Idegesítő 100-as táblák az M7-esen - miért?

2008.09.05. 12:41


Én is sokat értetlenkedtem már Fehérvárról Pest felé tartva az M7-esen: mivégre van ott anyi százas sebességkorlátozó tábla? Gábor se értette:

From: Gabor

Sent: Monday, August 25, 2008 7:50 PM

To: Rácz Tamás

Subject: M7-es korlátozás

Tisztelt Rácz Úr!

Önt is kérdezném mint az autós médiában dolgozó személy, talán utána tudnak járni a kérdésre adandó válasznak:

Miért van az , hogy az M7 autópálya Budapest felé vezető szakaszán az 50 és 33-as kilométer között miért van 7 db 100km/h-s sebességkorlátozó tábla? Szerintem semmi nem indokolja, a közlekedési helyzet ugyanaz mint a balaton felé vezető úton ott pedig nincs (még?) semmi korlátozás. Ugy gondolom, hogy az egésznek csak pénzlehúzás jellege van. Kiváncsian várom a megoldást.

Gábor

Na jó, magánemberként dúlni-fúlni az egy dolog, de mint az autós médiában dolgozó személy, ezt a levelet már kénytelen voltam komolyan venni. Továbbítottam is hát legott az Állami Autópálya-kezelő szóvivőjének, Winkler-Virág Andrásnak, akivel már korábban is jókat leveleztünk mindenféle témákban. A válasz hamar megérkezett:

From: Winkler-Virág András

Sent: Tuesday, September 02, 2008 11:31 AM

To: Rácz Tamás

Subject: RE: ÁAK

Szia Tamás,

Bocs hogy csak most válaszolok, szabin voltam. Bekopizom a kollégám erről szóló levelét, az mindent elárul...

Az elmúlt napokban több jelzés érkezett az M7 autópálya bal pályáján lévő sebességkorlátozásokkal kapcsolatban. Többen új táblákat véltek felfedezni, mások szerint eltűntek a sebességkorlátozást indokló veszélyt jelző táblák.

Az "igazság" a következő:

Hálózatunkon több helyen található olyan szakasz - jellemzően ívek kezdeténél, illetve végénél - ahol a csapadékvíz lassabban folyik el a burkolatról, ezáltal nagyobb esők idején fokozott "aquaplaning" veszély jelentkezik. Ezeken a szakaszokon az egyéb beavatkozásokon túl helyeztük el a "Csúszós úttest  esőben" és a "Sebességkorlátozás 100 km/óra" táblákat.

Ezzel mindössze annyi a baj, hogy a magyar KRESZ nem tartalmaz olyan részt, hogy a sebességkorlátozó táblák csak esőben lennének érvényesek. Azaz a 100 km/óra mindig 100 km/óra. (Megpróbálkoztunk a KRESZ módosítással, de eddig sikertelenül).

Ezért volt a rendőrségnek olyan kérése, hogy a sebességkorlátozásokat vagy szüntessük meg, vagy ha indokolt, akkor helyezzük őket külön oszlopra egyértelművé téve az állandó jellegű korlátozást.

A GKM kérésére, utasítására ez év áprilisában felülvizsgáltuk a hálózatunkon lévő, hasonló okok miatt érvényben lévő korlátozásokat. Ennek eredményeként 15 helyszínből 7 esetben megszüntettük a sebességkorlátozást. A többi helyszínnél viszont úgy ítéltük meg, hogy továbbra is szükséges ezek megtartása.

Ezeken a helyeken - a fenti kérésnek megfelelően - a KRESZ táblák szétválasztásra kerültek. A "Csúszós úttest esőben" táblákat változatlan helyen megtartottuk, ez a KRESZ előírásainak megfelelően 250-500 m-re van a veszély helyétől, a sebességkorlátozó táblát pedig emögött 100-150 méterrel helyeztük el. (A sebességkorlátozó tábla hatálya a táblánál kezdődik)

Tehát összefoglalva sem új táblák nem kerültek ki, sem régiek nem kerültek eltávolításra, hanem egy "pontosítás" történt.

Üdv
Winkler-Virág András

Szóval már megint a trehány GKM, már megint a túlbuzgó rendőrség. Egyrészt a törvényalkotó lusta kijavítani a hibát a rendeletben (csak annyi kéne, hogy beleszövegezzék a KRESZ-be: a sebességkorlátozó táblák érvényessége meghatározható lehet kiegészítő táblákkal, ennyi). Másrészt a rendőrség előszeretettel mér olyan helyen, ahol hibás, értelmetlen sebességkorlátozás van érvényben.

Azt hiszem, nem is küldöm el a poszt linkjét a GKM-nek, úgyis tudom a választ. Három éve mindig ugyanaz: de hamarosan (néha hozzáteszik: féléven belül) kész az új KRESZ, és majd minden jó lesz. Na persze.