Feladó: P. Zoltán
Küldve: 2008. december 8. 11:49
Címzett: Papp Tibor
Tárgy: mercb180cdi - decibel
Tisztelt Szerkesztőség!
A Fülembe forró ólmot öntsetek c. teszthez szeretnék hozzáfűzni egy kis szösszenetet, ezen belül is a decibel, mint hangintenzitás témaköréhez.
Ennek oka, hogy kissé megrettenve olvastam a következő sorokat:
"Nem tudom, vajon a Mercedesnél létezik-e olyan irányelv, hogy bármelyik autójuknak csendesebbnek kell lennie, mint egy benzines Dacia. Valószínűleg nem, mert a B 180 CDI nem az: alapjáraton 84 decibelt (C) mértünk benne, míg a Daciában tízzel kevesebbet. De ha az ember egy kis megnyugvásra vágyna, nyugodtan megpihenhetne az 1,4-es Sandero motorterében, mert alapjáraton még az is halkabb négy decibellel, mint a Merci utastere."
Itt felrémlettek az egyetemen belénk sulykolt intenzitással kapcsolatos tudnivalók, melyek szerint ez egy 10-szer logaritmus(valami) alakú mennyiség. Következésképp 3 dB-s hangintenzitás növekedés kétszerakkora hangerősséget jelent. Számomra kicsit megdöbbentő, hogy egy merci belsejében 10 dB-vel nagyobb hangintenzitás, azaz több, mint 8-szor (3*3+1 = 10 dB, tehát három duplázás meg egy kicsi :)) akkora hangerősség mérhető, mint egy Dacia-éban. Továbbá a Dacia motortere kicsit kevesebb, mint fele olyan hangos, mint a merci utastere...
A személyes konklúzióm ezzel kapcsolatban az, hogy előbb veszek Sandero-t, mint dízel B osztályt, a kollektív pedig, hogy talán az olvasók közül nem mindenki van tisztában a decibel jelentésével, ezáltal azzal, hogy a 10 és 4 decibeles különbségek elég jelentősek a hangérzet szempontjából. Talán erre célszerű lenne utalni a cikkben a jobb érthetőség szempontjából.
Üdvözlettel:
P. Zoltán
Kedves Zoltán!
Először én is bele akartam szőni, de azt ugye megbocsátja, hogy nem vállalom
a nép megismertetését a logaritmussal. Elég rossz pedagógus lennék ugyanis,
és mivel ez az összehasonlítás tényleg inkorrekt, feleslegesnek éreztem
ezzel fárasztani az olvasókat. Úgyhogy kihúztam a vonatkozó részt.
Azért sem akartam belemenni a magyarázatba, mert ez a C-szűrő valahogy
"többet mér", mint az A, nyilván azért, mert több frekvenciát "hall meg",
mint az A. Azóta ugyanis vettünk egy okosabb zajmérőt (pont ezen
felbuzdulva), és lényegesen alacsonyabb értékek adódtak A-val mérve, mint
C-vel. Igaz, az arányok hasonlóak. Persze az is lehet, hogy egyszerűen
Nyegleó kollégánk műszere kissé gagyi. Mindenesetre azt csak megerősíteni
tudom, hogy a Dacia motortere alapjáraton érzetre is halkabb, mint a Merci
utastere.
Viszont, mire megvettük a jó műszert, addigra már visszavittük a B-osztályt,
így azt nem tudtuk lemérni a szűrővel.
Üdvözlettel:
Papp Tibor
Tárgy:Re: mercb180cdi - decibel
Dátum:Mon, 8 Dec 2008 20:42:32
Feladó: P. Zoltán
Címzett:Papp Tibor
Kedves Tibor!
Köszönöm válaszát!
Teljesen jogos, a nép megkímélése a logaritmustól. :-)
A szűrőkkel kapcsolatban az eltérés valószínűleg abból adódik, hogy az
A-szűrő, az emberi fül érzékelési tartományára van "belőve", a C-szűrő
pedig az alacsonyabb frekvenciákat figyeli. Tehát valószínűleg azért
mért többet a C-szűrő, mert a motor hangja alacsonyabb frekvenciás,
így ez érzékenyebb rá. A műszerrel valószínűleg nincs gond.
Elnézést a túlzott okoskodásért! :-)
Üdvözlettel:
P. Zoltán

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
