Vállalkozói élet 82. nap – Megnyitottunk, de csak most jön a neheze

2024.10.15. 15:53
3 hozzászólás

„Mi lesz a megmaradt tíz tonna murvával?” – kérdezte cégtársam a halom fehér kő tetején libegve, amikor egyértelművé vált, hogy kissé többet rendeltem a kelleténél. „Majd valaki elviszi!” – feleltem magabiztosnak tűnő hangon, és szerencsére így is lett, a környék pikpak felszívta a tízhuszas kavicsot, mi pedig örültünk, hiszen ekkor még úgy tűnt, jól állunk. Aztán kiderült, hogy valójában sehogy sem, pedig a tervezett nyitás egyre csak közeledett.


A cikksorozat célja továbbra is betekintést nyújtani egy induló autókereskedés mindennapjaiba, buktatóiba és sikereibe azoknak, akik hozzám hasonlóan az önállósodáson törik a fejüket, de fogalmuk sincs, miként tegyék. 

Bár az üveggyapot itt-ott még mindig beszúr, végtagjaim hegesek, és hetek óta nem aludtam rendesen, legalább látványosan elköltöttünk tizen-milliót anélkül, hogy eladható autókra pazaroltuk volna. :)) Már a harmadik hónapja vagyok a magam ura, hat hete pedig megnyitottuk a telepet is – de vajon tényleg erre volt szükségem?

Ez már a nyakig érő gaz eltűntetése után, de még minden más előtt.
Ez már a nyakig érő gaz eltűntetése után, de még minden más előtt.

Egyelőre úgy tűnik, mindenképp, hiszen már senki sem szól bele, mikor reggelizek, vagy hogyan csinálom a dolgaimat. Ha elrontok valamit, csak magamat hibáztathatom, ha pedig sikert érünk el, az is a miénk, vagyis a vállalkozói élet tulajdonképpen egész jó is lehetne, ha:

  • nem járna óriási pénzügyi kockázattal, ugyanis már javában a saját pénzünket reszkírozzuk.
  • fix munkaidőben zajlana, de ehelyett úgy tűnik, a vállalkozó 0-24-ben vállalkozó, sosincs vége a munkaidejének, de mondjuk erre maga vállalkozott.
  • nem lennének olyan adminisztratív terhek, mint a meglehetősen barátságtalannak tűnő vállalkozói környezetben kideríteni, mire lehet szüksége egy cégnek, - vagy számlázni, járulékot fizetni, illetve egyéb bürokratikus feladatokkal szüttyögni.
  • nem kellene elutalni azt a néhány millió forint ÁFA-t minden hónap huszadikán akkor, amikor már épp kezdenek jónak tűnni a számok.
  • nem lenne komoly versenyhelyzet, ugyanis a környékünkön, Óbudán számtalan remek, jól bejáratott kereskedés működik évtizedek óta, aminek egyébként örülni kell, hiszen ez vonzza a vásárlókat.
  • nem találnának meg folyamatosan a más kereskedésekből már kidobott nepperek, akik a korábban összetört, vagy visszatekert bánatokat akarnák hozni eladásra, hogy idővel lelakják a cég nevét, majd továbbálljanak.

A témában edzettek persze most jót nevethetnek, de én kezdő vagyok, jogom van minderre rácsodálkozni, ahogy arra is, hogy startupként kizárólag banki hiteleket sodor elém az algoritmus, államilag prezentált oktatóanyagot, vagy valami kipipálandó listát, hogy mégis mi kell a nyomorultnak, aki bármibe kezd - haha - azt várhatom. Pedig jó lenne, hiszen ezúttal tényleg az a cél, hogy példamutatóan működjünk, meg hogy ne akkor derüljön ki, hogy valami hibádzik, amikor megkapjuk a büntetést. Ja, bocs, a NAV-ot azért kiemelném, nekik van egy hozzám hasonló uborkáknak szóló mentor-programjuk, aminek tökre örültünk, csakhogy hiába regisztráltunk, azóta sem kaptunk még semmit.

De mi van a teleppel?

