Mi az, nem fogtál még faszt?
Milyen ember az ilyen, morogtunk kérdést az elmúlt hetekben érkezett leveleket olvasva. Előző cikkünkben kértük, írják meg nekünk modortalan autós-motoros oktatókkal szerzett tapasztalataikat. Nem gondoltuk, hogy ennyi levél érkezik. Ha a Magyarországon dolgozó több ezer oktató közül csupán ez a néhány tucat a bunkó, akkor is óriási baj van. Persze ettől még szórakozhatunk önfeledten. Mellesleg megjegyezném, nem kell kompromisszumot kötni. Ha nem megfelelő a kiszolgálás, a hangnem, egyszerűen keresni kell egy másik autósiskolát. Az oktatók túlhajszoltságáról, illetve alulfizetettségéről nem a tanuló tehet.
Volt, aki védelmébe vette Makó Dezsőt, az első cikk főhősét, akivel még telefonon is sikerült beszélnünk az országos hírű módszereiről.
Balázs azt íjra: „gimnazista koromban szereztem B kategóriát, majd kb. 2004-ben A korlátozottat (onnantól végig motoroztam is), és tavalyelőtt gondoltam, hogy megcsinálom a rendes A-t. Azt egy másik iskolában kezdtem el, ott szereztem meg a rutint, egyszóval jónéhány oktatóval találkoztam. Dezső volt köztük a legnormálisabb.
Az autósoktatóm folyamatosan alázott, ami annyira lebénított, hogy volt, hogy tényleg durvákat hibáztam. Emellett intézte a saját ügyeit, hol sajtot, hol pancsolt benzint, hol cigit vásárolni mentünk oktatás alatt, míg ő ezeket intézte, én ültem a kocsiban.
Bezzeg Dezső...
Dezső nem lógta el az órákat, tényleg levezettük őket, ha jól emlékszem ketten-hárman alkalmanként. Végigjártuk az összes útvonalat, közben mindig mondta mire kell figyelni, mit néznek a vizsgabiztosok stb. Ha valami nem volt világos, óra után megkérdeztem mi hogy van, korrektül elmondta (motoron ugyebár nem lehet visszaszólni).
Nyilván volt, hogy kiabált. Én már adtam át a kormányt kocsiban friss jogsisnak, és nemegyszer öntött el a hideg veríték, és emeltem fel én is a hangomat. Ez szerintem természetes reakció, ha durva szabálytalanságot látunk, úgy hogy mi vagyunk a felelősek.
Azért is érdekes, amit Balázs ír, mert a tanulókat minden műfajban két csoportba lehet sorolni. A többség egyszerűen ki nem állhatja, ha oktatás címszó alatt a becsületébe gázolnak. Az oktató autója, vagy az iskola motorja a tanuló számára a tanfolyam elejétől a végéig idegen. A rendszer nem engedi, és az oktatók zöme sem érzi szükségesnek, hogy a rutintalan kezdő, a tanfolyam végére otthonosan mozogjon a helyzetben. Hiszen akkor mitől volna ő alárendelt. Jellemző szlogen, hogy a jogosítványhoz nem jár vezetési tudás, hiszen ilyen rövid idő alatt képtelenség megtanítani valakit gépjárművet vezetni. Az ilyen rövid idő pedig lehet a B125-höz rendelt öt, vagy akár az autójogosítványhoz szükséges harminc gyakorlati óra. Ebbe tényleg csak a kiabálás fér bele.
A bizonytalanság fenntartása, a szorongató érzés fokozása nem ismeretlen az autósiskolák világán túl sem. Az az érzésem, hogy ez még mindig elfogadott oktatói és tanári alapállás Magyarországon. Úgy legalább biztosan figyel a beutalt, gondolják a terror támogatói. Azt a verziót sajnos nem fogadhatjuk el, hogy bizonyos esetekben egyszerűen nem működik a kémia a két fél közt. Néha a családi baráttól vett vezetési leckék sem jelentenek megoldást. Nem jó a műfajok keverése. Tibinek például máig nincs meg a jogosítványa, pedig Audival kezdte.
