Hogy ne legyen túl narancssárga
Úgy tűnik, a túl narancssárgán átmenésre többeknek van megoldása. Pontosabban láttak már megoldást más országokban.
Feladó: Levente
Dátum: 2014. november 25. 22:36
Tárgy: Amikor már útl narancssárga
Címzett: Papp Tibor
Kedves Tibor!
Közlekedésmérnök a végzettségem, szóval van fogalmam dolgokról.
Különösen, hogy közúti lámpák hangolása is volt a tanulmányaim között.
Ezért egyrészt jelezném, hogy az egy emeletes marhaság, amit mostanában kitaláltak, hogy már sárga lámpa esetén meg kell állni. Igen, meg kell próbálni megállni. De még piros lámpán is át lehet menni, ha a körülmények azt hozzák.
De mennyi a reakcióidő, az észlelés, a cselekvés és a valódi fékezés között?
Egy átlag ember reakcióideje 0,8-1,2 mp, de szélsőséges esetben ez lehet akár 2 mp is. Ez alatt egy 50 km/h-val közlekedő jármű 11-17 métert tesz meg.
Egy személyautó átlagos emberrel, erről a sebességről kb. 10-15 méter alatt képes megállni. Vagyis az észleléstől (sárga lámpa) 21-32 méter kell egy személyautónak a megálláshoz.
Egy nyerges vontatónak ennél többre van szüksége.
Ki a hülye?
- Aki a lámpát így hangolta, hogy ilyen hosszú átfedés van a sárgák között
- A nyerges vontató vezetője, aki (helyszínt ismerve) nem tartotta be sebességhatárt.
- A Ford vezetője, aki már a sárga jelzés alatt elindul (igaz, hogy az már majdnem zöld volt).
Egy tény, a nyerges vontatónak ennél a sebességnél (ami nagyobb volt mint a megengedett) esélye nem volt, hogy megálljon a piros lámpánál.
Ami ennél fontosabb a DE.
A sárga lámpa 3 másodpercig világított. Ennek akár fele is eltelhetett úgy, hogy a vezető még nem gyakorolt hatást a fékre.
Összességében hibás a teherautó vezetője, de a legnagyobb hibát az követte el, aki engedi a két sárga lámpát egy ilyen kereszteződésben párhuzamosan futtatni.
Ugyanis nem az azonos irányú forgalom a veszélyes itt, hanem a szembejövő, akiknél vélhetőleg hasonló módon vált a lámpa. Onnan egy nyerges vontató így megúszva tarolhat.
Üdvözlettel
Levente
Annyit azért vitatkoznék a levélíróval, hogy a KRESZ szerint meg kell állni sárgánál:
"a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél - a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt - meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni"
Az megint más kérdés, hogy ezt a magyar közlekedők úgy hidalják át, hogy jó gyorsan mennek, és ott akkor hirtelen már nem lehet biztonságosan megállni.
A következő levél írója, Zsolt a lámpák mellé telepített visszaszámláló táblára szavazna. Ezek a táblák azt mutatják, hány másodperc múlva vált a lámpa, vagyis senkit sem lep meg, amikor hirtelen piros lesz. Nem butaság, Magyarországon is használják pár helyen, ha jó emlékszem, például Debrecenben láttam. Ja, és Romániában.
Ezzel kapcsolatban egy Index-cikkben leírták azt az ellenérvet (a Közútkezelőtől), hogy ha az emberek látják az idő fogyását, akkor gázt adva mennek át. Ahogy most a sárgánál teszik.
Feladó: Zsolt
Dátum: 2014. november 25. 20:50
Tárgy: Amikor már túl narancssárga
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Cikkíró!
Egy kérdés fogalmazódik meg bennem a cikk olvasása során. Én is benézek indulás előtt minden kereszteződésbe, mert élni akarok. A probléma inkább akkor van, amikor nem álló helyzetből indulna valaki, hanem lendületből kapja a zöldet. Ugyebár egyiknek éppen piros lett de átmegy a másik meg lendületből oldalba veri. Lásd Szentendrei út néhány lámpás kereszteződését, ahol rendszeres a csúnya csatt.
- Záhony utca: északról még le próbál 80-ról hirtelen fékezve kanyarodni a rakpart felé az Aquincumnál első sorban zöldet kapó, közben a friss zöldbe 80-nal rongyol bele az északra tartó.
- Csillaghegy: rendszeres a csatt. Itt főleg a Mátyás Király piros balra a kötelező gyakorlat.
Ami viszont a kérdésem, és örülnék ha foglalkozna vele egy cikk: mi határozza meg, hogy valahol ultrarövid a sárga (csúsztam én már át így pirosban!) vagy sok másodpercig tartó brutál hosszú?
Szerintem itt is keresendő a probléma. Legalábbis ha a pirosban áthajtásaimra gondolok.
Továbbá: nagyon jól esik ha valahol piros/zöld kétszínű LED-es számlálós lámpával találkozok. Ilyen például Zalaegerszegen a buszvég kereszteződése. Zöld nulla közelében eleve lassítok és szépen megállok a sárgánál. Majd ha netán 60 körülről számol a piros vissza, leállítom a motort.
Ezeket a nagyméretű LED-es számlálókat az összes nagy forgalmú helyre felszereltetném.
Üdvözlettel
Zsolt
A másik lehetőség osztrák példa alapján a villogó zöld lenne, tény, hogy egyszerűbb és olcsóbb megvalósítani:
Feladó: Lajos
Dátum: 2014. november 26. 10:34
Tárgy: Amikor már útl narancssárga...
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Papp Tibor Úr!
Az "Amikor már túl narancssárga" című cikkhez szeretnék hozzászólni.
Azt gondolom, hogy ezt Ausztriában egész jól megoldották - persze tökéletes megoldás nincs -, ahol is a sárga jelzés előtt van még egy villogó zöld is, figyelemfelhívásnak.
Nekem nagyon bejött a dolog, és csak támogatni tudnám, ha ezt bevezetnék Magyarországon is.
Üdvözlettel: Lajos