A milliódolláros bébi, vagyis a mobil iroda összeállt, viszont a zúzott kő még hátra volt, amiből hosszas kalkulációt követően 90 tonnát rendeltem. Ennek java - a Kopasz tanácsára - andezit lett, ami bár jóval drágább, szerinte nem porzik úgy, mint a fehér murva, így végül a kiállítótér sötét alapot kapott. A szállítást végző billencs olyan hatalmas volt, hogy még a frissen épített kerítést is meg kellett bontanunk, hogy betolathasson, de sebaj, ezen már végképp nem volt időnk siránkozni, ugyanis az órabérben dolgozó Bobmacska ekkor már javában berregett, majd megállás nélkül dolgozott is egész nap, míg a közel ezer négyzetmétert el nem terítette.

IMG 6557

De a köveket nem lehet csak úgy hanyagul szétszórni, ahogy Marcika azt naivan elképzelte; a talajt alaposan lapvibrálni is kell, hogy rendesen összeálljon. A második, vibrálással töltött nap délutánján jártunk, a lenyugvó nap fényei átszűrődtek a mindent beterítő porfelhőn, miközben magamban már a forró műanyag égett szagát és a lábam körül rajzó szúnyogokat átkoztam.

IMG 6687

Ekkor vált gyanússá, hogy talán mégsem a budaiak égetik a lopott rézhuzalt, és nem is a szúnyogok csípnek ennyire; valójában a vibrátorom kapott lángra alattam, és olyan hővel égett, ami szinte a csontjaimig hatolt. Miután pánikszerűen leállítottam, persze többé meg sem moccant, így nem maradt más, mint hogy a telep legtávolabbi pontjáról visszavonszoljam a hetvenkilós gépet, ezzel szétcseszve korábbi munkám javát. Később kiderült, a problémát az eldugult légszűrő okozta, ami miatt nem volt rendes hűtése a gépnek, és azért nem indult, mert a keveréktől lekokszolódott az egyetlen gyertyája is.

IMG 6713


Hogy világos legyen: ez a nap egymillióba került, kővel, vibrátorral, bobmacskával, ebéddel.

Csak egy jó tanács!

Az ismerős, vagy az ismerős ismerőse mindig a legdrágább. Még akkor is, ha csak neked jó árat kínál, ráadásul ha megrendeled, van, hogy hibázik is, csakhogy ő nehezen számonkérhető, hiszen az ismerősöd, vagy az ismerősöd ismerőse, akit pont azért ajánlottak, mert olcsó, jó és gyors. Haha. Ismerőssel, vagy ismerős ismerősével dolgoztatni szívás. Ha el akarod kerülni a kellemetlenségeket, inkább válassz egy független szakembert a Google találatai közül, vagy amit lehet, végezz el saját magad.

Nyitás előtt még sehogy sem álltunk.

Volt egy üres, iszonyúan drága, kövekkel borított placcunk, és egy irodánk ajtók és ablakok nélkül, csupán néhány lelógó vezetékkel. Se áram, se mosdó, se gépek, se ajtók, se ablakok, de budi, se bútorok – szóval inkább hasonlítottunk egy épülőfélben lévő Csernobil díszletre, mint kész telephelyre. Íme: 

IMG 6425


Aztán, mintha csak egy amerikai házfelújítós műsor elevenedett volna meg, hirtelen feltűntek a barátok és ismerős arcok a távolban, 12 óra leforgása alatt pedig minden a helyére került. Elkészült az iroda, a kapu, meg a köret, na és megjöttek az arculati elemek is, vagyis a cégtáblák, molinók, zászlók stb., tehát minden, amire egy cégnek a megfelelő arculathoz szüksége lehet. 

Ez a nap újabb 2,5 millióba került, hiszen amíg a csapat egyik része épített, a többiek székeket, számítógépeket, nyomtatót, hűtőt és minden mást mentek el beszerezni, vagy öltöztették a placcot.

Egy hónappal ezelőtt itt még roskadozó kerítés, nyakig érő gaz és dzsuva várt minket.
Egy hónappal ezelőtt itt még roskadozó kerítés, nyakig érő gaz és dzsuva várt minket.

Hogy mi történt azóta?

