A hó nyert: Az Esztergom-Budapest szakasz elesett
Felkeltem reggel 6-kor és amikor kinéztem az ablakon, gyermeki öröm tört ki belőlem látva a vastag hótakarót és a heves havazást. Ez az érzés hamar szertefoszlott, amikor realizálódott bennem, hogy ma fel kell jutnom Budapestre Esztergom-kertvárosból.
Az autó ötletét fontolgatva felcsaptam a 10-es út csoportot Facebookon, ahol szinte percenként jelentek meg posztok arról, hogy itt a világvége. Keresztbe fordult és árokba csúszott autókról, kamionokról áramlottak a hírek, borítékolható volt, hogy megbénult a közlekedés. Ráadásul a vizes hó megtapadt az udvarunk fáin, így azok bedőltek a kapuba és blokkolták a kijutásomat, maradt a tömegközlekedés.
A buszokat eleve elengedtem, gondolván, hogy ugyanott megy, ahol az autók, így ők sincsenek jobb helyzetben. Kézenfekvő a vonat, és reggel a csoportokban is azt írták, hogy minimális a késés. Optimistán siettem hát az állomásra a 7:14-es vonathoz, és ott szembesültem vele, hogy 25 perc késést jósol a néni a hangosbemondóban.
A szembe oldalon a Nyugati pályaudvarról Esztergomba tartó vonat tábláján első körben csak 10-15 perc késés volt feltüntetve. Mire az én vonatom megérkezett, az 77 percre hízott, bár az enyémhez fűzött késés is optimista volt. Végül 40 perc késé után indult el a 7:14-es vonat, a menetrend szerinti 7:44-est pedig inkább törölte mára a MÁV.
Indulástól egyébként csak lassan gyűjtötte a késés perceit a vonat, nem tűnt veszésnek a felút, ellentétben az állomásokkal. Mindenhol vastag latyak, feszült lábizmokkal slisszolt le mindenki a peronról. Innen már csak a HÉV választott el az irodától, abban viszont nem volt komolyabb csúszás vagy probléma, Budapestet kevésbé sújtotta a szüntelen havazás.
Ennek ellenére volt, ahol azt írták, hogy a Nyugatiból kifelé induló vonatok egyike lassan egy órája egy helyben áll a Vasútmúzeumnál. Az utasok nyilván feszültek voltak, mert nem érnek oda az iskolába/munkahelyükre, és nem is kevesen össze vannak zárva egy szerelvénybe. A MÁVINFORM oldalán közben folyamatosan jelentek meg a közlemények, a korlátozások és késések, több helyen is vezetékszakadásról írtak.
Ugye azt említettem, hogy a 10-es számú főútról szóló Facebook-csoportban sorra jelentek meg hírek arról, hogy vagy a hó vagy az elakadt járművek miatt járhatatlan a szakasz. Ezzel szemben több helyen is megjelent, hogy bizonyos szakaszokat időben kezelt a Magyar Közút hókotrással és sózással, így azok járhatók maradtak. Volt, amit viszont le kellett zárni a környező településeken, a dobogókői utat például fakidőlés miatt zárták le.
A legnagyobb vita mégis egy olyan poszton alakult ki, ahol a szerző a kamionosokat szólította meg. Azt kérte, hogy indulás előtt pucolják le a pótkocsi ponyvájának tetejét, a gondolat heves indulatokat szült, hiszen a kamionosoknak nincs meg ehhez a megfelelő eszköztára. Ezzel szemben az autósok aggálya is érthető, hiszen kellemetlen a 4 méteres magasságból szélvédőre zúduló hó, akár szemből érkezik a kamion, akár előttünk megy. Illetve abban is igaza van többeknek, hogy az autók tetejét is illik letakarítani indulás előtt, főleg ha két méter magas SUV-król beszélnük.