Ezt érezzük igazából, ha klímával előzünk
Érdekes szakértői levél érkezett a klímás cikkhez. Miklós, aki hőerőgépész mérnök, alátámasztja amit írtam, szerinte a vezető által érzékelt teljesítménycsökkenés sokszor csak a hűtőrendszer alulméretezése miatti szándékos teljesítménycsökkentés. Mikós egy hibát is javít. Természetesen az info egy klímástól származik, viszont ez nem a teljesítményfelvétel. Ettől még a klíma nem lesz perpetuum mobile, elvégre itt csupán szivattyúzzuk a hőt, aminek ezek szerint kisebb a teljesítményigénye annál, mint amit hűtőteljesítményként ismerünk. Köszönjük a pontosítást.
Feladó: Réhm Miklós
Dátum: 2015. július 25. 9:30
Tárgy: Tényleg ki kell nyomni a klímát előzéskor?
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Tibor!
A klímákról írt cikke miatt írok.
A cikk elején szerintem tévesen adja meg a szükséges teljesítmény adatot: „az autó méretétől függően öt-tíz kilowattot is megzabálhat (kb. 6,8-13,6 LE) az utastér hűtése.”
Ez az érték a klíma hűtő teljesítményének felel meg, vagyis amennyi teljesítmény az elpárologtatón adódik. A hűtőgépeknél a hatékonyságot mérőszámokkal szokták megadni, jelen esetben ez az EER – a kinyert és bevitt teljesítmény aránya W/W mértékegységben (régebben Btu/W.h – nem SI mértékegység). Egy mai klíma jellemzően EER = 3 -3,5 értékek között működik.
Vagyis a motorról „elvett” teljesítmény ebből adódóan 1,5 – 3 kW nagyságrendű egy személyautónál. Az Ön által írt 5- 10 kW már egy busz nagyságrendje – a motor oldaláról.
Ennek ellenére, valóban érezni a klíma bekapcsolás vagy nem bekapcsolás közötti különbséget kisebb motor esetében. Nyílván rengeteg példát hozhatunk egy-egy típus esetében, de a legszembetűnőbb a kis benzines motorok induláskori lefulladási hajlama. Ez a teljesítmény tartomány mérhető össze leginkább a klíma és a hajtás tekintetében.
Abban teljesen egyetértek, hogy a gyártók kihasználják azt a lehetőséget, hogy újabban a max. teljesítmény igénynél (padlógáz) lekapcsolják a klíma kompresszor hajtását. Ez végül is biztonsági kérdés is.
Ami ennél érdekesebb, hogy miért is érezzük, érezhetjük úgy, hogy sok „erőt” vesz el a klíma a motortól?
Nos, szerintem ez egy trükk az autógyártók részéről. Mivel a mai autók tervezése előtt értékelemzést, vagy valami hasonló költség-haszon elemzést végeznek, így nem csoda, hogy minden költség le van faragva maximálisan. Vagyis a klíma miatt melegedésre hajlamos motor miatt a motor elektronikában csökkentik a teljesítményt. Ezt érezzük igazából szerintem. Nem tesznek az autóba elég nagy hűtőket, mert ez csak költség, egyszerűbb, olcsóbb a teljesítmény még „elfogadható” csökkentése, ez nem kerül semmibe. Gyártó függő, hogy ezzel a lehetőséggel mennyire élnek. Aki kis motort vesz egy autóba, az nyilván nem akar száguldozni, neki lehet jobban csökkenteni... Na ez van a kis motorok mai elgyengülése mögött.
Üdvözlettel Réhm Miklós okl. hőerőgépész mérnök