Tengelykapcsoló

2008.12.17. 11:01

Feladó: Levente
Küldve: 2008. december 10. 22:29
Címzett: Winkler Róbert
Tárgy: tengelykapcsoló


Tiszteletem!

Két kérdésem lenne a tengelykapcsolóval kapcsolatban. Azt tudom, hogy be kell nyomni álló motornál is kapcsoláskor, de nem tudom megmagyarázni, hogy miért. A másik pedig az lenne, hogy régen úgy oktatták, hogy kinyomott kuplunggal kell indítózni, de nekem már kifejezetten azt, hogy ne nyomjam ki. Melyik a helyes és miért?

Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel: Levente

 

Kedves Levente,

a kikuplungolással kapcsolatban két szempont is van.

Az egyik műszaki.
- régebben az indítórendszer lényegesen labilisabb volt, a kuplungtárcsa és a sebváltó bemenő tengelyének forgatása viszont többlet-energiát/áramot igényel, teljesen feleslegesen. Ez régen hidegben, gyengébb akksival eldönthette, hogy be bír-e indulni a motor, vagy sem. Ha kikuplungolva indítóz, ezzel ma is kíméli az indítómotort és az elektromos rendszert.

A másik szempont biztonsági.
- ha véletlenül fokozatban van a váltó, az autó megugrik. Néha még mi is így járunk, ha például automata kocsiból ülünk át kézi váltósba. (mondjuk, ha a kézifék is be van húzva, nincs gond, de aki sebességben hagyja ott az autót, az nem szokta a kéziféket behúzni) Épp ezért terjedőben van, hogy az autó addig nem indítózik, amíg az ember be nem nyomja teljesen a kuplungpedált, például a BMW-ken, illetve a legtöbb mai, kulcs nélkül indítható autón.

Őszintén szólva nem is értem, miért tanították ezt Önnek. Talán őket kellene megkérdezni. Lehet, hogy látták Önön, hogy mennyire értelmes és remek a koncentrálókészsége, sosem szétszórt és nem hibázik. Ez lehet az egyetlen magyarázat.

Üdvözlettel:
Papp Tibor