Menthető az i30 kornyadó szívómotorja?

2021.12.10. 16:34

Feladó Attila

Címzett Autódoktor

Dátum 2021. nov. 30.

Tárgy Hyundai i30 1.6 GDI motoragóniája

Tisztelt Autódoktor!

Pár éve olvastam egy totalcaros cikket a darált dióhéjjal történő motortisztítás, kokszeltávolítás kapcsán. El is határoztam akkor, hogy 150 ezer km-nél el fogom végeztetni a tisztítást a 2013-as Hyundai i30-somon (GDI, 135LE, kombi). Ezzel időközben a 160 ezret túllépve sajnos elkéstem, amit jól jelez az év eleje óta feltűnő olajfogyás, ami most 2ezer km-enként jelent 1 litert a gyárilag előírt olajból (Shell Ultra Helix 5W30).

Fogyasztása most sem vészes, 5,4-7,6L/100km között ingadozik használattól függően. Új kora óta egyébként V-Power 100-as és V-Power 95-ös volt benne, jelenleg is 100-as van benne az őrült benzinár ellenére. Más benzinkúthálózatra gyakorlatilag nem jártam és sima 95-öst sem tankoltam. Azt hittem, ezzel teszek neki jót hosszú távon. Mára ebben is bizonytalan vagyok, hogy megérte-e ellocsolni ennyi pénzt a jobb benzinre.

A kocsit újként rendeltem anno és a mai napig márkaszervizbe hordom, mások érdemben nem nyúltak hozzá. A hibalistája 8-9 év alatt 4 tételből áll: egy darabb kiégett izzó a rendszámtábla-világításban (minden más izzó a kocsin még mindig gyári...); egy darab elszállt fűtőszál a hátsó szélvédőben; egy darab vezérlőpanelcsere a beltéri világításhoz (ez ugye eddig nem sok, ezért is imádom a kocsit). Ezt az idilli képet negyedik tételként összezúzza a motor...

A márkaszerviz vizsgálata alapján a kompresszió körülbelül 20-25%-kal visszaesett, kopások láthatók endoszkópos vizsgálatnál, égésnyomok, szóval gyaníthatóan az a közvetlen befecskendezéses halálos ítélet, amit el akartam kerülni.

Ezek után nyilván a márkaszervizekről is van egy árnyaltabb véleményem, mert ezt az éves vizsgálatokon nekik kellett volna jelezni, ellenőrizni és nem nekem kellett volna külön kérnem a vizsgálatot, amikor már késő volt.

Ön mit javasolna ilyen helyzetben?

– Végeztessem el ezt a dióhéjas tisztítást, mert azzal a probléma legalább szinten tartható és nem lesz rövid-középtávon ennél rosszabb és gyűjtsem a perselymalacban az aprót, hogy meglegyen 500 ezer-1 millió forint a felújításra?

– Vagy már nincs értelme a dióhéjnak és kezdjek el spórolni minél hamarabb a felújításra? Normál ütemben spórolgatva ez körülbelül jövő év második negyedévét jelentené. A babaváró hitelből ezt nem terveztem finanszírozni jelenleg, de ha ezzel egy még nagyobb problémát kerülhetek el, talán ebbe is belemennék és már idén megejteném.

– Illetve egy kollégám javasolta, hogy adjam el, de a mai félvezető- és acélhiányos időben jó sok ideig nem lenne új autóm helyette.

Attila

Kedves Attila!

Arról nem kaptam információt, hogy az endoszkóppal végzett vizsgálatok a motor mely részein tártak fel kopásokat. A szelepeken látható volt a működésüket zavaró mértékű lerakódás? Ha igen, akkor abból származhat kompresszió-veszteség és ebben az esetben feltétlenül végeztesse el a profi kivitelezésű kokszmentesítést. A koksz okozhat problémát a szelepszár/szelepvezető/szelepszár-szimmering alkatrészei körül, ami felelőssé tehető az olajfogyasztás miatt is (ezt is legtöbbször látni lehet a kamerás vizsgálatkor). A tisztítás után érdemes újból kompressziót (és hengerveszteséget) méretni, hogy látható legyen a változás.

Az emisszió oldaláról is vizsgáltassa meg a problémát: a megemelkedett HC érték hagyományosan az égésteret megjárt olajtól is származhat. Szerencsére célműszerrel a dupla lambda szonda jóvoltából a katalizátor üzeme is ellenőriztethető, amit meg is kell tenni, mert a spéci bevonatos kerámia hamar megindul a lejtőn, ha olaj kerül a képletbe.

Végeztesse el a kartergáz-visszavezetés tesztjét és érdemes kipróbálni egy másik gyártmányú kenőanyagot is a következő karbantartáskor. Érdemes lenne jelentkezni az Erőmérő sorozatba is még a tisztítás előtt, majd utána is: a veszteséggel dolgozó motor biztosan elveszített néhány pacit a ménesből, érdekes lenne látni, mennyit hoz vissza majd a tökéletesen záró szeleprendszer.

Pénzt félrerakni sosem rossz ötlet (abból lehet majd venni babaváró hétvégi hobbiautót, khm...), de azért még nem temetném a szóban forgó járművet. A fenti vizsgálatok és javítások ára nagyjából egy átírás, biztosítás és az illeték költségeivel azonos, melyet egy másik autó vásárlásakor fizetnie kellene. Az anno újként vett paripa megérdemel egy kis extra törődést, meg hát merre lenne a tovább, ha új autóról lenne szó? A kevesebb néha több: biztos szeretne egy turbós, részecskeszűrős komplikációt a motortérbe? Idővel nem ússzuk meg úgysem, de érdemes szívómotorozni' amíg lehet, unokáink el sem fogják hinni talán. Te még olyan berregőssel jártál tata? Hohó, de még hogy!

Remélem segíthettem!