Ezt a 4 dolgot még a tapasztalt sofőrök is sokszor elrontják
TC Tréning – 2022. október
Ismét igen intenzív volt a hungaroringi Groupama Tanpályán megtartott TC Tréning, hiszen egy tartalmas elméleti oktatást követően háromféle pályán is ügyesedhettek a jelenlévők. Elsőre nagyon egyszerűnek tűnő feladatokról volt szó: rántópad, szlalom és egy lejtőt, illetve emelkedőt is tartalmazó pálya. Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, voltak nagy meglepődések, hogy mennyire könnyen megoldhatónak látszó vészhelyzeteket is milyen nehéz hiba nélkül lehozni, ha nem tökéletesek az útviszonyok.

Nem győzzük hangsúlyozni, mennyire fontosak a vezetéstechnikai tréningek. Vészhelyzetek bármikor kialakulhatnak, és szó szerint létfontosságú kérdés, hogy ezekre hogyan reagálunk. Ösztönösen általában sajnos rosszul. Nagyon tanulságos látni egy ilyen oktatás elején, hogy rutinos sofőrök is mennyire könnyen beleesnek olyan hibákba, amelyek egy éles helyzetben komoly következményekkel járhatnak. Ez egyébként nem baj, sőt: akit nem az egója vezérel, önerőből is rájön, hogy tanulni mindig érdemes, és mindig van is mit.
Gondoljunk csak bele, hogy akár kilométerek százezreit vezetjük az évek során, amihez az egyetlen oktatást a jogosítvány megszerzésekor kapjuk. Ezután persze megtanuljuk rutinból kezelni az autót, és az alapvető közlekedési helyzetekre is megtanulunk reagálni. Teljesen más viszont, ha vészhelyzetbe kerülünk: ezek nagyon ritkán fordulnak elő, cserébe gyökeresen más reakciót kívánnak, mint amilyet a mindennapi vezetés belénk nevelt.
Egy vezetéstechnikai tréningen pont az ilyen, csücskös és sokszor merőben újszerű helyzetekre készítik fel a résztvevőket. Ennek egyébként nem az a célja, hogy valakiből varázsütésre profi pilóta váljon, akinek a reakcióideje is egy versenyzőével vetekszik. Nem, ez két dologról szól: egyrészt már egy alkalom is óriásit – tényleg! – tud lendíteni a tudáson, másrészt pedig segít jobban megítélni a veszélyes helyzeteket. Utóbbit úgy érdemes elképzelni, hogy mivel már tudjuk, mi történhet, ez sokkal óvatosabb és körültekintőbb vezetésre fog inteni. Sokszor már maga a prevenció is elég.
A Groupama Tanpálya egyik oktatóját, Katona Csabát kérdeztem, hogy melyek azok az alapvető hibák, amiket a legtöbben elrontanak az autóban ülve. Négyet emelt ki, és direkt nem specifikus, konkrét helyzetekre vonatkozókat, hanem teljesen általános problémákat mondott.
1. Rossz ülésbeállítás
Ezen meg mit lehet elrontani, meg különben is mi köze ennek a vezetéstechnikához? Egyrészt ezt váratlanul sok ponton el lehet rontani, másrészt logikusan belegondolva igen sok köze van a vezetéstechnikához. Csaba azt mondta, hogy a legtöbben úgy érkeznek, hogy rosszul van beállítva az ülés. Általában nagyon hátul van, ami legtöbbször egy durván hátradöntött támlával párosul. Ez lehet, hogy sok esetben kényelmes, de vészhelyzetben még remek tudással is szinte lehetetlenné teszi, hogy a sofőr kompromisszummentesen tudjon reagálni.
