2009.10.07. 17:11 Módosítva: 2009.10.07. 18:06

Golf GTi kosárból, vizes Yamaha és egy véget nem érő rémtörténet a Lancia Delta Integrale lábra állításáról.

From: Szabolcs Szilvágyi

Date: 2009/10/4

Subject: Lancia Delta HF integrale , (saját autó)

To: Winkler Róbert

Kedves Róbert!

Idén júniusban vásároltam magamnak egy Lancia Delta HF integrale EVO-t. Részben a te írásod alapján. Jómagam is szeretem az egyedi, ritka és különleges járműveket. No meg a 2 kerekű extrém masinákat is. 22 éves vagyok, gépészmérnök hallgató, mellette egyedi tuning robogókat és motorokat építek, (meg még sokminden mást. Első autóm 1 "kosárból" vásárolt golf1 gti volt amit barátaim segítségével 0-ról építettem újjá. Ez önmagában megérne 1 regényt, de most nem emiatt írok neked.

Sajnos a Lancia Gurunak nevezett Bartos Jánosról lenne szó. Csatolva elküldöm neked a történetét a lanciámnak. Aminek a kálváriája még sajnos nem ért véget, de remélem, hamarosan.

Pluszban pedig pár érdekesség saját műhelyből :

Yamaha Slider(gyárilag álló levegős) fekvő vizessé alakítva ...: 0ról 50 km/h eléréséhez 2,1 másodperc kell. 201 m en 9,02 t mentem vele.(70ccm)(14500 max RPM)


Yamaha Aerox Telejsen egyedi idomszettel és motortuningal :(enyém volt) : 2 szeres magyar bajnok kategóriájában

És egy másik saját tervezésűés készítésű:

GTi-m motorikusan elkészült a küső csak ezután, (Porsche K-Jetronicot szereltem bele,könnyített lendkereket , melegedésszabályzót kikötöttem.... érdemes meghallgatni)

ez pedig 1 kép róla mikor kívülről is elkészült.

És a Lancia , 1ő nap itthon :

Remélem Időd engedi és végigolvasod/nézed a képeket, videókat és a kisregényt amit írtam a Lanciáról. Nem szeretném ,hogy mások is így járjanak mint én.

Természetesen ha elkészült, szívesen látlak 1 próbakörre! Domonkos Csabi készíti az autót a DCS tuningnál, 1 kis ízelítő

Tisztelettel:
Szilvágyi Szabolcs [ Kony ]

Kedves Szabolcs,

Néha belefutunk ilyesmibe, hogy a mennybe menesztünk egy gurut, aztán kiderül, hogy mégse akkora guru, de legalábbis sokan panaszkodnak rá. Az egyik ilyen az RX-7-guru volt, a másik meg pont a nevezett Janika.

Mi is beszoptuk, ez van - ma már én is inkább a Csabát ajánlom, bár ő meg kissé beteges végletekig képes elmenni, ha tuning kerül szóba. Az Integrale-próbakörre meg természetesen igényt tartok!

Üdvözlettel:
Winkler Róbert

És most közkívánatra jöjjön a szopások szopása, a kókányolt Integrale felújításának rövid története!

2009 júniusában vásároltam magamnak 1 Lancia Delta HF Integralét.

Megláttam interneten és megtetszett. Felhívtam az eladót (kereskedésben volt). Elmondta, hogy egy barátjáé, aki nem használja, a motorban alig van pár 1000 km (1500 km-t mondott, ha jól emlékszem). „Kicsit füstöl, a turbót nem újították fel egyedül 50 max. 100 000 Ft”

Kedves „nepper”... de megadta az igazi tulajdonos telefonszámát is , vele is elbeszélgettem, ugyanezt mondta Meg még egy nevet, aki az autót generálozta. „Janika”.

Én egyből mint a jó gyerek google, kiadta a saját oldalának a címét, de még előtte végigolvastam a TC-ben készült tesztet is. Így eléggé elkábítva, internetes benzingőzzel és HF életérzéssel feltárcsáztam a gurut. Azonnal felvette, kedvesen elbeszélgettünk. Bemondtam az autó rendszámát, elismerte ,hogy ő csinálta a turbóproblémát emlegette „Mikor megdőlt benne az előző motor átküldött a csigán valamit , az nem lett egyedül felújítva, amiatt csipegeti az olajat, és füstöl .” Biztosított, hogy az autó jó állapotban van, szerinte is maximum 3000 km-t ment a generál óta. Nagyon jó vásár, nem kell rá sokat költeni, még a futóművet lenne érdemes kicsit rendbe szedni, de nincs komoly baja annak sem (gátlók, szilentek).