Megtelt a telep járgányokkal, kialakítottuk a chill-teraszt (1,5 Mft.), felépült a fotós fal is (700 Eft.), és sikerült eladni úgy huszonöt autót, amit bizóba hoztak a környékbeli tulajok. Mindezt pedig egy igazi, nagyszabású nyitóbuli koronázta meg – amire Magyar Péter rászervezett egy tüntetést a szomszéd Kunigunda utcába, melynek hatására egy pillanat alatt úgy tízezren lettünk a partin. :)

Malac az első vendégek között - ő nem eladó, csak én gondozom, amíg bevetésen kívül van
Malac az első vendégek között - ő nem eladó, csak én gondozom, amíg bevetésen kívül van

Hotdog és pizza illata szállt a levegőben, az italok folytak, nyolcvan éves Jaguarok csillogtak, mellettük újnak hatott még az állólámpás is, a partin pedig tiszteletét tette mindenki, aki számunkra fontos. A kétszáz fős összejövetel költsége végül egy újabb guriga volt a DJ-vel, hangszettel, kamerással, fotóssal, pizzákkal és minden mással, ezt csak azért írom, hogy aki hasonlóban gondolkodik, tudjon egyáltalán valamivel kalkulálni.

DSC 9337

Szóval, ha saját kereskedésben gondolkozol, minden baráti szeretettel azt javaslom, hogy:

  • Próbálj meg jó helyen tábort verni, a lokáció iszonyú fontos, mi ezért költöztünk Óbudára. Mi szerencsések vagyunk, hiszen ötven méteren belül van a műszaki- és eredetvizsga állomás, az átírás, a vámügyintézés, a szerviz, a fényező meg néhány helyi kifőzde is.
  • Társulj valakivel, aki segít a kivitelezésben, vagy ért a céges papírmunkához, könyveléshez, mert egyedül a szakmai rész is untig elég lesz. Mi ötkor zárunk, és még sosem indultam haza nyolc előtt.
  • Tartsd alacsonyan a rezsit, mert szívás minden hónapot mínusszal kezdeni, pláne amíg nincs bevezetve a hely. Nekünk a rezsink, a kolléganő költsége és a saját fizetésünk együttvéve sem haladja meg sokkal az egymilliót.
  • Legyen stratégiád, és üzleti terved, amit kitalálni és papírra vetni sokkal bonyolultabb persze, mint hivatkozni rá, vagy pláne betartani. De enélkül ne kezdd el, mert nem fogod látni azt, hogy merre tartasz.
  • Gondolj az online jelenlétre, az arculat kivitelezésére kérj fel profit, egy rendes weboldal pedig ma már minimum elvárás az ügyfelek részéről, mint autóknál az elektromos ablak. És a közösségi médiát is nyomni kell, ami akár szórakoztató is lehet, ha elég exhibicionista vagy hozzá.
  • LEGYEN EGY PÉNZÜGYI RENDSZERED: Excel, vagy bérelt program, tökmindegy, enélkül az első nap beszopod, mert nem fogod tudni, hogy mire mennyit költesz, vagy mennyi pénzed van még, amit elkölthetsz. Ez legyen a nulladik lépés, hiszen a pénzmozgás már a cégalapítástól elindul!
  • Aztán nem árt, ha veszel autókat, hogy legyen mit eladni, meg hoznak ügyfelek is eladó paripákat, különben üres parkolónak néz majd a környék.
Nincs rendes kereskedés olasz csődörök nélkül!
Nincs rendes kereskedés olasz csődörök nélkül!

Összességében azt gondolom, hogy húszmillió forint az a határ, ahol már reálisan el lehet kezdeni gondolkodni egy autókereskedés beindításában, ha megvannak a kapcsolataid, tudásod, kitartásod és akaratod, meg van egy kis szerencséd is, ami nélkül sokkal nehezebb dolgod lesz. Én pedig mindenkit csak ösztönözni fogok ezentúl az önállósodásra, mert tök jó, csak rengeteg erő, kitartás és akarat kell hozzá. Ha elakadsz, írj és segítek, amiben csak tudok. 

Hajrá!

(P.S.: Ja, és nem bírtam ki, Sacco emlékére vettem egy Bálnát, de már el is vitte a tréler, beszámoló hamarosan.)

IMG 9107

Az oldalról ajánljuk

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07