Bő egy hete már, hogy elkezdtük ünnepelni az idén ötvenéves Ladát. Összegyűlt egy szép adag cikk az évfordulóra készült gyűjtőoldalon, és még nincs vége a dömpingnek. Mára viszont nem tőlünk jön a friss ladás tartalom, hanem MP-től. Egy olvasótól, akiből előhozta a zsigulis gyerekkor emlékét a téma. Odalent az ő levele a család sokat szolgált 2101-eséről.
Feladó MP
Címzett A Totalcar szerkesztősége
Dátum 2020.06.08. 17:52
Tárgy Lada
T. Totalcar!
Régi hűséges olvasója vagyok a Totalcarnak. A gyerekkoromat szinte a család 1200-as Zsigulijában "töltöttem", így nagy érdeklődéssel olvasom az évforduló kapcsán megjelent írásokat.
Családunknak 1972-től 1991-ig volt egy 2101-ese, így rengeteg élmény és pár, talán Önök által is érdekesnek talált történet kapcsolódik az autóhoz. Édesapám 1972 októberében vette át IS-48-25-ös rendszámmal ellátva a fehér színű autót (emlékeim szerint IH rendszámmal adták át az első példányokat Magyarországon). Ez még nyilván a legelső szériából való volt: szürke kilométer óra keskeny/lapos visszajelző fényekkel; fehér első indexbura; kerek külső visszapillantó (ami csavarozva volt az átfúrt karosszériára....); a hátsólámpa alatt külön macskaszem; nyomogatható gumigommbal működő kézi ablakmosó; nem beszélve arról az "extráról", hogy akkori hírek szerint az elején még az olaszok felügyelték a gyártást. Gyerekfejjel nekem 3 dolog tetszett nagyon: a műszerfal tetején található forgatható szellőző, a reflektor kék visszajelzőfénye és az ajtó síkjába lapuló kilincs. A kasztni nagyon rozsdásodott.

Az egyik vizsgára úgy készítettük fel az autót, hogy mivel az ajtók alja szinte teljesen szétrohadt, az alsó 15-20 cm-es sávjukra felragasztottunk egy zöld öntapadó fólia csíkot, hogy ne látszódjon a rozsda (az akció amúgy sikeres volt, a kocsi átment a vizsgán). A rohadás viszont nem állt meg, és a kocsi kb. 10-12 éves korára előállt az a helyzet, hogy már nem ment át a vizsgán. A szervizben (a Pasaréti út és a Szilágyi Erzsébet fasor sarkán, a mostani nagy - akkor még kicsi volt és BP - OMV-benzinkút mögött volt egy Zsiguli-szerviz, oda hordtuk), azt mondták, úgy szét van rohadva, hogy nem éri meg összelakatolni, csak a teljes karosszériacsere jelentene megoldást. De hát olyat lehetetlen szerezni, mert egy évben pár darab jön csak be az országba...
Na, abból a pár darabból, egy debreceni ismerős segítségével, csodával határos módon (meg persze némi csúszópénz árán) mégis sikerült szerezni egyet (a 80-as évek első felében járunk). Mivel az autó amúgy nagyon megbízhatóan működött, édesapámék belevágtak, és emlékeim szerint egy akkori új Zsiguli árának kb. a harmadáért-feléért elvégeztették a javítást (benne egy motorgenerállal).
Akkoriban még bőven 5-6 évet kellet várni egy Ladára, nekünk meg így kb. 1 hónap alatt lett egy piros autónk, amibe az új karosszéria kiépítése miatt már szervóféket szereltek be. A felújítás eredményeképpen az autó jogilag újnak számított (bár az eredeti rendszámot kapta vissza) és így megkapta az új autókra akkoriban járó, 3 évig érvényes műszaki vizsgát. Az autó új korától 19 évig volt a családunk birtokában és ezalatt egyszer állt meg úgy - azt hiszem, kondenzátorhiba miatt - hogy se kép, se hang. Olyan többször volt, hogy nem működött tökéletesen, de menni mindig ment.
17 éves volt az autó, amikor megjártuk vele Spanyolországot gyakorlatilag hiba nélkül (egy ékszíjszakadást leszámítva), egy évvel később meg Angliát és Franciaországot, szintén probléma nélkül. 1991-ben adtuk el, még üzemképes állapotban.
Édesapám utána daciás lett (egy viszonylag jól működő példányt fogott ki, bár a benzintankját az első héten 3-szor cserélték ki, mert mindig folyt). Nekem volt utána később egy 1300-asom, meg egy Samarám is, de a 2101-esre mindig szeretetteljes nosztalgiával gondolok vissza :)"
Üdvözlettel, MP

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