Elmentem megnézni az autót. Szegény porosan-mocskosan ált a kereskedésben. Beszéltem az eladóval, odaadta a kulcsokat, elindítottuk az autót. Amíg melegedett, körbejártam (aláfekvés, motortér, szőnyegek alatt rozsdakeresés...). Apróbb hibáktól eltekintve a karosszéria nagyon szép állapotban volt. Rozsdának szinte semmi nyoma. (későbbiekben kiderült, hogy tényleg nem is volt)

De ezután következett a feketeleves, azaz inkább annak a kék gőze.

Az autó halovány kék füstöt eregetett alapjáraton is. Álló helyben, miután bemelegedett kicsit meg is túráztattuk. Sajnos a jelenség akkor is fennállt , de ezt betudtam a kötelező turbófelújításnak. Sajnos időm nem maradt több, már vártak, ahová eredetileg indultam, a Lanciát csak útbaejtettem egy röpke szemlére. Az autó egyébként is be volt zárva Audik, VW-k, Opelek, és megannyi BMW szoros ,fullasztó gyűrűjébe. Szegény Integrale egyedül olaszoskodott a sok német között.

A nepper nagyon készséges volt, megbeszéltem vele, hogy hazafelé kisakkozzák a Lanciát, este tudok vele menni egy próbakört. Így is történt: kicsit megkésve tíz óra tájt ültem az autóba. Visszagondolva bárcsak ne tettem volna. De ahogy magába ölelt a gyári combtámaszos Recaro és megfogtam a Martini Racing MOMO kormányt és váltógombot... Akkor ültem Lanciában először, nekem kellett kitolatnom vele, valahogy reflexből sikerült „R” be tenni, pedig előtte szinte csak német autókat vezettem, a váltógombon pedig nem volt semmi jelzés.(Lanciában jobb hátul a 6.helyén van a R)

Na akkor megmérgezett az autó az olasz designnal és érzéssel. Egy óvatos próbakör, nagyot fékezni nem mertem vele, a gátlók annyira rossz állapotban voltak, hogy az első lökős karcolta a földet... Imbolygott az autó, de a motor, az érzés.... Azzal mentem haza. Az árából sikerült elég sokat lealkudnom. (közel 400 000 Ft ot). De még a megvétel előtt ismét felhívtam Janikát, biztosított, hogy az autó rendben van, apróságokat kell csak cserélni.

Hazafelé Budapesten át vezetett az utam, soha életemben nem láttam még ennyi meglepett arcot, elismerő tekintetet. Egy Subaru STi-s annyira nézett, majdnem neki ment az előtte lévőnek. Másnap estig az autóval mentem további 50 km-t. Összesen addig 200-nál jártam. És HOPP, egyszer csak eltűnt a kuplung . Motor forog, váltó sebességben. Végigzongoráztam az 1-2-3-4-et, az autó csak vánszorog, majd üresben gurul. Mondom, annyi baj legyen, hazavontattuk, másnap már szervizben szedik szét (hozzáértők). Belekalkuláltam, érezhetően gyenge és nyúlós volt már. Csörög a telefonom , szervizvezető hív, hogy az autóval egyéb bajok is vannak, pl. a jobb első kereket egy, igen 1 tőcsavar fogja csak, van benne még kettő, de azoknak nincs menete.(kupakos alufelni). Továbbá a jobb első féltengely kijár a helyéről. És még vagy húsz apróság, amit nem is jegyeztem már meg. Ahány csavar, annyiféle anyagú, hosszú, méretű, fejű...

Mikor kész lett próbakör; nekik még jobban füstölt. Ismerős szerelő, rájuk mertem bízni a kocsit, mondták nekem, ez nem csak turbó lesz, minimum szelepszárszimering, de inkább gyűrű vagy dugó. Nekem ott csengtek a fülemben Janika szavai. Biztosra vettem, hogy csak a turbó van megdőlve, de az nagyon. Két napot még használtam az autót, és elvittem egy másik szerelőhöz, aki azonnal tudta fogadni. Sima turbó le, turbó fel műveletnek indult, pár napos turbófelújítási szünettel. A turbót személyesen vittem el egy specialistához. Ismerősöknek is ő csinálja a verseny és az utcai autóikra a csigákat, tuningol is a srác, nem lesz itt baj... Hát: de lett! Pár nap múlva hív, hogy a turbóba új középrész kell (140 000 Ft), ugyanis már volt javítva, kontár módon, perselyezve túlméretes alkatrészekkel... Szememben dollárjelek pörögtek. Sikerült találnom ismerős révén egy másik turbót, ami jó állapotú, a felújítási összeg töredékéért.

