From: B. László
Date: June 24, 2009 8:58
To: TotalCar
Subject: Kuplung nélküli váltás
Tisztelt Autódoktor!
A vezess.hu vezetéstechnikai tanácsok rovatában bukkantam egy kérdésre, amelyben a levélíró kuplung nélküli váltásról ír, a szakértő pedig megerősíti a technika létjogosultságát. Neki is írtam, de nem válaszolt. Ezért Öntől kérdezném, hogy lehet úgy váltani kuplung nélkül, hogy a fogaskerekeket ne törjük össze? Egyszerűen nem fér a fejembe. Itt a link, a kérdés a lap alja felé található.
Tisztelettel: B. László
Tisztelt Balogh László!
Ha kérdésére konkrétan és egyetlen szóval szeretnék válaszolni, akkor azt mondanám: nehezen. A viccet félretéve, tényleg lehetséges normál, modern, minden fokozatánál szinkronizált kézi kapcsolású váltóval a kuplung lenyomása nélkül váltani, de nagyon-nagyon sok gyakorlás, jó érzék és egy még eléggé egészséges váltómű szükséges hozzá. És néha-néha így is megreccsenhetnek a szinkrongyűrűk.
Ha mindenképp ki szeretné próbálni, a következőket javaslom. Gyorsítson normálisan, egyesből még váltson kuplunggal, de kettesben vagy hármasban már kísérletezhet a kuplung nélküli módszerrel, először csak annyira, hogy a tengelykapcsoló oldása nélkül tolja ki a váltót üresbe. Nem túl durva gyorsítási szakasz után tegye a kezét a váltókarra, és nem túl nagy fordulatnál nem túl hirtelen vegye el a gázt, mintha normálisan kapcsolna. Persze a kuplungot ne nyomja ki. Miután elvette a gázt, a kezével finoman tolja (vagy húzza) a váltókart az üres irányába. Nem túl erőszakosan, de azért érezhető erővel: azt hiszem, erre mondjuk, hogy "érzéssel". Lesz egy olyan pont, egy rövid pillanat, ahol és amikor az autó sebessége és a motor fordulatszáma tökéletesen "illeszkedik" egymáshoz, az erőátvitelben nincs feszülés - itt a kar simán kiugrik üresbe. Elvileg nem szabadna reccsennie, legfeljebb egy picit ugorhat a kocsi. Ha tényleg meg akarja tanulni ezt a módszer, akkor ezt gyakorolja sokat, annyit, hogy már odafigyelés nélkül, készség szinten, rángatás és reccsenés nélkül menjen a dolog. Amíg nem ér el erre a szintre, addig szerintem ne nagyon próbálgassa a kuplung nélküli "bekapcsolást".
A fokozatban be váltásnál is ugyanez a trükk, azt a tempót és motorfordulatot kell eltalálni, ahol szinte beszippantja a váltókart a váltó. Itt is kulcskérdés, hogy érzéssel nyomja a kart a fokozat irányába. Egyszer csak eljön az a pont, amikor a szinkrongyűrűk összeakadnak és a váltó becsúszik a kívánt fokozatba. Ezt először hármasból négyesbe érdemes gyakorolni (a H kulliszában itt nem kell síkot váltani) és általános szabály, hogy a fokozatból kihúzás után üresben mindig várni kell egy kicsit, amíg leesik a motorfordulat és kapcsolni lehet a következő fokozatot. Ha túl gyengéden próbálja betolni a kart, akkor az valószínűleg kevés lesz és elmulasztja azt a rövid pillanatot, amikor össze tudnának kapcsolódni a szinkronok. Ha viszont túl erősen erőlteti a kart a fokozatba, akkor könnyen megreccsentheti a váltót.
Tekintve, hogy milyen ritkán lehet tényleg szükség a kuplung nélküli kapcsolás tudományára (elszakadt bowden, elfolyt hidraulikaolaj), szerintem nincs sok értelme elsajátítani, de jó móka és javítja az autókezelési érzékeket, ráadásul, ha már elég jól megy, az ad egy kellemes sikerélményt. Szerintem csak akkor kísérletezzen vele, ha nem bánja, hogy néha megreccsenti a váltót, elég rutinos sofőr ahhoz ahhoz, hogy vezetés közben ilyesmire is odafigyeljen és elég lelkes autórajongó ahhoz, hogy megtanuljon egy alapvetően felesleges technikát. Ugyanis kuplung nélkül az elindulás is elég nehézkes (járó motorral, kuplung nélkül üresből egyest kapcsolni reccsenés, szinkrondarálás nélkül nem nagyon lehet), ezért várhatóan nem fogja autóját meghibásodott tengelykapcsolóval túl hosszú utakon használni.
Üdvözlettel, Tóth Zoltán
Totalcar.hu
Ami a kérdés technikai hátterét illeti, abban Papp Tibor az illetékes elvtárs. Át is adom neki a szót:
Kedves László,
csak annyival egészíteném ki azt, amit Zoli válaszolt, hogy ez nem ördöngösség. A váltóban ugyanis a fogaskerékpárok folyamatosan kapcsolatban vannak egymással. Váltáskor annyi történik, hogy a szinkronkúpok lefékezik és egy körmös kapcsoló odazárja az adott fogaskereket a tengelyhez, amin korábban szabadon forgott.
Erről
talál egy angol nyelvű videót, itt jól látszik, hogyan működnek a szinkronkapcsolók:
A körmös kapcsoló akkor oldható és zárható, amikor nem visz át nyomatékot. Ezért nagyon függ az autótól, hogy milyen ütemben veszi el az ember a gázt és húzza át a kart. A szinkronkapcsoló ilyenkor is igyekszik dolgozni, és amíg fordulatszám-különbség van a tengely és a fogaskerék között, nem (nagyon) hagyja rátolni a körmöket, ilyenkor megnövekedett erővel kellene rátolni a kart és közben recseg. Amikor viszont pont jól kaptuk el a váltási pontot, ugyanolyan finoman átmegy a kar, mintha kuplungoltunk volna.
A probléma az, hogy a kuplung nélküli váltáskor alakulhat úgy, hogy a kelleténél nagyobb igénybevétel éri a fogak felszínét, amit nem erre méreteztek. Ezért előfordulhat fogtörés, illetve a fáradás következtében a fogak felszínéből kis kagyló alakú fémdarabok törhetnek ki. Egyszerűbben szólva: a váltó tönkremehet, lényegesen hamarabb, mint az normális lenne.
Jó próbálgatást:
Papp Tibor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