Ennek az oka, hogy ha például túlságosan hátul ülve, ráadásul nagyon fekvő pozícióban vezet valaki, akkor a teste nincs eléggé fix pozícióban. Ha ilyen helyzetben kell hirtelen vészfékezni, akkor nem tudja elég keményen berúgni a fékpedált, hiszen közben még saját magát is tolja hátrafelé, amíg elér a dereka a támláig, vagyis a fix pozícióig. Az üléspozíció a kormányzásra is nagy hatással van: ha hibás a beállítás, nem tudunk elég hatékonyan és gyorsan manőverezni.
2. Lassú kormányzás
Itt el is érkeztünk a második gyakori hibához, ami nem más mint a lassú kormányzás. Nemcsak a helyes beállítás és kormányfogás lényeges, hanem a kormányzás tempója is. És bizony éles helyzetben olyan sebességgel kell tekerni, ahogy csak a csövön kifér. Csaba szerint ezt is rengetegen elrontják, hiszen a mindennapi, normális közlekedés szinte soha nem indokol nagyon gyors kormányzást. A vészhelyzet más: ilyenkor muszáj gyorsnak lenni, hiszen ha nem így történik, pár tized alatt simán elúszhat az esélye annak, hogy kikormányozza magát a sofőr a meleg helyzetből.
3. Fékezés minden helyzetben
Az egyik legnagyobb hiba, hogy sokan úgy gondolják, a fékezés egy amolyan joker. Vannak helyzetek, amikor tényleg az a legokosabb, ha vészfékezünk, de sajnos nem mindenre megoldás, ezért olyan szituációra is fel kell készülni, amikor ez csak ront a helyzeten. Ezt még az instruktorok szerint is nagyon nehéz megtanulni, hiszen a legtöbb sofőrbe mélyen berögződött az évek alatt a fékezés mint azonnali reflex. Szerencsére ez a mélyen beágyazott reakció is könnyen felülírható gyakorlással, mivel a pályán az agyunk könnyen feldolgozza, hogy hoppá, ez most egy olyan helyzet volt, amin rontott a fékezés, máshogy kell csinálni legközelebb.
4. Pánik, hosszú reakcióidő
Szintén egy igen gyakori dolog, hogy sokan leblokkolnak, ha elkezd kicsúszni alóluk az autó. Ilyenkor a reakcióidő meghosszabbodik, és a pánik veszi át az uralmat a sofőr testén. Valahol ez érthető, hiszen ilyenkor olyasvalami történik épp, amire előtte nem volt példa, így rutinból nem is lehet rá reagálni. Ezt semmi mással nem lehet pótolni, csak azzal, ha valaki megtapasztalja, milyen egy ennyire újszerű helyzet. Miután sokszor próbálta – jó esetben egy tanpályán –, és még információkat is kapott, hogy mi a jó reakció, egy idő után könnyebb lesz megfelelően kezelni ezeket a szituációkat.
Szerencsére egy ilyen tréningen az összes hasonló, alapvető problémára tudják a megoldást az oktatók. A képzés elméleti részén is minden elhangzik, majd az instruktorok a gyakorlatban is segítenek megmutatni, milyen a helyes ülésbeállítás, hogyan kell fogni a kormányt és hogyan kell mozgatni. Sőt, megtanítanak fékezni, de ami a legfontosabb, azt is elmondják, milyen szituációban nem jó megoldás, ha a középső pedált tapossa valaki.
A döntésképtelenséget és a hosszú reakcióidőt már nehezebb leküzdeni, de szerencsére ebben a gyakorlati feladatok segítenek sokat. A mostani tréningen rántópados pályán, szlalompályán és egy lejtőt és emelkedőt is tartalmazó pályán lehetett gyakorolni. Minden feladat esetén a lényeg a fokozatosság és az, hogy az információk egymásra épülnek. Az elméleti oktatás, a beállítások és az oktatók rádión adott tanácsai állnak össze végül a pályákon egy kerek egésszé, ami a végén azt eredményezi, hogy aki becsülettel végigcsinálja a tréninget, garantáltan ügyesebben távozik majd, mint ahogy megérkezett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