Felkerült a másik csiga. Olajcsere, szűrőcsere. Közben jöttek elő az autóból az érdekesebbnél érdekesebb megoldások. Kóláskupakkal dugózva a direktszűrő csöve, akkumulátor rögzítése sehol, sikeresen bele is ért a vezérlésbe. Ó igen , vezérműburkolat sehol (az elefeledett apróságok egyike). Bele is ért a szíjba az akksi , szerencsére nem tett nagy kárt. Mindezek után az autó füstölése enyhült, de még mindig zavaróan kék volt. A próbaút során beállt a feszítőgörgő, szerencsére nem a vezérműé. Újabb kényszerszünet. Közben a gátlókat felvittem egy pesti specialistához, akiről eddig csak jókat hallottam, a felesége vette át tőlem a felújításra szánt darabokat. Nagyon kedves hölgy, ezúton is üdvözlöm! Két nap múlva jött az sms a telefonomra, hogy mehetek a gátlókért és az összeg, amibe a felújítás került. Nagyon megörültem, másnap reggel be a kocsiba és indulás. Bő két órával később megint ott álltam és a hölggyel beszélgettem. Kiderült, hogy a gátlókban is vannak érdekes, speciális megoldások. Áthegesztések, a hátsó teleszkópban Golf patronok , az elsők pedig ahogy voltak, kikerültek a szemétbe.

Kaptam tőlük egy szett új első teleszkópot (valakinek csinálták a teleszkópokat, szintén Lanciába, de végül állíthatót készített neki a mester, azok pedig ott maradtak.) A hátsókat pedig felújították, mindezt nevetségesnek mondható áron. Még egyszer is köszönöm nekik!

Futómű kicserél, elvittem beállítatni is, bekerült az új feszítőgörgő és szíj is. Jöhetett a próbaút. Az autó nem ment közel sem olyan jól, mint eddig. Elkezdett ismét erősödni a füstölés. Igen, ez volt az a pont, amikor legszívesebben felgyújtottam volna. Vigyék el amennyiért vettem nem érdekel! Ha bukok is rajta, veszek egy 3-as TDi golfot. Végül győzött az olasz szerető - ismét egy szúnyogirtásban gazdag, kékes IFA-füsttel átitatott út következett egy harmadik.szerelőig, akihez csak kompressziót méretni vittem. Legalábbis azt hittem, hogy csak azért megyek, de legalább a futómű már nem imbolygott, kellemesen feszes érzést nyújtott.

Kompressziómérés eredményei: 8 ; 10 ; 9,6 ; 6.5 .

Akárhogy is nézzük, ez sehogy sem jó - szörnyű eredmény. Főleg egy frissen generálozott motortól. Megkértem a szerelőt, szedje le a hengerfejet, nézzük meg, mi történt odabent. Másnap hív telefonon. „Szerbusz , dugók leolvadtak, hengerfej érdekesen néz ki , vezérműtengelyeket is látnod kellene. Ja, és leszedtem az alját, a főtengely sem az igazi.”

A jeges zuhany ehhez képest... Szerintem nem kell részleteznem, mit éreztem, mindenkinek a saját fantáziájára bízom.

Következett a motor ki. Váltó ki, mindent kibeleztünk. A fűzött blokkot hengerfejjel elvittem egy gépműhelybe. Ott kaptam a következő hidegzuhanyt. Főtengely nem javítható, hengerfej sem (túl van síkolva), új vezérműtengelyek kellenének és új blokk is. (hengerfejből több mint 2 mm-t szedtek le, a vezérműtengelyeknél minden bütyök más szögben és magasságban ált, hengerpalást sérült... Ó, és igen: a hengerfejben a csavarok megszakítva, mindenhol más csavar, és most jön a java: két versenygyertya és két Suzuki gyertya teljesített szolgálatot a motorban (kompresszió végnyomás nem a Suzuki gyertyáknál volt rossz).

Na most mi legyen...??... Ismét elkezdtem bújni a már jól bevált internetet.

Két szálon kezdtem el keresgélni. Az egyik az E-bay: gyári teljes blokk, beteszem, megy. Jó bele a Q4 Alfáé, Lanchia Thema, Fiat Coupe turbo plus. Ezek mind ugyanazok a motorok apróbb módosításokkal, leginkább elektronikában különböznek.

