Az insider az autóalkatrészekről
Az utángyártott-gyári alkatrészekről szóló cikkünkhöz megérkezett az első reakció, a színfalak mögül:
Tisztelt Totalcar Szerkesztőség!
A tárgyban említett cikkhez szeretnék csak annyit hozzáfűzni, hogy igenis van különbség a gyári és az utángyártott alkatrészek között, főleg akkor, ha azok egy azon gyárból kerülnek ki.
Bizonyára Önök is tudják, hogy az autóiparban megkülönböztetünk OE azaz "első beépítésű/original equipment" és AM azaz "pótpiacos/aftermarket" alkatrészeket (most tekintsünk el az OEM alkatrészektől). Ezek az alkatrészek valóban ugyanabban a gyárban készülnek, sőt jó eséllyel ugyanazon a gyártósoron is, de mégis van különbség közöttük. Ez a különbség pedig a felhasznált anyagok és az összeszerelés minőségében mutatkozik meg. Nem kell eget rengető különbségre gondolni, de bizony van eltérés.
Ennek oka pedig, mint ahogy Önök is szépen megfogalmazták, a pénzben rejlik. Adott, mondjuk egy generátor gyártó sor. Az OE termékekre általában vevőspecifikus technológia van, sok esetben totálisan agyonbonyolítva, hülyebiztossá téve a gyártás, sok-sok ellenőrzéssel megfejelve. Erre jön még az, hogy az OE termékeken az autóipari beszállító cégek haszna viszonylag kicsi (néha semmi, sőt van, hogy veszteséges a gyártás), mert az a piacon nagyon sokat jelent, hogy ki kinek is a beszállítója, melyik autóba épül is a beszállító alkatrésze.Tehát van egy OE technológiával készült generátor. Ebbe a generátorba csak olyan anyagok épülhetnek bele, amelyeket a vevő jóváhagyott, és ezeknek az anyagoknak a vevői igényeknek kell megfelelni. Ez alatt azt értem, hogy mondjuk a alu öntvény pajzsokon, nem lehet semmiféle sérülés, mert az mondjuk nem tetszik a Daimler-nak. Az autóipari beszállító ezért osztályozza/válogatja a pajzsokat és míg az OE termékekbe csak a kifogástalan pajzsokat építi be, addig azok a pajzsok, amelyek amúgy a rajzi specifikációknak megfelelnek, DE a vevői előírásoknak/kívánalmaknak/lázálmoknak nem, azokat máshova kell beépítenie. Itt jön a képbe az, hogy ne dobjuk ki, mert AM-re jó lesz! Ez már egy különbség.
A másik, hogy a gyártástechnológiában is van különbség, hiszen míg az OE termékek esetében szigorúbbak az előírások, addig egy AM termék esetében lazábbak, hiszen valamiből pénzt kell csinálni. Had mondjak erre is egy példát. Adott egy csavar, amelyet a rajzi előírás szerint 25+-3 Nm-re kell meghúzni. Ez OE esetében úgy van meghatározva, hogy a csavart 25+-1,5 Nm-es tartományra kell meghúzni és óránként egyszer kézi nyomatékkulccsal is visszaellenőrizni, míg AM esetén 25+-3 Nm-re és nem kell visszaellenőrizni, mert AM esetében "megbízunk" az elektromos nyomatékkulcsok képességeiben. Miért? Mert a vevő így kéri, és ha a vevő, mondjuk a VW azt mondja, hogy ugorjunk, akkor nem azt kérdezzük, hogy miért, hanem azt, hogy milyen magasra! Míg AM esetén nincs kézzel fogható vevő, aki örökké eljár a gyárba auditálni, 8D, 5W, stb jelentéseket, hülyébbnél hülyébb prezentációkat kér folyamatosan.
Tehát nem azt mondom, hogy az utángyártott termékek nem jók, csak azt mondom, hogy egy kicsit alacsonyabb minőséget képviselnek, éppen azért, mert valamiből pénzt is kell szerezni. Természetesen az AM termékek is megfelelnek minden előírásnak, csak épp a határ közelében mozognak, míg az OE termékek nem. Arról nem is beszélve, hogy ha egy reklamáció érkezik az egyik OE vevőtől, akkor az egész gyár azon dolgozik, hiszen a Scania reklamált, az pedig nagy baj. De ha egy AM termék jön vissza meghibásodva, akkor ott csak a székesfehérvári Kia szervíz a reklamáló, nem pedig egy olyan autógyár aki évente több tíz esetleg százezer darabot rendel egy cikkszámból nem pedig csak ötven darabot (persze tudom, hogy a szervizek, autóalkatrész boltok is egy nagy AM ellátótól rendelnek AM alkatrészeket, nem pedig az alkatrészgyártótól, de a lényeg szerintem érthető)
Ezzel persze nem azt mondom, hogy mindenki vásároljon eredeti alkatrészeket, hiszen az nekünk alkatrészgyártóknak rossz lenne, mert az AM termékeken nagyobb a haszon, csak azt akarom mondani, hogy igenis van különbség az OE és az AM termékek között, legtöbbször az OE termékek javára.
Tisztelettel.
Kuszal
Kedves Kuszal!
Többnyire egyetértünk, a cikkben azonban éppen a gyári másodbeépítésű alkatrészek felsőbbrendűségébe vetett hitet igyekeztem megingatni, amelyektől a fentiekben ön éppen eltekintett.
Az első- és másodbeépítésű alkatrészek között sok esetben jelentős különbségek vannak, néhány gyártó (például az Opel) publikusan is különbséget tesz ezek között, és néhány esetben jelentős árkülönbséggel teszi elérhetővé mindkettőt.
Mindamellett nagyon köszönjük sorait, érdekes betekintést nyújt az autógyár beszállítóinak életébe.
Prokop Gábor

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
