Rég volt Renault az Év Autója – sikerül-e a Twingónak?
Amikor az új Twingo megjelent, arra gondoltam – ilyen kocsik szoktak Év Autóják lenni. Innováció, modernség, várható nagy népszerűség, minden van benne. Aztán vezettem az egyiket és legyintettem. Majd vezettem egy másikat és arra gondoltam – hátha. Mortefontaine-ben pedig akadt egy titkos változat, ami még nincs is.
70 lóerővel pocsék, mert szörnyű hosszú az áttételezése, elavult, nyomatékszegény és ügyetlen benne a Smart-féle egyliteres szívómotor. A Renault-Smart együttműködés miatt azonban előbbi valószínűleg nem tehetett mást, mint hogy beépítse ezt a kiemelkedően kellemetlen blokkot.
De most, alig fél évvel a bemutatása után már hozzá is nyúlnak, nyárra új, rövidebb áttételeket kap a 70-es Twingo, úgy állítólag már egész ügyes lesz. Azért ez blama, mert ha egy vadonatúj kocsit szinte azonnal a bevezetése után ilyen mélységben át kell alakítani, akkor valamit elszámoltak az elvtársak. Papp Tibi szerint egyszerű a magyarázat: most, hogy már megvan az európai típusbizonyítvány, lehet átalakítani, nincs veszélyben az Euro 6-os besorolás... Félek, igaza van.
De a 90-es Twingo – az nagyon más. Míg a 70-es egy elrontott játék, ami épp ott nem jó, ahová való – a városban -, a nagyobbik, amiben a Renault turbós 0,9-ese van, igazán ügyes. Ültem benne a nem is rossz Suzuki Celerio és a jópofa Toyota Aygo után a Tannistesten. Ez azokhoz képest sokkal komolyabb. Könnyű, de pontos kormányzás, rettenet kicsi fordulókör, a hosszú tengelytáv miatt nincs benne a miniautós bólogatás, alig van benne motorzaj, minden egyéb szempontból is teljesen használható. Ha valaki nem rendeli meg bele a tolótetőt, még hátra is be tud ültetni utast. Amennyiben elmaradt volna a 70-essel az a kellemetlen affér, csak ezt ismerném, és az ára olyan jó 20-25 százalékkal lejjebb lenne – ez kvázi lehetetlen, mert a más cégekkel közösen gyártott autókon mindig vastagabb a profit -, vastag pontokat adnék neki a szavazáson. Így...
De elhoztak Mortefontaine-be, az Év Autója utolsó körös tesztelésre egy újabb változatot is. Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek közül lesz az egyik a 2015-ös Év Autója, az eredmény a jövő héten, hétfő délután, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:
Szóval hozta a Renault a Twingót. A 90 DCT-t, azaz a duplakuplungos, trükkváltóst. Még nem szériaérett, még reszelgetik, de már oda merték adni. És a kocsi jó. Nagyon jó. Igazából annyira jó, hogy el se akartam hinni, mennyire, pedig az biztos, hogy nem nedves, hanem az általában darabosabban kapcsoló, száraz kuplungos DCT (DSG) váltó van benne. De ez nem kapcsol darabosan. Ez gyors és finom, persze a rükit ez se szereti, s az egyes is nehezen csusszan be, ám a többi fokozat pikk-pakk-pukk, így jön. Ráadásul úgy megy át a rázószakaszon, mint a nagyok, a Qashqai és a C4 Cactus álmodni se merne ilyen finom lebegésről. Félek viszont, hogy olcsó, az nagyon nem lesz. Mindegy, itt a kis házi videóm róla, ha érdekel valakit, nézzen bele: