Érdekes reakciók érkeztek az X5 45e plug-in tesztjére, és akinek valamiféle negatív képe van az X5-össel járókról, annak most biztosan megváltozik a prekoncepciója. Az első levél Péteré, aminek elolvasása előtt egy kis lelki gyakorlatot tartanék mindenkinek, hogy mérsékeljük az egészségügyi kockázatokat és a trollkodást.
Szóval itt ülünk a mi kis KK-európai pocsolyánkban, és innen nézve science fiction, hogy megvegyünk egy X5 45e-t. Mert csak F Astrára futja. Mit gondoltál, amikor megvetted az F Astrát? „Van rá pénzem, megveszem.” De mit gondol rólad valaki, aki egy észak-kínai faluban nyomja szakadt bringával? Hogy te egy mekkora gyökér vagy, ahelyett hogy vettél volna ennyiből egy agyváltós Csepel Velencét használtan, és még maradt volna egy csomó pénzed, a jegesmedvék meg boldogok.
A kapitalizmus így működik. Amire van pénzed, megveszed. Péternek erre volt. Ehhez amerre él, nem kell gyilkosnak, politikusnak vagy másféle bűnözőnek állnia.
Aki az első pontot nyomta meg, az olvasson tovább, a második válasszal érdemesebb megnyomni a „vissza” gombot. Mivel még azt el sem árultam, milyen autója van még Péternek, és mire cseréli le.
Péter levele jól leírja azt, amit feltételeztem én is: valóban létezik olyan élethelyzet, ahol működhet az X5 45e koncepciója, illetve az, hogy számára miért nem felel meg egy Tesla. És ami a legérdekesebb, hogy miért nem működik az alkalmazottaknál a plug-in hibridek töltése. Megdöbbentő az indok, és egyetlen rossz emberi tulajdonság az alapja: a zsugoriság.
Esetünkben csak azon lehetne vitázni, hogy miért nem jó ugyanerre egy BMW 5-ös kombi plug-in hajtáslánccal, de gond lehet a vontatható tömeg például.
Nem Péter levele az egyetlen, ami érkezett. Akad olyan 45e felhasználó (sajnos kérte, hogy ne közöljük a levelét), aki korábban 40d-vel járt: szerinte sokkal jobb ez a hajtáslánc, és amerre jár, kiépített pár töltési lehetőséget magának, így 3,5 l/100 km környéki átlagokkal jár. Plusz az áram, amit viszont megspórol a cégautó-adón.
A második levél Tibié, akinek egy 330e-vel vannak plug-in tapasztalatai, és ő azt mondja: nem venne még egyszer. De nem azért, mert rossz.
Kedves Tibor,
az X5 cikkéhez szeretnék pár gondolatot hozzáfűzni.
Nyilván nem a magyar piac volt a tervezés fókuszában ennél az autónál, de szerintem akadhat felhasználói profil, amibe logikusan is beleillik a 45e. (Legalábbis nagyon remélem, mert 14 hónappal a megrendelés után hamarosan érkezik az enyém)
München mellett élek egy kis faluban. Az iroda 8 km a szomszéd városban. Bicikliút és tömegközlekedés nincsen. München kb. 20 km, a reptér 30 km. Van egy motorszállító utánfutóm, nagyobb dolgokat abban szállítok, de ritkán. Plusz van két kutya és két gyerek.
Havi 1-2 alkalommal megyek munka- és családi ügyben Magyarországra. (Ebből párszor repülök, de az időjárás függő. Mondjuk vicces, hogy ez a legkörnyezetbarátabb megoldás, két óra Landshut-Tököl és 50 liter szuperbenzinnel megjárom. Ez már egy másik téma, de érdekes.
Évi 100 ezer km-t vezetek autóval, ezért két cégautóm van. Mindig 3 évre lízingelem őket 120e km futással. Egy, ami húzni tudja az utánfutót és belefér a család, és egy másik, amiben öröm autózni, ha már sokat vezet vele az ember (Porsche 911 GTS).
Na mármost az X5 45e, ha az ember az irodába vagy a városba megy vásárolni, simán elektromosan, motorindítás nélkül eljár. Minthogy nincs autópálya ezen a szakaszon és a garázsban minden éjszaka nyugodtan teletölthetem az akkut, erre tökéletesen elégséges. Ha Münchenbe megyek, az autópályán normálisan használhatom a benzinmotort, a város határában át lehet kapcsolni elektromosra. Az akku elég simán a városi kavirnyálásra és vissza a határig. Utána otthon megint lehet tölteni. Ha ügyfélhez kell menni vele 400-800 km-t, ugyanez a séma (ügyfelek Hambugtól Zürichen át Amsterdamig vagy Budapestig akadnak). Elmegyek kényelmesen az autópályán a városhatárig és ott lehet nyugodtan elektromosan közlekedni.
Ugyanis szerintem nem a CO2-kibocsátás a fő baj (ez már lerágott csont a szénerőművel, az akkugyártással és minden mással együtt), hanem a városon belüli, koncentrált szennyezés. Ha a mélygarázsban vagy a házak között 35 fokban nem pöfögnének az autók jóval élhetőbbek lennének a városaink. Városon kívül gyorsabban oszlik a szmötyi.
Ha ilyenkor egy Teslás kifordult szemmel ellenkezik, megkérdezem tőle, kiszámolta e már egy SpaceX rakéta kilövése mennyi CO2-kibocsátással jár? És most éppen azért ünnepeljük Elon környezettudatos Muskot, mert ezt akarja jó olcsón, iparosítva árulni. Szóval szerintem ha a városok megkímélhetőek a lokális szennyezéstől, akkor a lehetőségekhez képest igenis sokat tettünk, függetlenül zöld zónától és adókedvezménytől. Én erre szívesen áldozok, ha megtehetem.
Apropó adókedvezmény! Németországban az alkalmazottak fizetnek (fizethetnek, mert kétféle lehetőség van, de ezt most hagyjuk) cégautó-adót, ami alapvetően az autó listaárától és a munkahely és a lakás távolságától függ. Ezt csökkenti jelentősen, ha elektromos, vagy bedugós hybrid az autó. Itt sok cég kifejezetten ösztönözte ezen járművek használatát cégautóként. Aztán, mint tudod nagy megrökönyödés lett, mert nem nagyon töltötte senki őket, és jóval magasabb lett a hibridflotta átlagfogyasztása, mint a normálé. Ez igaz, de a kérdés a miért!
Első gondolat az volt, hogy csak az adókedvezmény érdekelte őket, de végül kiderült, sokkal prózaibb az ok. Németországban hosszú hagyománya és pontos bürokratikus alátámasztása van a cégautók üzemanyag-elszámolásának. Kapsz kártyát, ami csak ahhoz az autóhoz jó, a kutas automatikusan felírja a km-állást, ami az elszámolásban megjelenik, az adóhatóság és a könyvelők is kapják az összesítést automatikusan, papír nélkül, stb stb.
Igen ám, de mi van ha otthon töltöm a befalazott malacról a verdát? Hogy mutatom ki, mennyi áramot raktam az autóba? És akkor mennyit kell térítenie a cégnek? És egyáltalán ki hitelesíti, hogy nem ment a szomszéd betonkeverője a cég számlájára? Egyszerűen nem tudták elszámolni rendesen, így inkább nem töltötték. A német munkavállalónál zsugoribb, fillérb...bb bandát, tisztelet a kivételnek, nehéz találni. Nekem van 15 belőlük, azért hullik a hajam 45 évesen.
Összegezve számomra ideálisnak tűnik az X5 45e koncepciója. Jórészt motor nélkül járhatok vele a környéken (kb. 40%). Elhúzza az utánfutót ha kell, belefér a két kutya és akár gyerek is, kényelmes családdal utazásra és messzire is mehetek vele, nem kell 130-cal menni az autópályán, mint a kolléga Tesla S 100 PD-vel, ami télen még 300 kilométert sem tud megtenni ekkora sebességgel. De közben megtehetem, hogy a várost nem szennyezem közvetlenül.
Ha meg egyedül megyek, akkor a 911 GTS megmozgatja az adrenalinszintemet. (Most megy nyugdíjba. 110e km van benne 3 év alatt. Azt hitte a Porsche München, hogy előretekertem :). Három hét múlva jön a Boxter 718 GTS 4.0. Az lesz csak a móka!!!! )
Kb. ennyi. Persze tudom, nem én vagyok a tipikus autóvásárló. De Németországban és Nyugat-Európában nem is egyedi az esetem. Hozzátenném, minden fillért becsületes munkával, nagyon nagyon sok adó befizetése után szereztem. És ebben a munkában sem lányok, sem egzotikus porok és fűszerek nem szerepelnek.
Üdvözlettel és további sok sikert kívánva:
Péter
Kedves Tibor!
Tibi vagyok, egy BMW 330e tulaja (most már 2 év és 45 ezer km van mögöttem, ebből 15e villannyal - a kocsi demóautó volt. tizenhat km-vel vettem - Németországban élek).
A hajtás kb. ugyanaz mint a X5 hybridé.
Röviden a lényeg:
- Örülök hogy megvettem?- Igen. Van 3 autóm egy áráért. (Elektromos - rövid távra, kényelmes utazó - hosszútávra, sportos /nekem/ szedán - kicsit csapatni)
- Vennék-e ilyet megint?
- Nem. Simán ellennék villannyal. Van úgy, hogy 3-6 hónapig nem is tankolok. Most azt az évi 2-3 utat, amikor kell a hosszútáv, csak kibírom 2x annyi megállóval. Ahol élek, van infrastruktúra.- Ajánlanám-e másnak?
- Nem. Max. ha tényleg, pontosan tudod mit akarsz, és a katalógus szerint akarod használni, egyébként csak sz..atod magad.- Vennék SUV-ot?
- Nem. Kompenzálni nem akarok, és be tudok pakolni egy szedánba is. Ha IFA-t vagy buszt akarok vezetni, azt veszek...(....)
Nekem most a teljes szummára (45e km) 3,9 átlagot ír és kb. 10kWh/100 km villanyból. Egy Budapest-Stuttgart 5,8-6,5 között megy. Nem megyek lassan, de nem is őrültködök. Ha viszont lemerül az aksi, legszívesebben behajtanék vele a folyóba. Állandóan indít-leállít, de ilyen 50m belül 10x... baromi idegesítő. Inkább beteszem sportmode-ba, akkor nem állítja le a motort. Ha SAVE-mode-ba kapcsolsz, ez elején tényleg belenyal a 15l/100km-be, de utána kb 8-9 literre visszamegy.További szép napot és Kellemes írogatást.
Tibi