Tisztelt Sipos Zoltán!Dátum: 2015.02.04. 11:00
Feladó: Attila
Címzett: Sipos Zoltán
Olvastam a Ér valamit a gagyi LED? c. cikkét. Mivel az 2013-ban íródott, lehet, hogy van változás?Kínai webáruházban láttam H4-es tokozású LED fényszórót, ami high/low világítást ad és azt írják, hogy "Certificate:CE Rohs ISO 9001-2008 E4 IP68".
Kérném tanácsát, hogy vajon ezt berakhatom-e öreg Opelembe a normál 50/55W-os halogén izzó helyére. Egy párat már rendeltem, de ha nem szabad berakni, akkor talonban marad.
A linken az "égő" többi adata is látható.
Köszönettel, Attila
Tisztelt Lukács Attila,
ahogy a linken szereplő LED-es "izzót" nézem, ez sajnos ugyanúgy nem fog jól működni egy H4 izzóhoz tervezett lámpatestben, mint az összes, eddig látott sem.
A hagyományos izzók szála a lámpatest tükrének megadott pontján helyezkednek el, onnan szinte minden irányba, de legalábbis nagyon nagy szögben szórják a fényüket, míg a LED-ek ennél sokkal kisebb szélességben és teljesen más módon terítik be fénnyel a lámpatest belsejét. Így a H4 izzóhoz optimalizált lámpatest egész biztosan nem tudja úgy teríteni a LED-es fényforrás fényét az útra, mint ahogy azt a mérnökök eredetileg kitalálták. Ha egy ilyen izzót beszerel a lápatestbe, egy fehér falhoz állva igen jó eséllyel csak egy pacát lát majd a szép aszimmetrikus szóráskép helyett. Ez azt jelenti, hogy valószínűleg vakítani fogja a szembejövőket, és az útra sem jut majd megfelelő mennyiségű fény.
Eddig a műszaki megközelítés, a vizsgabiztost, rendőrt csak a vonatkozó előírások fogják érdekelni. Márpedig a szabályok szerinti szerint még akkor is tilos lenne, ha esetleg tökéletesen helyettesítené a ledes fényforrás a H4 izzót, mivel a lámpatest kizárólag H4 izzóhoz van jóváhagyva. A linken látható termékleírásban szereplő jóváhagyások minden bizonnyal a termelés minőségbiztosításáról, illetve a termék érintésvédelmi minősítéséről szólnak, de a H4 izzóval kompatibilitást, azok helyett való használatot egyáltalán nem támasztják alá.
Ha már megrendelte, próbálja ki (mondanom sem kell, hogy egy forgalomtól elzárt területen), nézze meg az új izzók vetítésképét. De ne hagyja becsapni magát, lehet, hogy az úttesten világosabbnak tűnik majd a LED-ek fénye, ha a foncsor össze-vissza veri a fényt, mindent megvilágít, de jó eséllyel oda nem jut majd elég fény ahová kellene (az úttestre) és oda jut majd sok, ahová nem kellene (a szembejövő autósok szemébe). A kísérlet után vagy csomagolja el az új szerzeményeket, és tegye a polcra, esetleg használja zárt versenypályán, vagy adja oda olyan ismerősének, aki egy termőföldeken, éjszaka dolgozó munkagép kiegészítő lámpájaként használni tudja (de közútra már nem hajthat vele, az ugyanúgy szabáytalan lenne, mint ha az öreg Opeljébe szerelné).
Ha nagyobb fényerőre vágyik, szabályosan csak az emelt fényerejű, de nem emelt teljesítményű, neves gyártók által készített H4 izzók közül válasszon. A H4 izzók jóváhagyott teljesítménye a 60/55W, minden ettől eltérő teljesítmény szabálytalan. Így egy 140/100 wattos izzóért is szólhat a rendőr vagy vizsgabiztos, ráadásul károsíthatja a lámpatestet és túlterhelheti a gyári elektromos rendszert.
Sipos Zoltán