Tárgy: E34 veteránnak
Feladó: Peter Sári
Dátum: Fri, 6 Mar 2009 09:52
Címzett: Csikós Zsolt
Szia Zsolt!
Egy barátomnak eladósorba került az 1992-es BMW 525i-je. Az autó törés-és korróziómentes, kisebb hibái persze vannak, de szinte gyári állapotú (pl. a kazettás gyári magnó van benne még mindig). Előéletéről annyit, hogy egy svájci prof.-é volt, majd a barátom vásárolta meg tőle (együtt dolgoztak). Kb. 8 éve van az országban, azóta nem sokat ment.
Érdemes-e az autót megvenni 500e Ft-ért és elspájzolni mondjuk 10 évre, hogy később veteránt faraghassak belőle?
Veteránként lesz-e értéke egy ilyen autónak előreláthatólag?
Milyen károkat szenvedhet, ha 5-6 évre, vagy akár többre is garázsba teszem és csak néha indítom be?
Ha én nem veszem meg, akkor be lesz számítva egy új Poloba, ami nagy kár lenne. Mellesleg nem tudnám hol tárolni és használni sem, mert külföldön élek és 5-6 év múlva tervezem a hazaköltözést.
Üdv,
Peti
Szia Peti!
Tisztázzuk: tudnád hol tárolni, vagy sem? Valahogy nem egyértelmű, de nagyon fontos, mert egy kint ácsorgó, használaton kívüli autó öt év alatt lényegében rommá válik...
Most 16 (majdnem 17, csak most kezdődött 2009) éves az autó, 10 év múlva csak 27 lesz, a most 27 éves 5-ös BMW-k az áruk mélypontján vannak. Ha tehát 10 évre akarod eltenni, felejtsd el, többet költesz a tárolására (vagy arra, hogy nem adod ki az üresen álló garázsodat, nem tartod benne a napi autódat, stb.)
A korai 5-ös (E12) BMW-k, még a facelift előttiek most kezdtek talán drágulni (csak a recessz közbejött), és persze csak a szép állapotúak. Nagyon sok idő kell egy átlagos tömegautónak (mert veterános szempontból egy nem csúcsmotorral szerelt, négyajtós BMW az), hogy nőni kezdjen az értéke. Magyarországon ráadásul még jóval több, mint Nyugaton. Az érezhető értéknövekedésnek indult veteránok most a 02-esek, az utód E21 épp most kezd eszmélni, de csak az überszuper állapotúak mennek egymillió táján, mert még csak a fanatikusok veszik őket. És a kis BMW-k kultikusabbak, mint a közepesek, az ilyen négyajtósokból a hatvanas évek közepi Neuen Klasse lassan szivárog felfelé, de az már 40 éves. És pénz az 1,5-2 millió forint, mikor benne áll régi pénzben mért 500 ezer kamatok nélkül? Nem. És számold bele, hogy a Neuen Klasséból százezrek készültek csak, talán egymillió, a te fajta 5-ösből milliók, tehát még lassabban válik majd veteránná, mert nem annyira ritka. Szerintem az a kocsi 2030 körül kezd érezhetően érni valamit. Az bő húszévnyi tárolás, elég nagy kín, valljuk be. És ha most veszel egy már az árgörbe alsóbb pontján levő BMW-t, ami hamarább elindul - egy E28-ast, mondjuk, olyanból is van nagyon szép - tíz évvel korábban a pénzednél leszel. Veteránautó csak akkor jó befektetésnek, ha extra értékes. Ferrari, Aston-Martin (de egy-egy rossz szérián azért csúnyát lehetett bukni azoknál is, gondolj csak a Mondialra, vagy a 400-asra, illetve az Astonnál a DBS-re), különleges szériájú, faros Porschék - ilyenek. Meg ha véletlenül felkapják valami film miatt, vagy kultusztárgy lesz, mint a régi Nissan Skyline GT-R-ek, vagy az Escort Mexicók. De ezeket a trendeket nehéz előre látni. Különben minden ilyen eltevősdi inkább érzelmi dolog. Persze attól még simán megér 500 ezret az autó, csak nem kéne nagyon eltenni.
Az autónak az állás nagyon rosszat tesz. A gumialkatrészek elporladnak, legjobb esetben is megkeményednek, a fék berohad, az elektromos cuccok oxidálódnak, a kenőanyagok megdermednek, beszáradnak, a kis járatok eldugulnak. Ez sajnos egy fűtött, száraz garázsban is megtörténik, maximum lassabban. A felbakolás, valamint a speciális, felfújható, mesterségesen szárított veteránautó-sátor az igazi megoldás, ám annak működése pénzbe kerül. Még egy agyondédelgetett veteránautót is illik havonta-kéthavonta beindítani, menni vele egy nagyobb kört, fékezgetni, bekapcsolni a fogyasztókat, átmozgatni az egészet. A raktárba eltevés csúnya pusztítás, persze annál jobb, mintha kint hagyja az ember. Annál minden jobb.
Ha a pénz mozgat, bele ne vágj. Ha úgy gondolod, tízegynéhány év múlva nagyon vágysz majd egy ilyen BMW-re, vedd meg, mert erről tudod, hogy most jó, és hidd el, tíz év távlatából mindegy lesz, hogy 200, 800, avagy 500 ezerért vetted. De ne falazd el.
Üdv
Csikós Zsolt
totalcar.hu