BMW-t, Volvót? Vagy valami mást?

2011.05.27. 12:48

From: Jack UK

Date: 2011/5/26

Subject: Véleménykérés

To: Winkler Róbert

Tisztelt Winkler Úr!

Segítségét, illetve tanácsát szeretném kérni. Jelenleg egy BMW E34 tulajdonosa vagyok, viszont válaszút elé értem. Az autó megérett a karosszéria lakatolásra. Ez nem lenne olcsó beruházás, és voltak már bajai az autónak. Jó, nem drasztikus, egy 20 éves autónak még szép hogy van valami aktuális betegsége. :) De költöttem már rá azért. Szóval vagy eladom, és a még mellette megtakarított pénzből veszek egy fiatalabb autót, vagy megjavíttatom. Igazából az eladás felé hajlok. Nem nagyon jutottam még dülöre az új autót tekintve. Ebben szeretném a tanácsát kérni. Ha a márkánál maradnék, akkor vagy E36, vagy E39. Ha nem, akkor Volvo 850, illetve S40 (első generációs) amiket nézegettem. Olvasgattam teszteket az oldalukon, meg a népítéletet is, de igazából nem nagyon jutottam előrébb. Most a fogyasztás az úgymond mindegy. Persze nem teljesen, de nem vagyok az a fajta, aki a sarki boltba is autóval megy, és oda is padlógázzal, szóval a fogyasztás háttérlényeg ilyen szempontból. Hanem a szervizelés, alkatrészárak amik foglalkoztatnak. Túlzottan nem vagyok tisztában a Volvo alkatrészárakkal. Mi éri meg jobban? A régebbi 850, vagy az újabb S40? Nem szeretnék belefutni abba a hibába, hogy teszem azt veszek egy S40-et, mert újabb, nem rozsdál, nincs lelakva a belseje, és milliárdokat kell költeni a javíttatásra. Illetve mi a véleménye a két említett BMW-ről? Vagy ha egyik sem a 4 autó közül, akkor mi az, amit bátran ajánlana? Nem vagyok családos, sem tuning mágus, sem utcai versenyző, sem minimál fogyasztásra törekvő (persze ne is fogyasszon 20 litert indításkor), mindösszesen az alkatrészárak, javíttatás, megbízhatóság a szempont.

Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel,
Béla

Szervusz Béla!

Leveled végül nálam landolt, talán nem véletlenül. Először is, mint minden rendes történetben, illik tisztázni a felállást.

Van egy E34-ed, aminek már gondja-baja van, számomra elég egyértelmű, hogy el akarod adni. Nem tűnik ki, hogy az érte kapott összeget vissza akarod-e forgatni az új autó árába, de feltételezem, igen.

Mivel erről nem írtál bővebben, így elég nehéz belőni az árat, amit kapsz majd érte, de le kell lombozzalak: ne várj csodákat. A jelenlegi állás mellett a használtautó-piacon csak a makulátlan, netán jól felszerelt, késői E34-ek érnek valamit. Mindez persze erősen motorfüggő, a 24td-25td-25tds-ektől idehaza már illik rettegni, kevés belőlük a taknyát-nyálát nem egybefolyató, megkímélt példány. A szép 25tds-ek őrzik leginkább értéküket. Benzinmotor-fronton pedig egyértelműen az M50-es motorral szerelteket keresik, egy kései, 24 szelepes, 150 lóerős megkímélt 20i-t lehet leginkább eladni. Aztán persze ott vannak a kvázi gyári, hibátlan M30-as, M60-as motorral szerelt erősebb verziók, ezek viszont olyan ritkák, mint Csikós fején a haj.

Egyszóval egy lakatolás után síró E34-ért sokat ne várj. De ez csak egy mellékszál, amivel elvittünk 5 percet az olvasó életéből.

