Ilyen a minimál-Passat. Igen, olyan.
Lehet, hogy egy Corollában ennél nagyobb a motor, de ez itt egy TSI, ami modernséget jelent a javából. Elviszi-e a Passatot?
Mortefontaine-ben, az Év Autója választás utolsó döntő rendezvényén még nagyon rezeg a léc, ad absurdum az is megtörténhet, hogy a zsűritag úgy tesz valamelyik kevéssé esélyes szereplővel, mint szerpentinen Lexus RC-F-ben a kickdown: az az ötödikből hirtelen egyesben találja magát.
Az a típus, amiből addig csak a népi változatokban ült az újságíró, abból érdemes kipróbálni a jobb változatokat, amiből viszont csak a drágább kiviteleket kóstolta, abból nem árt valami mezítlábasabb változatba belecsüccsenni. A különféle dízel Passatok után logikus volt hát az 1.4 TSI-t kiemelni a többi közül. Mielőtt nagyon lesajnálná bárki is ezt a változatot: a pici benzinmotor 150 lóereje annyi, mint a nemrég tesztelt dízelé, igaz, a nyomaték itt szerényebb. Nagyon rosszat nem vártam hát.
És nem is volt nagyon rossz, pláne az egyliteres Mondeo után - ami önmagában szintén okozott egy-két meglepetést, hogy milyen kerek tud lenni, de voltak olyan pillanatok, amikor elátkoztam az ötletet, hogy ilyen pici motorral próbálkoztak a konstruktőrök. Nos, a Passat tervezésénél a kockázat nem szerepelt a repertoárban, ők úgy vélték, jobb tutira menni. Bár a négyhengeres hangja ebben az autóban valóban kellemetlenebb a Mondeo háromhengeresénél, a zajt annyira jól elnyomja a csillapítás, hogy alapvetően mindegy is. Ez szépen elindul lentről, és mivel a Passat még ebben a kombi formájában is könnyebb a testesebb Mondeónál, ezért jelentősen fürgébb is az egyliteres Fordnál.
Íme, a videó, ami a mortefontaine-i felvételek mind nagyobb múltra visszatekintő hagyományai szerint helyenként életlen, helyenként berázott, s mindenképpen fél kézzel, vezetés közben készült, csak hogy szép legyen. Ez ne szegje kedvüket, csapjanak bele, nekem meg nézzék el, hogy ott, a pillanat hevében arra mertem gondolni, hogy a Passat nehezebb mer lenni a Mondeónál - az egy úgynevezett tévedés. Ja, és nem is szűkebb a Passat, sőt. Itt a videó:
Apropó, ne feledjék, itt a hét utolsó küzdő fél, hétfőn kiderül, melyik nyert:
- BMW 2-es Active Tourer
- Citroen C4 Cactus
- Ford Mondeo
- Mercedes-Benz C osztály
- Nissan Qashqai
- Renault Twingo
- Volkswagen Passat