Tárgy: E34 veteránnak
Feladó: Peter Sári
Dátum: Fri, 6 Mar 2009 09:52
Címzett: Csikós Zsolt
Szia Zsolt!
Egy barátomnak eladósorba került az 1992-es BMW 525i-je. Az autó törés-és korróziómentes, kisebb hibái persze vannak, de szinte gyári állapotú (pl. a kazettás gyári magnó van benne még mindig). Előéletéről annyit, hogy egy svájci prof.-é volt, majd a barátom vásárolta meg tőle (együtt dolgoztak). Kb. 8 éve van az országban, azóta nem sokat ment.
Érdemes-e az autót megvenni 500e Ft-ért és elspájzolni mondjuk 10 évre, hogy később veteránt faraghassak belőle?
Veteránként lesz-e értéke egy ilyen autónak előreláthatólag?
Milyen károkat szenvedhet, ha 5-6 évre, vagy akár többre is garázsba teszem és csak néha indítom be?
Ha én nem veszem meg, akkor be lesz számítva egy új Poloba, ami nagy kár lenne. Mellesleg nem tudnám hol tárolni és használni sem, mert külföldön élek és 5-6 év múlva tervezem a hazaköltözést.
Üdv,
Peti
Szia Peti!
Tisztázzuk: tudnád hol tárolni, vagy sem? Valahogy nem egyértelmű, de nagyon fontos, mert egy kint ácsorgó, használaton kívüli autó öt év alatt lényegében rommá válik...
Most 16 (majdnem 17, csak most kezdődött 2009) éves az autó, 10 év múlva csak 27 lesz, a most 27 éves 5-ös BMW-k az áruk mélypontján vannak. Ha tehát 10 évre akarod eltenni, felejtsd el, többet költesz a tárolására (vagy arra, hogy nem adod ki az üresen álló garázsodat, nem tartod benne a napi autódat, stb.)
A korai 5-ös (E12) BMW-k, még a facelift előttiek most kezdtek talán drágulni (csak a recessz közbejött), és persze csak a szép állapotúak. Nagyon sok idő kell egy átlagos tömegautónak (mert veterános szempontból egy nem csúcsmotorral szerelt, négyajtós BMW az), hogy nőni kezdjen az értéke. Magyarországon ráadásul még jóval több, mint Nyugaton. Az érezhető értéknövekedésnek indult veteránok most a 02-esek, az utód E21 épp most kezd eszmélni, de csak az überszuper állapotúak mennek egymillió táján, mert még csak a fanatikusok veszik őket. És a kis BMW-k kultikusabbak, mint a közepesek, az ilyen négyajtósokból a hatvanas évek közepi Neuen Klasse lassan szivárog felfelé, de az már 40 éves. És pénz az 1,5-2 millió forint, mikor benne áll régi pénzben mért 500 ezer kamatok nélkül? Nem. És számold bele, hogy a Neuen Klasséból százezrek készültek csak, talán egymillió, a te fajta 5-ösből milliók, tehát még lassabban válik majd veteránná, mert nem annyira ritka. Szerintem az a kocsi 2030 körül kezd érezhetően érni valamit. Az bő húszévnyi tárolás, elég nagy kín, valljuk be. És ha most veszel egy már az árgörbe alsóbb pontján levő BMW-t, ami hamarább elindul - egy E28-ast, mondjuk, olyanból is van nagyon szép - tíz évvel korábban a pénzednél leszel. Veteránautó csak akkor jó befektetésnek, ha extra értékes. Ferrari, Aston-Martin (de egy-egy rossz szérián azért csúnyát lehetett bukni azoknál is, gondolj csak a Mondialra, vagy a 400-asra, illetve az Astonnál a DBS-re), különleges szériájú, faros Porschék - ilyenek. Meg ha véletlenül felkapják valami film miatt, vagy kultusztárgy lesz, mint a régi Nissan Skyline GT-R-ek, vagy az Escort Mexicók. De ezeket a trendeket nehéz előre látni. Különben minden ilyen eltevősdi inkább érzelmi dolog. Persze attól még simán megér 500 ezret az autó, csak nem kéne nagyon eltenni.
Az autónak az állás nagyon rosszat tesz. A gumialkatrészek elporladnak, legjobb esetben is megkeményednek, a fék berohad, az elektromos cuccok oxidálódnak, a kenőanyagok megdermednek, beszáradnak, a kis járatok eldugulnak. Ez sajnos egy fűtött, száraz garázsban is megtörténik, maximum lassabban. A felbakolás, valamint a speciális, felfújható, mesterségesen szárított veteránautó-sátor az igazi megoldás, ám annak működése pénzbe kerül. Még egy agyondédelgetett veteránautót is illik havonta-kéthavonta beindítani, menni vele egy nagyobb kört, fékezgetni, bekapcsolni a fogyasztókat, átmozgatni az egészet. A raktárba eltevés csúnya pusztítás, persze annál jobb, mintha kint hagyja az ember. Annál minden jobb.
Ha a pénz mozgat, bele ne vágj. Ha úgy gondolod, tízegynéhány év múlva nagyon vágysz majd egy ilyen BMW-re, vedd meg, mert erről tudod, hogy most jó, és hidd el, tíz év távlatából mindegy lesz, hogy 200, 800, avagy 500 ezerért vetted. De ne falazd el.
Üdv
Csikós Zsolt
totalcar.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
