Képtelenség saját autóval kaszálni
Mai vezető cikkünk a Yes Autorent nevű, magánszemélyek és cégek kihasználatlan autóinak bérbeadásával foglalkozó cég tevékenységét járja körül. Már több olvasói levél is érkezett, közülük az első egy másik, járműkölcsönzéssel foglalkozó cég munkatársától. Ezt is érdemes hozzáfütyülni a nótához, mielőtt döntünk saját autónk sorsáról.
Feladó: Egy autókölcsönzős
Dátum: 2014. november 14. 9:35
Tárgy: Yes
Címzett: Zách Dániel
Kedves Cikkíró!
Ismét egy olyan témát sikerült találni, ami látszólag keveseket érint, mégis sokakat megóvhat attól, hogy becsapják.
Mivel régóta foglalkozunk gépjármű-bérbeadással, ezért elég pontos információkkal rendelkezem a témáról. Szomorúan hallgatom minden alkalommal ezt a rádióhirdetést, na nem azért, mert irígylem tőlük az ötletet, hanem azért, mert sok a buktató az ügyben.
Az ötlet jónak tűnhet, de legálisan nehezen működőképes Magyarországon, két okból:
1. Az itthoni árak nem teszik lehetővé, hogy viszontbérelt autókat szolgáltass. Egy bérbeadó cég rendszerint saját, vagy szerződött alkatrész- és szervizháttérrel dolgozik, tehát komoly előnyben van egy átlagos tulajdonossal szemben. Ezzel tudja kompenzálni azt a megnövekedett amortizációt, amit a bérbeadás hoz magával. Sajnos itthon többszörösen érvényes az, hogy ami nem az enyém, arra nem kell vigyázni. Lehet önrészesedést kérni a horpadásokért, de a hidegen gyilkolásért, a melléváltásokért, az esetlegesen felfedezhető hibák, hangok figyelmen kívül hagyásáért nem.
A fentiek miatt olyan áron kellene viszontbérbeadni az autót, hogy a magánember tulajdonosnak megérje, amennyiért nem lehet még a reptéren sem kiadni.
Vegyünk egy példát, amit te hoztál, Swift II. A cikkben szerepel, hogy ilyen típust egy éves bérlet esetén már nettó 89ezer Ft-ért ki lehet bérelni a piacon. Ennek nyilván legalább a 40%-át lenyeli az a cég, amelyik dolgozik vele, jó esetben kockázatot vállal, stb. Tehát a tulajdonosnak maradna havi 50-60e Ft, a nettó bérleti díjból, de ez csak a bevétele, koránt sem a nyeresége, pláne nem az adózás utáni nyeresége. Ennél rövidebb időtartamnál előjönnek az oda- és elszállítás költségei, a tisztítás, stb. Minél rövidebb a bérbeadás, annál több a fajlagos költség.
2. Magyarországon az autóbérbeadás nem engedélyköteles, tehát ez nem nehezíti a helyzetet. Viszont elvileg nyilván számlaképesnek kell lennie a bérbeadónak, amit elfelejtenek a hirdetésben mondani. Ez vagy gazdasági társaságon keresztül lehetséges, ami már nem vállalható egy átlagembernek, vagy kiválthat a tulajdonos egy önálló tevékenységre jogosító adószámot, ami nagyon hasonló kötelezettséget keletkeztet, mint a cégalapítás. Erre jön rá, hogy a gépjármű bérbeadás az online-pénztárgépeket szabályozó törvény hatálya alá is bekerült, ez sem egyszerűsíti a helyzetet.
Eddig a bürokrácia, nézzük a járulékos költségeket:
Minden bérbeadott autó után cégautóadót kell fizetni, ez az említett Swift II. esetében: 11eFt/hó. Az egyéb adókat, stb amúgy is kellene fizetni, így azokat nem sorolom ide.
Minden bérautóra illik casco-t kötni, hiszen a bérlő maximum az önrészesedést hajlandó fizetni. Itt viszont megjelenik a másik nagyon komoly buktató: a bérautó casco, ami nem azonos a 10 éves CHF hitel mellé kötött privát cascoval, az egy fillért nem fog fizetni a bérbeadott autóra, viszont bérautó biztosítást csak igen drágán, és minimum egy évre lehet kötni.
Ki garantálja, hogy egész évben lesz bérlő? Ha nincs, akkor könnyen átcsaphat veszteségbe az amúgy is kérdéses jövedelmezőség.
Ha összeadjuk a forgalmi, és egyéb adókat, díjakat, akkor belátható, hogy ez a konstrukció két és fél módon életképes: Ha valaki fixen bérbeadja a kocsiját hosszú távra, vagy pedig ha nem használ közvetítőt. A fél verzió pedig, hogy nem tartja be a hatályos jogszabályokat. Az első esetben nem éri meg a közvetítőnek kifizetni az egész éves bérletet, hiszen neki pont az a gondja, hogy néha sok autót bérelnének, néha keveset, és nem akarja fizetni az álló autók után a költségeket, ezért keres olyanokat, akik hajlandóak néha kisegíteni. A konstrukció hozza magával, hogy hosszú távon már nem éri meg neki.
Eleve furcsa a cég kommunikációja arról, hogy a tulajdonosokra bízzák a jogszerű magatartást, hiszen nekik eleve csak számlaképes ügyfél jöhetne szóba. Márpedig ez önmagában kizárja a hirdetésben megszólított célcsoport döntő részét. Ha pedig mégis ezekkel a magánemberekkel kötnek üzletet, az nagyon veszélyes lehet a tulajdonosokra nézve, hiszen nem jogszerű az üzlet, onnantól kezdve pedig esélytelen a jogorvoslat is.
Ha a hirdető fejével gondolkodunk, akkor felmerül a kérdés a másik oldalról is, miért bérelne egy nyűgös magánembertől (hiszen őt el kell érni, meggyőzni, kiszolgálni, stb), ha ennél olcsóbban finanszíroztatni is tudna lízingelt, kvázi saját autót?
A válasz: Azért mert a bankok nem megvezethetőek(nem hitelképes a cég, már ha létezik, nincs pénzük önrészre, stb), a magánemberek igen,vagy pedig a fenti eset, hogy nagyon rossz lenne az adott autó kihasználtsága.
Nem szeretnék annak az embernek a helyében lenni, aki odaadja egy ilyen cégnek a kocsiját, mert nagyon kicsi az a szegmens, ahol ő jól járhat.
Köszönöm szépen, hogy foglalkozik a kérdéssel, azok nevében, akik így esetleg tisztábban látnak!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
