A bringázás elmúlt 205 éve a Közlekedési Múzeum új kiállításán
Akár már a Múzeumok Éjszakáján, de június 23-tól egészen október végéig meg lehet nézni a Közlekedési Múzeum új, időszakos kiállítását, ami a kerékpározás elmúlt 205 évét mutatja be. A bő 100 kerékpárt és több interaktív részt is felvonultató tárlat Kőbányán, az egykori Északi Járműjavító területén, a továbbra is berendezés alatt álló Közlekedési Múzeumban nézhető meg. A megnyitó előtt meghívást kaptunk egy külön tárlatvezetésre, szóval ha bírod a spoilert, akkor olvass tovább és nézd meg a galériánkat is. Ígérem, nem lövök le minden poént!
A vesszőparipaként is ismert futógépek voltak a mai kerékpárok elődjei, történetük egészen 1817-ig nyúlik vissza. A gyermekek kerékpározni tanulását mai napig segítő, pedál nélküli konstrukció eredeti, 19. századi változata az egyetlen, amiből ténylegesen eredeti példányt nem láthatunk a tárlaton, tökéletes minőségű másolatokat viszont igen.
A kiállítás háromféle aspektusból mutatja meg a kerékpár műfaját: először a feltalálás körülményeit, az érdekes vadhajtásokat és a műszaki eszközként való fejlődést láthatjátok néhány velocipédtől elkezdve az első lánc-áttételen át egészen a kerékpározás műfaját Magyarországon is tömegessé tevő orosz Fecske bicikliig. A második részben a kerékpározás közlekedési és társadalmi szerepét mutatják meg, a harmadik, leghosszabb rész pedig a versenysportról szól.
Gondolhatnád, hogy a cargo bike, azaz a városi áruszállító bicikli koncepciója egy 21. századi dolog, de nem: a kiállításon egy több vázból, extra csövekből és deszkákból készült, magyar vízvezeték-szerelő által otthon gyártott, körülbelül 50 éves bringát is meg lehet nézni, ahogy a korai gyermekbringák és a női váz megjelenésének is szenteltek figyelmet. Kiállítottak egy egészen frissen nyugdíjazott, konkrétan 2022-ben még aktív kerékpárszállító vagont is, amiben a Csepel dobozba csomagolható biciklijét, a vonatos kerékpárszállítást és az utazó felszereléseket mutatják be, illetve itt térképes formában meg lehet nézni, milyen lehetőségek vannak a nagyobb magyar tavak körbebiciklizésére.
Ha már hosszú biciklizések, kiállították Zichó Viktor rekumbens kerékpárját is, amivel egészen Indiáig, Kőrösi Csoma Sándor sírjáig tekert el, egy körülbelül 13 ezer kilométeres, megpróbáltatásoktól korántsem mentes túra során.
A versenygépeknél jön az igazi döbbenet: Magellan Vega downhill-bicikli a 2000-es évek elejéről, korai BMX-ek, extrém megjelenésű F. Moser pályagépek a műfaj legvadabb korszakából, ugyanitt megjelenik egy darabka velodrom, de vannak magyar gyártású kiegészítők, ruházati eszközök, cipők is, és egy szívünknek kedves Fiat 131 Supermirafiorit is láthatunk, mint 70-es évekbeli versenykísérő autó.
Az interaktív részt Zwift-görgő, továbbá szintén görgőn kipróbálható velocipéd és cargo bicikli képviseli, de egy elektromos váltót is ki lehet próbálni egy kiszerelt Ultegra hajtókaron.
A kiállítás megnyitóján dr. Schneller Domonkos, a múzeum főigazgatója elmondta, hogy az elmúlt 10 évben szerinte nagyon komoly fejlődésen ment át a magyar kerékpáros infrastruktúra, gondolhatunk itt a Bubi közbringákra, a sok újonnan nyílt kerékpárútra, és a kerékpározás általános elfogadottságára is, ez a kiállítás pedig az országban talán soha nem látott alapossággal mutatja be a biciklizés sokszínűségét. Ajánlott program!