Na de hogyan fogom lepapíroztatni?! Magyar Bürokrácia? Á, nem, inkább kihagyom. Meg sajnos azokba a motorokba se lát bele az ember. Így maradt a másik verzió, keresni valakit, aki meg tudja csinálni, és tényleg jó lesz. Megbízható is. Négy ember neve került elő. Abból kettőt azonnal ki is szűrtünk, az egyikükről kiderült, hogy hasonló stílusban javít, mint a Janika, sőt jó cimborák is. A másik ember pedig nem foglalkozik már utcai autókkal, ha mégis, akkor horribilis összeg és várakozási idő.

Felhívtam az első kiszemeltet udvariasan, és kicsit lekezelően beszélt. Szimpatikus is lett . Nem az a behízelgős fajta. Elmondtam neki röviden, mi történt az autóval, ő azonnal rávágta a nevet, aki csinálta. Igen, ismeri a Janikát, „előbb vagy utóbb minden autója nálam köt ki”.

Elmondta, milyen lehetőségek vannak. Minden alkatrész rendelkezésére áll. Megbeszéltem vele, hogy átgondolom a dolgot és később visszahívom. Beütöttem a nevét az egyik internetes videó megosztó portál keresőjébe, és azonnal kidobott tíz videót, amin Lanciák, Q4 es Alfák, Mitsubitshi EVÓk, és egyéb finomságok kapnak olyan kiképzést a sofőrtől, amiről leginkább Ken Block Gymikhana tréningje jut eszembe. Amilyen mélyen csak lehetett, utánaolvastam az interneten. Kiderült, hogy nem éppen közkedvelt, mert tudja, mire képesek az autói, és nem rejti véka alá, az eredmények pedig őt igazolják. Nem dolgozik olcsón, de ha valamit megcsinál, az megbízható.

Másnap vissza is hívtam. Megkért, hogy vigyem le hozzá a blokkomat és a hengerfejet , a többit pedig személyesen megbeszéljük. Hosszas egyeztetések után egy előnyösnek mondható variáció mellett döntöttünk. Hozzáteszem, hogy a szerelő srác, aki bevitte a cuccokat a műhelybe, amíg én a főnökkel beszélgettem, a dugókra nézve nevetve mondta, csak nem egy újabb Janika?

Kiderült, nemrég egy másik Lancia járt náluk hasonló problémákkal, ugyanott generálozták azt is. Másfél hónap múlva kaptam időpontot a szabadságolások és egyéb okok miatt. Mikor meghozta a tréler az autót, eszembe jutott még valami, amit a szaki mondott, még amikor a részleteket tárgyaltuk a felújítással kapcsolatban, hogy hajlamos a kedves János kicserélni a gyári 16 szelepes computerét a 8 szelepesekére, ugyanis a 16 szelepesé egy kincs, a 8-asoké meg hegyekben áll. Az autó elmegy vele, de nem az igazi, gyakoriak miatta a motormeghibásodások.

Még mielőtt bárki is hozzányúlna az autóhoz, kivettem belőle én magam, és lefényképeztem a külsejét és a belsejét, úgy vittem a szervizbe. Ott ki is tört a nevetés, ugyanis már a dobozon lévő számsorból látszott, hogy ez bizony nem 16 szelepesé. Kiolvasást követően Lancia Thema 8v turbó Svájcot mutatott a computer. Ennek köszönhetően pedig elképzelhető, hogy az egész kábelköteget cserélték, a befecskendezőket viszont nem, ez a computer pedig nem kezeli megfelelően azokat a befecskendezőket az ellenállások különbsége miatt. (16V é nagy Ohm os) Valószínűleg emiatt olvadtak meg a dugók is. Így komplett kábelköteg csere, új computer és miegymás következik. Remélem az autóval ezek után több problémám nem lesz. Egyvalamitől viszont még tartok, menet közben váltás után az autó alól rövid kongó hang jön. Amikor ezt elmondtam, a főnöknek, ismét mosolygott rám , és közölte, hogy 90% ra a diffimet és a hajtást is fel kell majd újítani, de ez majd csak a próbakör után derül ki.

Mindezt csak amiatt írtam le, hogy mások ne kerüljenek abba a szituációba mint én. Azt még hozzáteszem, hogy Janika természetesen felajánlotta, hogy miután megvettem az autót, vigyem oda hozzá, és megcsinálja rajta az „apróságokat”. Vajon miért akarta, hogy oda vigyem?