Az insider az autóalkatrészekről

2011.10.19. 13:18 Módosítva: 2011.10.19. 14:25

Az utángyártott-gyári alkatrészekről szóló cikkünkhöz megérkezett az első reakció, a színfalak mögül:

Tisztelt Totalcar Szerkesztőség!

A tárgyban említett cikkhez szeretnék csak annyit hozzáfűzni, hogy igenis van különbség a gyári és az utángyártott alkatrészek között, főleg akkor, ha azok egy azon gyárból kerülnek ki.

Bizonyára Önök is tudják, hogy az autóiparban megkülönböztetünk OE azaz "első beépítésű/original equipment" és AM azaz "pótpiacos/aftermarket" alkatrészeket  (most tekintsünk el az OEM alkatrészektől). Ezek az alkatrészek valóban ugyanabban a gyárban készülnek, sőt jó eséllyel ugyanazon a gyártósoron is, de mégis van különbség közöttük. Ez a különbség pedig a felhasznált anyagok és az összeszerelés minőségében mutatkozik meg. Nem kell eget rengető különbségre gondolni, de bizony van eltérés.

Ennek oka pedig, mint ahogy Önök is szépen megfogalmazták, a pénzben rejlik. Adott, mondjuk egy generátor gyártó sor. Az OE termékekre általában vevőspecifikus technológia van, sok esetben totálisan agyonbonyolítva, hülyebiztossá téve a gyártás, sok-sok ellenőrzéssel megfejelve. Erre jön még az, hogy az OE termékeken az autóipari beszállító cégek haszna viszonylag kicsi (néha semmi, sőt van, hogy veszteséges a gyártás), mert az a piacon nagyon sokat jelent, hogy ki kinek is a beszállítója, melyik autóba épül is a beszállító alkatrésze.

Tehát van egy OE technológiával készült generátor. Ebbe a generátorba csak olyan anyagok épülhetnek bele, amelyeket a vevő jóváhagyott, és ezeknek az anyagoknak a vevői igényeknek kell megfelelni. Ez alatt azt értem, hogy mondjuk a alu öntvény pajzsokon, nem lehet semmiféle sérülés, mert az mondjuk nem tetszik a Daimler-nak. Az autóipari beszállító ezért osztályozza/válogatja a pajzsokat és míg az OE termékekbe csak a kifogástalan pajzsokat építi be, addig azok a pajzsok, amelyek amúgy a rajzi specifikációknak megfelelnek, DE a vevői előírásoknak/kívánalmaknak/lázálmoknak nem, azokat máshova kell beépítenie. Itt jön a képbe az, hogy ne dobjuk ki, mert AM-re jó lesz! Ez már egy különbség.

A másik, hogy a gyártástechnológiában is van különbség, hiszen míg az OE termékek esetében szigorúbbak az előírások, addig egy AM termék esetében lazábbak, hiszen valamiből pénzt kell csinálni. Had mondjak erre is egy példát. Adott egy csavar, amelyet a rajzi előírás szerint 25+-3 Nm-re kell meghúzni. Ez OE esetében úgy van meghatározva, hogy a csavart 25+-1,5 Nm-es tartományra kell meghúzni és óránként egyszer kézi nyomatékkulccsal is visszaellenőrizni, míg AM esetén 25+-3 Nm-re és nem kell visszaellenőrizni, mert AM esetében "megbízunk" az elektromos nyomatékkulcsok képességeiben. Miért? Mert a vevő így kéri, és ha a vevő, mondjuk a VW azt mondja, hogy ugorjunk, akkor nem azt kérdezzük, hogy miért, hanem azt, hogy milyen magasra! Míg AM esetén nincs kézzel fogható vevő, aki örökké eljár a gyárba auditálni, 8D, 5W, stb jelentéseket, hülyébbnél hülyébb prezentációkat kér folyamatosan.

Tehát nem azt mondom, hogy az utángyártott termékek nem jók, csak azt mondom, hogy egy kicsit alacsonyabb minőséget képviselnek, éppen azért, mert valamiből pénzt is kell szerezni. Természetesen az AM termékek is megfelelnek minden előírásnak, csak épp a határ közelében mozognak, míg az OE termékek nem. Arról nem is beszélve, hogy ha egy reklamáció érkezik az egyik OE vevőtől, akkor az egész gyár azon dolgozik, hiszen a Scania reklamált, az pedig nagy baj. De ha egy AM termék jön vissza meghibásodva, akkor ott csak a székesfehérvári  Kia szervíz a reklamáló, nem pedig egy olyan autógyár aki évente több tíz esetleg százezer darabot rendel egy cikkszámból nem pedig csak ötven darabot (persze tudom, hogy a szervizek, autóalkatrész boltok is egy nagy AM ellátótól rendelnek AM alkatrészeket, nem pedig az alkatrészgyártótól, de a lényeg szerintem érthető)

Ezzel persze nem azt mondom, hogy mindenki vásároljon eredeti alkatrészeket, hiszen az nekünk alkatrészgyártóknak rossz lenne, mert az AM termékeken nagyobb a haszon, csak azt akarom mondani, hogy igenis van különbség az OE és az AM termékek között, legtöbbször az OE termékek javára.

Tisztelettel.
Kuszal

Kedves Kuszal!

Többnyire egyetértünk, a cikkben azonban éppen a gyári másodbeépítésű alkatrészek felsőbbrendűségébe vetett hitet igyekeztem megingatni, amelyektől a fentiekben ön éppen eltekintett.

Az első- és másodbeépítésű alkatrészek között sok esetben jelentős különbségek vannak, néhány gyártó (például az Opel) publikusan is különbséget tesz ezek között, és néhány esetben jelentős árkülönbséggel teszi elérhetővé mindkettőt.

Mindamellett nagyon köszönjük sorait, érdekes betekintést nyújt az autógyár beszállítóinak életébe.

Prokop Gábor

Az oldalról ajánljuk

Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

41 perce
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14