Az insider az autóalkatrészekről

2011.10.19. 13:18 Módosítva: 2011.10.19. 14:25

Az utángyártott-gyári alkatrészekről szóló cikkünkhöz megérkezett az első reakció, a színfalak mögül:

Tisztelt Totalcar Szerkesztőség!

A tárgyban említett cikkhez szeretnék csak annyit hozzáfűzni, hogy igenis van különbség a gyári és az utángyártott alkatrészek között, főleg akkor, ha azok egy azon gyárból kerülnek ki.

Bizonyára Önök is tudják, hogy az autóiparban megkülönböztetünk OE azaz "első beépítésű/original equipment" és AM azaz "pótpiacos/aftermarket" alkatrészeket  (most tekintsünk el az OEM alkatrészektől). Ezek az alkatrészek valóban ugyanabban a gyárban készülnek, sőt jó eséllyel ugyanazon a gyártósoron is, de mégis van különbség közöttük. Ez a különbség pedig a felhasznált anyagok és az összeszerelés minőségében mutatkozik meg. Nem kell eget rengető különbségre gondolni, de bizony van eltérés.

Ennek oka pedig, mint ahogy Önök is szépen megfogalmazták, a pénzben rejlik. Adott, mondjuk egy generátor gyártó sor. Az OE termékekre általában vevőspecifikus technológia van, sok esetben totálisan agyonbonyolítva, hülyebiztossá téve a gyártás, sok-sok ellenőrzéssel megfejelve. Erre jön még az, hogy az OE termékeken az autóipari beszállító cégek haszna viszonylag kicsi (néha semmi, sőt van, hogy veszteséges a gyártás), mert az a piacon nagyon sokat jelent, hogy ki kinek is a beszállítója, melyik autóba épül is a beszállító alkatrésze.

Tehát van egy OE technológiával készült generátor. Ebbe a generátorba csak olyan anyagok épülhetnek bele, amelyeket a vevő jóváhagyott, és ezeknek az anyagoknak a vevői igényeknek kell megfelelni. Ez alatt azt értem, hogy mondjuk a alu öntvény pajzsokon, nem lehet semmiféle sérülés, mert az mondjuk nem tetszik a Daimler-nak. Az autóipari beszállító ezért osztályozza/válogatja a pajzsokat és míg az OE termékekbe csak a kifogástalan pajzsokat építi be, addig azok a pajzsok, amelyek amúgy a rajzi specifikációknak megfelelnek, DE a vevői előírásoknak/kívánalmaknak/lázálmoknak nem, azokat máshova kell beépítenie. Itt jön a képbe az, hogy ne dobjuk ki, mert AM-re jó lesz! Ez már egy különbség.

A másik, hogy a gyártástechnológiában is van különbség, hiszen míg az OE termékek esetében szigorúbbak az előírások, addig egy AM termék esetében lazábbak, hiszen valamiből pénzt kell csinálni. Had mondjak erre is egy példát. Adott egy csavar, amelyet a rajzi előírás szerint 25+-3 Nm-re kell meghúzni. Ez OE esetében úgy van meghatározva, hogy a csavart 25+-1,5 Nm-es tartományra kell meghúzni és óránként egyszer kézi nyomatékkulccsal is visszaellenőrizni, míg AM esetén 25+-3 Nm-re és nem kell visszaellenőrizni, mert AM esetében "megbízunk" az elektromos nyomatékkulcsok képességeiben. Miért? Mert a vevő így kéri, és ha a vevő, mondjuk a VW azt mondja, hogy ugorjunk, akkor nem azt kérdezzük, hogy miért, hanem azt, hogy milyen magasra! Míg AM esetén nincs kézzel fogható vevő, aki örökké eljár a gyárba auditálni, 8D, 5W, stb jelentéseket, hülyébbnél hülyébb prezentációkat kér folyamatosan.

Tehát nem azt mondom, hogy az utángyártott termékek nem jók, csak azt mondom, hogy egy kicsit alacsonyabb minőséget képviselnek, éppen azért, mert valamiből pénzt is kell szerezni. Természetesen az AM termékek is megfelelnek minden előírásnak, csak épp a határ közelében mozognak, míg az OE termékek nem. Arról nem is beszélve, hogy ha egy reklamáció érkezik az egyik OE vevőtől, akkor az egész gyár azon dolgozik, hiszen a Scania reklamált, az pedig nagy baj. De ha egy AM termék jön vissza meghibásodva, akkor ott csak a székesfehérvári  Kia szervíz a reklamáló, nem pedig egy olyan autógyár aki évente több tíz esetleg százezer darabot rendel egy cikkszámból nem pedig csak ötven darabot (persze tudom, hogy a szervizek, autóalkatrész boltok is egy nagy AM ellátótól rendelnek AM alkatrészeket, nem pedig az alkatrészgyártótól, de a lényeg szerintem érthető)

Ezzel persze nem azt mondom, hogy mindenki vásároljon eredeti alkatrészeket, hiszen az nekünk alkatrészgyártóknak rossz lenne, mert az AM termékeken nagyobb a haszon, csak azt akarom mondani, hogy igenis van különbség az OE és az AM termékek között, legtöbbször az OE termékek javára.

Tisztelettel.
Kuszal

Kedves Kuszal!

Többnyire egyetértünk, a cikkben azonban éppen a gyári másodbeépítésű alkatrészek felsőbbrendűségébe vetett hitet igyekeztem megingatni, amelyektől a fentiekben ön éppen eltekintett.

Az első- és másodbeépítésű alkatrészek között sok esetben jelentős különbségek vannak, néhány gyártó (például az Opel) publikusan is különbséget tesz ezek között, és néhány esetben jelentős árkülönbséggel teszi elérhetővé mindkettőt.

Mindamellett nagyon köszönjük sorait, érdekes betekintést nyújt az autógyár beszállítóinak életébe.

Prokop Gábor