Feladó: Béla
Küldve: 2008. október 16. 9:33
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: dsgSzia Tibor!
Nem akarlak dicsérni, iszonyat szar a lead-ed!
1. Nem az automata váltóknak kell reszketniük az eltűnés miatt, hanem a kuplungos kéziváltóknak.
2. Nincs több olajkavarás. Már hogyne lenne, olvasd el a cikkedet.
3. Mélázó visszakapcsolás. Vezettél már automata váltós járművet?
4. Gigafogyasztás. Ha olvasod a totalcar cikkeit rájöhetsz te is, hogy az új automaták kevesebbet fogyasztanak, mint a kéziváltósok, illetve a régebbi váltók 5-10 %-os többletfogyasztásához sem megfelelő szó a gigászi.
Üdv:
Béla
Kedves Béla,
szép dolog az őszinteség.
Pontról pontra:
1. Ebben igazad van tulajdonképpen. Sőt, még az egykuplungos automatizált váltó is retteghet.
2. Nos, itt én arra gondoltam, hogy egy hagyományos automata esetében a teljes nyomatékot olaj viszi át a hidrodinamikus nyomatékváltóban, amelynek a hatásfoka gyorsítások közben erősen nulla közeli. (Nem tudom, hogy mennyire vagy tisztában a működésével, de a cikkben nem akartam erre külön kitérni, mert így is erősen hosszú lett. Ha igen, akkor
bocsánat) Itt ugye a szivattyúkerék lapátjai jól megkavarják az olajat, majd egy vezetőkeréken felgyorsul az olaj és nekizuhan a turbinakerék lapátjainak. Nos, itt ez olyan méretű veszteséget termel, különösen városi forgalomban, hogy ahhoz nem mérhető az olajos kuplung működtetése és hűtése (ezért is szokták áthidalni a magasabb fokozatokban) Arról nem is beszélve, hogy ilyen olajos kuplungokból (illetve fékekből) már önmagában is lényegesen több van egy automata váltó mechanikus fokozatainál, nem kettő darab.
És még egy kérdés, a forgó tömegek: egy automata mechanikus része lényegesen nagyobb tehetetlenségű (pontosabban tehetetlenségi nyomatékú), ami minden egyes gyorsításkor többlet terhet jelent.
3. Vezettem automatát és szeretem, de csak a jókat. Mert vannak iszonyatosan vackok is, amivel egy Chevy Aveo 13-14 litert fogyaszt városban. tegyük hozzá, pl az Audi Multitronicját is szeretem, pedig az CVT.
Sosem az elvet kell értékelni, hanem a végeredményt - szoktam mondani. A dupla kuplungos rendszereknél szerintem az átlag lényegesen jobb. De azért egy nyolcgangos Lexus-váltó, főleg az IS-F-ben....hűha, csakhogy irigykedj.
4. Na de azért az IS-F sem, fogyaszt keveset. Az automata képes ugyan kevesebbet fogyasztani, de csak egy hülye/sportos/feledékeny vezető kézi kapcsolásával szemben. Illetve laborban, például a Bálna Merci. De ez inkább annak szól, hogy az automata szoftvere belőhető európai mérőciklusra. Szerintem.
Üdv
Pt