Autós újságíró szeretnék lenni

2008.09.11. 17:55

Dátum:  Tue, 09 Sep 2008 12:24

Feladó: Tamás

Címzett:  Papp Tibor

Tárgy: Továbbtanulás

Üdvözlöm!

Én csak azt szeretném kérdezni hogy ha én autós ujságíró szeretnék lenni akkor milyen fősulira vagy egyetemre kéne mennem.Mert nagyon érdekel ez a szakma.és pont ott vagyok hogy nem sokára választanom kéne. Azt mondta 1ik ismerősöm hogy mindenkép Bp-n a Müszaki. segitséségét előre is köszönöm.

Kedves Tamás,

ELTE Autós Újságíró Szak, amit keresel: a nulladik évi előkészítőn kiveszik a homloklebenyedet, aztán mindkét füledbe meggyújtott petárdát dugnak, hogy könnyebben kifolyjon az agyad, végül a maradékot kikénezik, és már kész is az autós újságíró.

Vannak műszaki végzettségű autós újságírók, meg vannak bölcsészek, utóbbiak közé tartozok például én. A világért se misztifikálnám túl az autós újságírást, mely lássuk be, a sportújságírással holtversenyben a szakma legalja, de ha minket kérdezel, a legfontosabb, hogy tudj írni. A műszaki főiskolák adnak bizonyos fajta képzést, de autókról írni annál sokkal komplexebb. Nem árt az esztétikai érzék, ha a dizájnt értékeled, sokat kell történészkedni, a vezetési élmény értékelése pedig egyszerűen érzéket és tapasztalatot kíván.

Rövid leveled, és az abban hemzsegő helyesírási hibák alapján nem vagy egy literer alkat: márpedig ahhoz, hogy valaki tudjon írni, sokat kell olvasni, és elsősorban szépirodalmat, nem autókatalógusokat. Semmiképpen nem hátrány, ha tudsz olvasni két idegen nyelven. Angolul kötelező, de igazából manapság legalább még egy nyelv erősen ajánlott. Német, olasz, francia, vagy akár japán nyelvtudás is hatalmas előny. Az, hogy fejből vágod hatszáz típus adatait, újságírói szempontból arra jó, hogy untasd a kollégáidat egy sajtóúton, egyébként az interneten bárminek egy pillanat alatt utána lehet nézni.

Tehát az van, hogy a műszaki végzettségű kollégáknak az írásra kell sokat gyúrni, a bölcsészeknek pedig megtanulni, mitől megy a villamos, autóbuzinak lenni sajnos édeskevés. Magánemberként még azt tenném hozzá, hogy ezen a pályán a legnagyobb előny, ha van egy rendes mesterséged az autósújságíróságon kívül. Akkor majd kevésbé félsz megírni az igazságot egy-egy autóról, hiszen szakmailag nem egyetlen életed van. Gyáva népnek nincs hazája, sajnos itt is ez a helyzet.

Üdvözlettel:
Winkler Róbert