Harmadik alkalom: forgalom utánfutóval
Az én sztorimnál az oktató nem feltétlenül volt bunkó, viszont az ő hibájából a mai napig nincs meg a jogosítványom. Ha ezt olvassa biztos magára ismer, de nem szeretnék beazonosíthatóan beszélni róla. Szóval a sztori: Tavaly nyár, Budapest. Apám haverja az oktató. Milyen jó, hogy benzinpénzen megtanít vezetni, menjek hozzá.
Természetesen a város másik fele, csak oda 2 óra busz. Első alkalommal még minden rendben volt, aztán a második alkalomnál már mentem is a forgalomba. Életemben nem vezettem még autót, nemhogy egy óriási Audival kimenjek a forgalomba. Harmadik alkalom: forgalom utánfutóval. Negyedik alkalom: forgalom, félidőben megálltunk egy áruház mellett és elment vásárolni. Ötödik alkalom: véletlenül a rutinpályán voltunk. És ez így ment tovább, míg egyszer csak azt mondta, mehetek vizsgázni.
Rutinpályán kétszer voltam, az emelkedős indulást összesen kétszer csináltam meg. A gyorsulást és a szlalomot körülbelül háromszor. Az autósiskolánál épp akkor akció volt, miszerint ha elsőre lerakom a kreszt, a forgalmi vizsga árát átvállalják. Azt gondoltam jó, max. majd másodszorra átmegyek. Megbeszéltük, hogy két hét múlva szerdára lejelentette az időpontot, és találkozunk még az előtte lévő napon és gyakorlunk egy kicsit. Na, de a vizsga előtti kedden mondja, hogy á az nem úgy van, jövő csütörtökön van a vizsga, mert csak oda kapott időpontot. De miért nem szólt? Esetleg lehet, hogy szeptemberben már dolgom van? Dolgom is volt, friss egyetemistaként a tájékoztató napokon kötelező volt a megjelenés. Azt mondta, nem tud mit tenni, mondtam, hogy én se. Elváltak útjaink, azóta nem beszéltünk, buktam a benzinpénzt, és most nincs pénzem újra elmenni oktatóhoz.
Persze van, amikor nincs okunk félni az oktatótól. Amit a vele töltött időben érzünk, az inkább szánalomnak nevezhető. A történet részleteit a sufni tuning blogon olvastuk, ahová a szerző és tanfolyamkárosult, Kristóf hívott meg minket. A további részletekért kattintsanak oda.
Szólítsanak Doktor úrnak!
A rutin oktatómat nevezzük nemes egyszerűséggel Doktor úrnak ugyanis mindig kihangsúlyozta, hogy ő doktor, és 30 évet szolgált le a seregben. Ez sajnos stílusán kicsit sem volt érezhető. Doktor úr szeretett őrült módjára üvölteni, és csapkodni a műszerfalat. Volt, hogy egy órát késett a megbeszélt időpontról, szűrő nélkül szívta az ukrán cigit, fittyet hányva arra, hogy az autóban ülő többi embert ez zavarja-e. Nem véletlenül használtam a többes számot, ugyanis volt olyan óra, amikor öten ültünk egyszerre az autóban. Egy órára behívott négy tanítványt, és az egy tanórát felosztotta a négyünk közt. Mindenkinek jutott tíz perc vezetés, és a maradék időben meg a hátsó ülésen ült.
Doktor úrnak egy Seat Ibizája volt, melynek műszaki állapotáról egy külön könyvet lehetne írni, az autóban az első pár óra egyikén elszakadt az ékszíj és ennek következtében elment a hűtés és a töltés. Úgy tűnt, Doktor úr nem érzete fontosnak, hogy autója műszaki állapota megfelelő legyen, egyszerűbb volt, az amúgy is forró májusi időben őrült módon fűteni az utasteret, hogy a hűtővíz 90 fok alatt maradjon.
Mi az, nem fogtál még faszt?
