik hasonló kínai törpeautó lenne a győztes. Ez az 1000 dolláros (344 ezer forint) elektromos csöppség mind kinézetében, mind képességeiben pedálos gyerekjátékra emlékeztet: végsebessége 37 km/h, hatótávja pedig 45 kilométer. Azért ennél tegyük magasabbra a lécet.

Ha valami olyat keresünk, ami ténylegesen kimeríti az autó fogalmát, a Tata Nano lesz a befutó. Az apró csapott hátú tudatosan a világ legolcsóbb autójának készült, alternatívaként az India útjait elárasztó milliónyi motoros számára. Az ajánlat: belefér négy ember, akad némi csomagtér, és bár a 105 km/h-s végsebesség legfeljebb országútra elég, a vegyes fogyasztás 4,24 liter. Az ár? Mai árfolyamon 447 ezer forint.
Ehhez a gyártó mindenen spórolt, amin csak lehet. Először is, a Nano tényleg nagyon kicsi: alig több, mint 3,1 méter hosszú, 1,39 széles és 1,65 magas. Gyártása során a lehető legkisebb mennyiségben használtak fémeket, így az önsúly kiviteltől függően 600 kiló körül mozog. A 624 köbcentis, 37,5 lóerős kéthengeres motor a hátsó kerekek között, a csomagtér padlójába süllyesztve kapott helyet, a váltó négysebességes kézi. A 12 colos kerekeket három csavar tartja a helyén, mögöttük elöl-hátul dobfékek. Ablaktörlőből csak egy van, a bal oldali visszapillantó tükör pedig feláras extra. A korai példányoknak nem volt csomagtérajtaja, a csomagokhoz csak az utastéren keresztül lehet hozzáférni. Mivel külső tanksapka nincs, tankoláshoz fel kell nyitni az autó elejét. A műszerfal egyetlen műanyag darab, a kárpit a legolcsóbb nejlon, a hátsó üléssorra pedig még biztonsági öv sem jutott.
2008-as piacra dobása előtt indiai gazdaságelemző szervezetek gigantikus sikert jósoltak a Nanónak. Egyesek az autópiac 65 százalékos bővülését és a használtautó árak akár 30 százalékos esését vizionálták, míg a Tata évi 250 ezres gyártási kapacitással számolt. Az apró típust azonban jóval hűvösebben fogadta a közvélemény. A legjobb években is csupán 74 ezer Nano fogyott, ám 2012 után az eladások drasztikusan csökkentek. A gyártást végül 2018-ban leállították.
A Nano bukását több tényező okozta. Egyrészt, indiai pénztárcával valójában nem volt annyira olcsó, másrészt a marketingkampánya visszafelé sült el. Az átlagember inkább vett olcsóbban egy minőségi motorkerékpárt, mintsem több pénzért a világ legolcsóbb autójába üljön.
A Nano presztízsértékének a nulla csillagos törésteszt, a mindössze 18 hónap garancia, valamint a számos tűzeset sem tett jót. Utóbbiért a gyártó mindig a tulajdonosokat okolta, ám ennek ellenére ingyenes biztonsági javítást kínált 70 ezer meglévő autóhoz. Ha ez nem lenne elég, az árat sem sikerült alacsonyan tartani: 2017-re egy példány már az eredeti duplájába került.

Bár rövid ideig a Nano európai forgalmazása is felmerült – sőt, ehhez feljavított prototípusok is készültek – a terv végül az autóval együtt kudarcba fulladt. Ratan Tata, a Tata Motors egykori elnöke később hatalmas elvesztegetett lehetőségnek nevezte a Nanót, okként pedig „belső problémákat„ nevezett meg.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
