From: B. László
Date: June 24, 2009 8:58
To: TotalCar
Subject: Kuplung nélküli váltás
Tisztelt Autódoktor!
A vezess.hu vezetéstechnikai tanácsok rovatában bukkantam egy kérdésre, amelyben a levélíró kuplung nélküli váltásról ír, a szakértő pedig megerősíti a technika létjogosultságát. Neki is írtam, de nem válaszolt. Ezért Öntől kérdezném, hogy lehet úgy váltani kuplung nélkül, hogy a fogaskerekeket ne törjük össze? Egyszerűen nem fér a fejembe. Itt a link, a kérdés a lap alja felé található.
Tisztelettel: B. László
Tisztelt Balogh László!
Ha kérdésére konkrétan és egyetlen szóval szeretnék válaszolni, akkor azt mondanám: nehezen. A viccet félretéve, tényleg lehetséges normál, modern, minden fokozatánál szinkronizált kézi kapcsolású váltóval a kuplung lenyomása nélkül váltani, de nagyon-nagyon sok gyakorlás, jó érzék és egy még eléggé egészséges váltómű szükséges hozzá. És néha-néha így is megreccsenhetnek a szinkrongyűrűk.
Ha mindenképp ki szeretné próbálni, a következőket javaslom. Gyorsítson normálisan, egyesből még váltson kuplunggal, de kettesben vagy hármasban már kísérletezhet a kuplung nélküli módszerrel, először csak annyira, hogy a tengelykapcsoló oldása nélkül tolja ki a váltót üresbe. Nem túl durva gyorsítási szakasz után tegye a kezét a váltókarra, és nem túl nagy fordulatnál nem túl hirtelen vegye el a gázt, mintha normálisan kapcsolna. Persze a kuplungot ne nyomja ki. Miután elvette a gázt, a kezével finoman tolja (vagy húzza) a váltókart az üres irányába. Nem túl erőszakosan, de azért érezhető erővel: azt hiszem, erre mondjuk, hogy "érzéssel". Lesz egy olyan pont, egy rövid pillanat, ahol és amikor az autó sebessége és a motor fordulatszáma tökéletesen "illeszkedik" egymáshoz, az erőátvitelben nincs feszülés - itt a kar simán kiugrik üresbe. Elvileg nem szabadna reccsennie, legfeljebb egy picit ugorhat a kocsi. Ha tényleg meg akarja tanulni ezt a módszer, akkor ezt gyakorolja sokat, annyit, hogy már odafigyelés nélkül, készség szinten, rángatás és reccsenés nélkül menjen a dolog. Amíg nem ér el erre a szintre, addig szerintem ne nagyon próbálgassa a kuplung nélküli "bekapcsolást".
A fokozatban be váltásnál is ugyanez a trükk, azt a tempót és motorfordulatot kell eltalálni, ahol szinte beszippantja a váltókart a váltó. Itt is kulcskérdés, hogy érzéssel nyomja a kart a fokozat irányába. Egyszer csak eljön az a pont, amikor a szinkrongyűrűk összeakadnak és a váltó becsúszik a kívánt fokozatba. Ezt először hármasból négyesbe érdemes gyakorolni (a H kulliszában itt nem kell síkot váltani) és általános szabály, hogy a fokozatból kihúzás után üresben mindig várni kell egy kicsit, amíg leesik a motorfordulat és kapcsolni lehet a következő fokozatot. Ha túl gyengéden próbálja betolni a kart, akkor az valószínűleg kevés lesz és elmulasztja azt a rövid pillanatot, amikor össze tudnának kapcsolódni a szinkronok. Ha viszont túl erősen erőlteti a kart a fokozatba, akkor könnyen megreccsentheti a váltót.
Tekintve, hogy milyen ritkán lehet tényleg szükség a kuplung nélküli kapcsolás tudományára (elszakadt bowden, elfolyt hidraulikaolaj), szerintem nincs sok értelme elsajátítani, de jó móka és javítja az autókezelési érzékeket, ráadásul, ha már elég jól megy, az ad egy kellemes sikerélményt. Szerintem csak akkor kísérletezzen vele, ha nem bánja, hogy néha megreccsenti a váltót, elég rutinos sofőr ahhoz ahhoz, hogy vezetés közben ilyesmire is odafigyeljen és elég lelkes autórajongó ahhoz, hogy megtanuljon egy alapvetően felesleges technikát. Ugyanis kuplung nélkül az elindulás is elég nehézkes (járó motorral, kuplung nélkül üresből egyest kapcsolni reccsenés, szinkrondarálás nélkül nem nagyon lehet), ezért várhatóan nem fogja autóját meghibásodott tengelykapcsolóval túl hosszú utakon használni.
Üdvözlettel, Tóth Zoltán
Totalcar.hu
Ami a kérdés technikai hátterét illeti, abban Papp Tibor az illetékes elvtárs. Át is adom neki a szót:
Kedves László,
csak annyival egészíteném ki azt, amit Zoli válaszolt, hogy ez nem ördöngösség. A váltóban ugyanis a fogaskerékpárok folyamatosan kapcsolatban vannak egymással. Váltáskor annyi történik, hogy a szinkronkúpok lefékezik és egy körmös kapcsoló odazárja az adott fogaskereket a tengelyhez, amin korábban szabadon forgott.
Erről
talál egy angol nyelvű videót, itt jól látszik, hogyan működnek a szinkronkapcsolók:
A körmös kapcsoló akkor oldható és zárható, amikor nem visz át nyomatékot. Ezért nagyon függ az autótól, hogy milyen ütemben veszi el az ember a gázt és húzza át a kart. A szinkronkapcsoló ilyenkor is igyekszik dolgozni, és amíg fordulatszám-különbség van a tengely és a fogaskerék között, nem (nagyon) hagyja rátolni a körmöket, ilyenkor megnövekedett erővel kellene rátolni a kart és közben recseg. Amikor viszont pont jól kaptuk el a váltási pontot, ugyanolyan finoman átmegy a kar, mintha kuplungoltunk volna.
A probléma az, hogy a kuplung nélküli váltáskor alakulhat úgy, hogy a kelleténél nagyobb igénybevétel éri a fogak felszínét, amit nem erre méreteztek. Ezért előfordulhat fogtörés, illetve a fáradás következtében a fogak felszínéből kis kagyló alakú fémdarabok törhetnek ki. Egyszerűbben szólva: a váltó tönkremehet, lényegesen hamarabb, mint az normális lenne.
Jó próbálgatást:
Papp Tibor