Persze van, aki öniróniával áll a dologhoz. Tudja és vallja magáról, hogy fakezű autóvezető. Ilyenkor az oktató leveheti a szájkosarát, és élhet szenvedélyének. Anna így emlékszik
Az első hiba természetesen az, hogy tehetségtelen vagyok. A második az volt, hogy egy ismerősömhöz mentem kiképzésre. Harmadik ok az volt, hogy én is, mint minden hülye tizenéves a legnagyobb autót szúrtam ki magamnak, elvégre az a menő. Több, mint féléves hasztalan próbálkozás után az oktatómmal úgy döntöttük, ne erőltessük azt ami nem megy.
Egy kis szünet kezdődött. Gondoltam, ha érlelődik a dolog, jobb leszek. Aztán vissza a volán mögé, de most női oktatóval, csajos kisautóval. Ezek ellenére is bénáztam tovább, mikor is rájött az oktatóm, hogy az lesz itt a baj, mint egy régi tanítványánál, azaz a térlátás erős hiánya. Nálunk az a csel, hogy messzebb lévő dolgokat szúrunk ki. Ahhoz mérjük magunkat, az autót, hogy egyenes-e, vagy mennyire van távol adott autó, tárgy, jelzőlámpa stb.
Ezek után már én is kezdtem egyenesbe jönni, bár azért rutinvizsga előtt beletolattam egy árokba, de ez inkább véletlen volt. Forgalomban remekeltem, sőt még pár olyan nagyszerű életbölcsességgel is gazdagodtam, mint: "mi az, nem fogtál még faszt? Ne simogasd a sebváltót, markolj rá erősen."
Ellenben a vizsga meg lett elsőre. Egy szó mint száz, olykor tényleg az oktató személyén is múlik mennyire nehéz ez a jogosítvány. Egy dolog azért rosszul esett. A forgalmi vizsga előtt megállíttatta velem az autót, a szemembe nézett és megkért, hogy őszintén válaszoljak a kérdésére.
"Te drogozol? Nem?? Akkor, hogy hogy így vezetsz?"
Sonkó nevű olvasónk fogalmazta meg a tökéletes végszót. Szerinte a sok oktatónál meglévő, csak akkor szólok ha rosszul csinálod hozzáállás nagyon helytelen. Az embernek szüksége van pozitív megerősítésre, mert egyrészt tudja, hogy az oktató nézi is mit csinál, nem csak épp nem vette észre a hibát. Másrészt, nem rögzül be az, hogy mit ront el már megint a tanuló. Nincs szükség dicsérettel elhalmozásra, egy egyszerű oké, vagy az ez így rendben van formula is megtenné.
Jó lenne, ha a magyar autós oktatók körében ez a hozzáállás válna uralkodóvá. Az sem baj, ha ehhez egy kicsit meg kell sérteni a bunkó oktatót. Szálljunk ki, csapjuk rá az ajtót és játsszuk el, hogy vége mindennek. Az általában működik. Fontos, hogy a tanuló az első percben kérje ki magának a minősíthetetlen hangnemet. Akkor talán végleg eltűnik az autósiskolákból az útszéli stílus. Talán.
Update:
Most kaptuk az alábbi levelet olvasónktól, Bélától. Nem volt kifogása ellene, ezért megosztjuk az élményeit:
Az én oktatóm igazi embergyűlölő vadbarom volt, egy horkoló, krákogó, szuszogó, büdös, förtelmes, mocskosul rosszindulatú tahó, akit leginkább az alábbi, fröcsögő gyűlölettel elsziszegett mondata jellemez: „Nem vagytok ti embereeek! De még állatok seee! Mer még a zállat is gondókodik!”
Ezzel együtt is egyébként elég jól megtanított vezetni, mert ezzel a végtelenül nyers, brutális stílusával kikényszerítette, hogy senki se merjen hibázni mellette. A reménytelen széplelkeket persze még a legelején eltanácsolták tőle, amúgy mindenki másnak leginkább ajánlották. Emlékeszem, rettegve mentem vizsgázni a terrorban töltött hetek után, azt mondogatva, hogy ha nem sikerül, hagyom a fenébe az egészet, inkább járok rollerral. A vizsga persze tökéletesen sikerült, és én aztán később sok (arra alkalmas, strapabíró) ismerősömnek ajánlottam ezt a barmot. Mert egy sötét bunkó volt, de a funkcióját tökéletesen betöltötte.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