Tudod, ha elvakult Volvo-tulajdonos lennék, akkor most azt a választ kapnád, hogy hű, vegyél 850-est, mert az még Volvo, vegyél S40-est, mert az egy Mitsubishi Carisma, de sajnos nem erről van szó. Lehet, hogy az S40-tulajdonosok megsértődnek, de az életben nem adnék egy büdös petákot sem S40-esre. Az alapjául szolgáló Carisma minden jó tulajdonságát mintha kiirtották volna belőle, bár tény, hogy a 140 lóerős motor egész megbízható, az ülései frenetikusan jók (mint minden Volvónak) és a formája nem rossz. Ám megbízhatóságával, fenntartási költségeivel, minőségével bizony vannak bajok. Persze mindez állapotfüggő, bizonyosan akadnak olyan példányok, amelyek rácáfolnak a rossz hírnévre. (Sőt, az ide hamarosan bejelentkező S40-tulajdonosok szerint csak ilyenek vannak, meglásd.)

A 850-essel sem egyszerűbb a helyzet, mivel ez annyival régebbi modell, bár újkorában azért más dimenzióban mozgott, mint az S40. Ebből aztán igazán nehéz szép és megkímélt példányt találni, bár egy makulátlan 850R-ért odaadnám a Zirig fél karját is bármikor. Jellemzően a benzines turbómotoros verzióktól kell óvakodni, mert bár általában jobban felszereltek, de azért ebben a korban a legkíméletesebb tulajdonos ellenére is lehetnek (sőt, vannak) hibáik. Az apróságok nem érdekesek, de a motor-váltó-futómű vonalon bele lehet futni nagy pofonokba. A dugattyúk nem olcsók, igazán hozzáértő szakembereket pedig legfeljebb a Volvo-fórumokon találsz. Az viszont biztos, hogy egy szép kocka 850-es még ma is autó. Ja, az R-ek esetében nagy mázli, ha megvan hozzájuk a gyönyörű, gyári felniszett, ugyanis a felnik iszonyat könnyen törnek. (A szóbeszéddel ellentétben nem a klasszikus értelemben vett magnéziumfelnik ezek, annak idején Csikósék szakemberekkel vizsgáltatták meg a törötteket - hegyekben álltak nála - és az egyértelműen kijelentette, hogy magnézium így nem törik. Leginkább magnézium-aluötvözet maga az anyag.)

Még megboldogult Alfám előtt csak és kizárólag E39-es BMW-t akartam venni. Ezt jó, ha leszögezzük, bár hamar szembesülnöm kellett a ténnyel, amivel valószínűleg te is fogsz, hogy iszonyatosan nehéz korrekt példányt találni belőlük. Mindenesetre ha mégis inkább maradnál márkahű, akkor tudd, hogy egy 523i abszolút ideális választás lehet a maga 170 lóerejével (2000 utáni autóknál már a dupla VANOS-os, 2171 köbcentis M54 tudott ennyit, ezt 20i-ként jelölték).

Az E36 esetében még nehezebb a helyzet, itt aztán akad minden, de érdemesebb a lehetőleg teljesen tuningmentes, nagyobb motorosok felé nézelődni, a jellemzően leglefingottabb példányok a négyhengeresek, illetve a kétliteres sorhatosok. Kiemelt figyelemmel kezeld főleg a hátsó futómű és a difi bekötési pontjait, korai E36-osokon itt erősen támad a korrózió.

Én jómagam nem látok igazán nagy különbséget a 850-E39 illetve S40-E36 párosok fenntartási költségeiben, de azt azért vedd figyelembe, hogy egy E39 mérföldekkel modernebb, újabb konstrukció, mint a 850, az E36 pedig sokkal megbízhatóbb, alkatrészellátása jobb, mint az S40-nek.

Kicsit talán amolyan nesze semmi, fogd meg jól -szerűnek tűnhet a válasz, de nehéz okosnak lenni, főként úgy, hogy nem tudni, mennyit szánsz a beszerzendő autóra.

Egyet azonban mindenképpen tarts szem előtt: ezeknél az autóknál állapotot veszünk, nem típust. Az S40-et hagyd ki, ha találsz megnéznivalót a másik három közül, akkor pedig mindenképpen vigyél magaddal hozzáértő szakit, aki nem csak a neten ugatja az autószerelést. Ha pedig mindenáron tippet akarsz, akkor tessék: E39 523i, szépen, korrekten, München környékéről.