Egy sorompószakértő olvasónktól kaptuk az alábbi levelet:
Feladó: Dániel
Küldve: 2008. november 20. 0:03
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: vasutasok
A Drága bakter... c. cikkhez kommentálnék.
A sorompóknak több típusa van. Amelyiknél a legtöbbet kell várni:
- a bakter által kezelt nyílt vonali sorompó, amit a vonat előző állomásról történő elmenesztésekor, esetenként a pályaszakaszra érvényes maximális sebesség fölötti sebeség mellett számított menetidő alapján néhány perccel később kell lezárni és csak a vonat elhaladta után lehet felnyitni - amennyiben nem jön másik vonat. Ilyen sorompónál igazából csak a vonat várható menetidejéből lehet megjósolni, mikor ér az átjáróba és mivel a mozdonyvezető is képes a gyorshajtásra, jobb előbb lezárni, mint ami kívülről nézve feltétlenül indokoltnak tűnik. (Ilyen helyeken a vonat pontos helyzete nem ismert, csak az, hogy elindult-e már az előző állomásról/elhaladt-e az előző őrház mellett, vagy sem.)
- az automatikus állomási sorompó, ami függésben van a vonatok biztonságos haladását lehetővé tevő biztosítóberendezéssel: ha a vonat vágányútját beállították, azaz szabad jelzést kap, a sorompó lezárul. Márpedig a szolgálattevőnek a vonat beérkezése után már nincsen ideje vágányutat állítani, mert ki kell mennie fogadni, de legalábbis meneszteni a vonatot. Ezért van az, hogy a vonat még csak épphogy megérkezik az állomásra, ahol meg is áll, de a sorompó az állomás túlsó végén már le van zárva.
- nyílt vonali vagy megállóhelynél (megállóhely az olyan "állomás" ahol nincsen szolgálat) elhelyezett automatikus sorompó: az ilyen sorompó nem tud mérlegelni, tök buta, nem tudja, hogy az érkező vonat meg fog-e állni az adott megállóhelyen, így inkább - biztos, ami biztos - lezárja az átjárót;
- olyan is van, hogy a vonat áthalad az átjárón (automata sorompónál), de a következő jelzőnél megáll és ugyan már fizikailag elhagyta az átjárót, logikailag még nem: a sorompót felnyitó tengelykiszámoló berendezés (ami sokszor vagy 50 méterrel az átjáró után van) még vonatot érzékel az átjáróban
Egyébként engem is idegesítenek a hosszú ideig zárva tartott sorompók (Budapesten pl. a szemeretelepi, "10 percen túl is zárva tartható, max. 20 percig" feliratú nagy kedvencem, főleg amikor letelik a 20 perc és 3-4 autót átenged a bakter, majd visszazár...), tehát egyetértek a helyzet tarthatatlanságával.
Csakhogy szerintem nem is annyira az emberekkel, a vasutasokkal van gond, hanem azzal, hogy a magyar társadalom a vasutat mostohagyerekként kezeli, szüksége van ugyan rá, de legszívesebben egy fillért sem áldozna rá. Anélkül pedig aligha lesz olyan biztosítóberendezés minden átjáróban, ami 1. automatikus és kellően üzembiztos, 2. gyorsan kezelhető, vagy inkább teljesen automatikus (mert akkor a szolgálattevőnek nem kell belenyúlnia, így pl. a megálló vonat előtti átjáró még nyitva maradhat a vonat indulásáig), 3. intelligens (pl. meg tudja különböztetni az áthaladó vonatot a megálló vonattól és ezeket az adatokat nem a be nem tartott menetrendből veszi, hanem a vonat mozgásából...) stb.
Dániel

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
