Tegnapi cikkemben azt a kérdést jártam körül, hogy minek köszönheti népszerűségét az olcsó személyszállítási szolgáltatást kínáló
Uber és miért pont most, januárban tiltakoznak először ellene a budapesti taxisok? Egy olvasónk továbbgondolta a kérdést, és megírta, utasként miért vonzóbb számára az előbbi.
Dátum: 2016. január 20. 20:36
Feladó: B. K.
Címzett: Zách Dániel
Tisztelt Zách Dániel!
Az alábbiakban hozzászólnék az "Érthető, miért szállnak be olyan sokan" című, a taxi helyzettel foglalkozó cikkéhez. Egyetértek a cikkben írottakkal, viszont kiegészíteném annyival, hogy nem elég jogszabályok és költségek mentén vizsgálni a helyzetet. Véleményem szerint a taxi, mint szolgáltatás a mai formájában nem működik és nem is működhet megfelelően, egész egyszerűen azért, mert nem tesz eleget a piaci verseny követelményeinek. Itt most nem csak az egységesített árakra, hanem a kiszolgáltatottságra gondolok. Ez az a pont ahol az Uber, a Wundercar, de még egy egyszerű telekocsi szolgáltatás is nagy előnyben van. A mai világban mindenre visszajelezhetünk, véleményezhetünk, azonnal és nyilvánosan. Szobafoglalás, étterem, vagy a haverok "szelfije", de nem csak szolgáltatást, terméket is úgy választunk, hogy előtte értékeléseket, fórumokat olvasunk és kiértékeljük a lehetőségeket. A taxis rendszerben ez nincs meg. Kijön valaki, valamikor, valamivel, vagy elvisz, vagy nem, vagy annyiért, vagy nem. Az Uberben értékelem a sofőrt, ha sok a negatív visszajelzés, akkor vagy próbál javítani a szolgáltatásán, vagy kiesik a piacról. A taxist nem tudom értékelni, hiába hívom a diszpécsert, hogy épp kirabolt a sofőrjük, nem tud segíteni, de nem is számít, hiszen ez is csak két ember közti kommunikáció, senki sem látja. A taxisok pedig nem szűrik ki maguk közül a szemetet, így a szolgáltatás színvonala esetlegessé válik, hiányzik belőle az a mechanizmus, ami biztosítja a homogén minőséget és ezáltal a viszonylagos kiszámíthatóságot. Egy kiszámíthatóbb, homogénebb minőségű szolgáltatást pedig, annak ellenére is szívesebben választok egy másikkal szemben, ha esetleg az átlagminősége alacsonyabb. Nem beszélve arról, ha ennek megfelelően még olcsóbb is.
Tehát véleményem szerint a cikkben írt félmondatból, miszerint "garantáltan kulturált hivatásos taxissal utazni egy sárgított autóban" a garantált egyáltalán nem állja meg a helyét. A taxisoknak haladniuk kell a korral, de legfőképpen kiszűrni maguk közül a munkára alkalmatlan, lehúzásra, esetenként rablásra utazó egyéneket, ezzel is a homogenitás felé húzva a szolgáltatás minőségét. Amíg a szolgáltatás felépítése erre nem képes, úgy, mint ahogy az egy sima alkalmazással megoldott máshol, addig a műfajnak semmi keresni valója nincs az utcán, nem csak most, hanem általában.
Üdv.:
B. K.