2024.01.10. 16:09
2 hozzászólás

Elkaszált tanulmányokra koncentráló sorozatomban hatvan gondosan megépített, végül gyártásba sosem került karosszériaváltozatot gyűjtöttem össze az elmúlt hatvan évből. A maga módján mindegyik szimpatikus darab, simán el tudtam volna képzelni, hogy szembejön belőlük egy-egy a forgalomban. Anyaggyűjtés közben némelyikbe mégis jobban beleszerettem a másiknál, most a kedvenceimet gyűjtöttem össze minden kategóriából. Eddig nem hiányoztak, most már vágyom rájuk. Bátran megtehetem, nem fenyeget a veszély, hogy egyszer veszek egyet, mert többnyire egyedi darabokról van szó.

Citroën C5 Airscape (2007)

citroen c5 airscape concept 3

A kabriók még mindig ügyesen keltik az elérhetetlen álom illúzióját. A Citroën persze nem is hitegetett senkit azzal, hogy piacra dobja a C5 nyitható tetejű változatát, a 2007-es Airscape mégis olyan meggyőzőre sikerült, hogy szinte már megsajnáltam a csapatot, akik vérüket és verejtéküket tették egy marketing célból megépített projektbe. Részben ezért, részben azért választottam ezt, mert visszahoz valamit a klasszikus francia eleganciából, az egykori, Chapron-féle DS-ek szintén limuzin alapokra építkező világából.

Rover 75 Coupe (2004)

rover 75 coupe 2

Bármilyen anakronisztikus volt, nekem annak idején tetszett a Rover 75 eltartott kisujjú angol karaktere, és sajnáltam, hogy a vesztébe rohant ez a többet érdemlő márka. Nem kevesebb, mint a századik szülinapjukra készült a kupé változat, ami annak ellenére gyártásra késznek tűnt, hogy a bemutatása után nem sokkal csődbe ment az akkoriban éppen Rover Group néven futó cég. A harmonikus formaterv miatt elképzelhető, hogy ha valamilyen csoda folytán piacra tudták volna dobni, egyszer még lett volna gyűjtői értéke.

Alfa Romeo 75 Sportwagon (1986)

alfa romeo 75 1.8 turbo tcc prototipo

Ennek a 75-nek sokkal nagyobb esélye volt a szalonokba kerülni, a családi kiszerelésű Alfát ugyanis komolyan gondolták az olaszok, egészen addig, amíg a Fiat meg nem vette a céget. A Rayton Fissore üzemében épült hét darab prototípusnál több sajnos nem is készült, bár a 33-asból később lehetett hasonlót venni. Miért kéne annyira? Mert a praktikus kombikat méltatlanul tartják bénának, és mi mással lehetne ezen az attitűdön változtatni, mint a rajongók számára utolsó igazi Alfával? Ezt a receptet végül a 156 és a 159 is sikerre vitte.

Citroën BX Dyana (1986)

citroen bx break de chasse dyana prototype by heuliez 5

Tudom, megint Citroën, de a shooting brake-ek tízes listájából is ezt látnám szívesen otthon. Eleve nagy kedvencem az egyszerre korszakos, mégis kortalan BX, és miközben a Breakért nem tudok annyira lelkesedni, ezt a háromajtós vagányságot napi autóként is tudnám élvezni. A kombi gyártását magára vállaló Heuliez karosszériaépítő annyira lelkes volt, hogy önszorgalomból tette bele a munkát a tanulmány megépítésébe. A márkától nem kaptak rá pénzt, nekünk maradtak a szintén hozomra kinyomtatott prospektusok.

Peugeot 504 Loisirs (1979)

peugeot 504 loisirs prototype by heuliez 5

Ezt is az Heuliez rakta össze, de az 504 franciául szabadidőt jelentő Loisirs kivitele már a Párizsi Autószalonra készült, így ha közvetlenül is, de nem csak vitt, hozott is némi pénzt a Pick-up promotálásával. Nyilvánvaló, hogy a Matra Rancho ihlette, és éppen ezért nyerte meg nálam a crossoverek körét. A válogatásból is látszik, hogy akkoriban még milyen extrém ötletnek számítottak a terepes modellek, sok bátor koncepcióból pont emiatt nem lett semmi, pickupokból viszont ma is készülnek kempingautók sokféle felépítménnyel.

Volkswagen Tristar (2014)

9 volkswagen tristar

Ha már szóba kerültek a pickupok, a soha meg nem valósult koncepciók utolsó gyűjtéséből is egy olyan ínyencséget választottam, ami egy másik, szívemnek kedves modellre, a T3-as Transporterre utal. A szintén szabadidős tevékenységekre szánt, Syncro összkerékhajtású TriStar modern utódját a farmotoros elődhöz hasonló platókialakítás különböztette meg az akkoriban kapható duplakabinos kiviteltől, és annak ellenére, hogy seprű helyett a pótkerék lett a plató állandó tartozéka, kihúzható fiókkal tette volna magát hasznossá.