Feladó Attila
Címzett Autódoktor
Dátum 2021. nov. 30.
Tárgy Hyundai i30 1.6 GDI motoragóniája
Tisztelt Autódoktor!
Pár éve olvastam egy totalcaros cikket a darált dióhéjjal történő motortisztítás, kokszeltávolítás kapcsán. El is határoztam akkor, hogy 150 ezer km-nél el fogom végeztetni a tisztítást a 2013-as Hyundai i30-somon (GDI, 135LE, kombi). Ezzel időközben a 160 ezret túllépve sajnos elkéstem, amit jól jelez az év eleje óta feltűnő olajfogyás, ami most 2ezer km-enként jelent 1 litert a gyárilag előírt olajból (Shell Ultra Helix 5W30).
Fogyasztása most sem vészes, 5,4-7,6L/100km között ingadozik használattól függően. Új kora óta egyébként V-Power 100-as és V-Power 95-ös volt benne, jelenleg is 100-as van benne az őrült benzinár ellenére. Más benzinkúthálózatra gyakorlatilag nem jártam és sima 95-öst sem tankoltam. Azt hittem, ezzel teszek neki jót hosszú távon. Mára ebben is bizonytalan vagyok, hogy megérte-e ellocsolni ennyi pénzt a jobb benzinre.
A kocsit újként rendeltem anno és a mai napig márkaszervizbe hordom, mások érdemben nem nyúltak hozzá. A hibalistája 8-9 év alatt 4 tételből áll: egy darabb kiégett izzó a rendszámtábla-világításban (minden más izzó a kocsin még mindig gyári...); egy darab elszállt fűtőszál a hátsó szélvédőben; egy darab vezérlőpanelcsere a beltéri világításhoz (ez ugye eddig nem sok, ezért is imádom a kocsit). Ezt az idilli képet negyedik tételként összezúzza a motor...
A márkaszerviz vizsgálata alapján a kompresszió körülbelül 20-25%-kal visszaesett, kopások láthatók endoszkópos vizsgálatnál, égésnyomok, szóval gyaníthatóan az a közvetlen befecskendezéses halálos ítélet, amit el akartam kerülni.
Ezek után nyilván a márkaszervizekről is van egy árnyaltabb véleményem, mert ezt az éves vizsgálatokon nekik kellett volna jelezni, ellenőrizni és nem nekem kellett volna külön kérnem a vizsgálatot, amikor már késő volt.
Ön mit javasolna ilyen helyzetben?
– Végeztessem el ezt a dióhéjas tisztítást, mert azzal a probléma legalább szinten tartható és nem lesz rövid-középtávon ennél rosszabb és gyűjtsem a perselymalacban az aprót, hogy meglegyen 500 ezer-1 millió forint a felújításra?
– Vagy már nincs értelme a dióhéjnak és kezdjek el spórolni minél hamarabb a felújításra? Normál ütemben spórolgatva ez körülbelül jövő év második negyedévét jelentené. A babaváró hitelből ezt nem terveztem finanszírozni jelenleg, de ha ezzel egy még nagyobb problémát kerülhetek el, talán ebbe is belemennék és már idén megejteném.
– Illetve egy kollégám javasolta, hogy adjam el, de a mai félvezető- és acélhiányos időben jó sok ideig nem lenne új autóm helyette.
Attila
Kedves Attila!
Arról nem kaptam információt, hogy az endoszkóppal végzett vizsgálatok a motor mely részein tártak fel kopásokat. A szelepeken látható volt a működésüket zavaró mértékű lerakódás? Ha igen, akkor abból származhat kompresszió-veszteség és ebben az esetben feltétlenül végeztesse el a profi kivitelezésű kokszmentesítést. A koksz okozhat problémát a szelepszár/szelepvezető/szelepszár-szimmering alkatrészei körül, ami felelőssé tehető az olajfogyasztás miatt is (ezt is legtöbbször látni lehet a kamerás vizsgálatkor). A tisztítás után érdemes újból kompressziót (és hengerveszteséget) méretni, hogy látható legyen a változás.
Az emisszió oldaláról is vizsgáltassa meg a problémát: a megemelkedett HC érték hagyományosan az égésteret megjárt olajtól is származhat. Szerencsére célműszerrel a dupla lambda szonda jóvoltából a katalizátor üzeme is ellenőriztethető, amit meg is kell tenni, mert a spéci bevonatos kerámia hamar megindul a lejtőn, ha olaj kerül a képletbe.
Végeztesse el a kartergáz-visszavezetés tesztjét és érdemes kipróbálni egy másik gyártmányú kenőanyagot is a következő karbantartáskor. Érdemes lenne jelentkezni az Erőmérő sorozatba is még a tisztítás előtt, majd utána is: a veszteséggel dolgozó motor biztosan elveszített néhány pacit a ménesből, érdekes lenne látni, mennyit hoz vissza majd a tökéletesen záró szeleprendszer.
Pénzt félrerakni sosem rossz ötlet (abból lehet majd venni babaváró hétvégi hobbiautót, khm...), de azért még nem temetném a szóban forgó járművet. A fenti vizsgálatok és javítások ára nagyjából egy átírás, biztosítás és az illeték költségeivel azonos, melyet egy másik autó vásárlásakor fizetnie kellene. Az anno újként vett paripa megérdemel egy kis extra törődést, meg hát merre lenne a tovább, ha új autóról lenne szó? A kevesebb néha több: biztos szeretne egy turbós, részecskeszűrős komplikációt a motortérbe? Idővel nem ússzuk meg úgysem, de érdemes szívómotorozni' amíg lehet, unokáink el sem fogják hinni talán. Te még olyan berregőssel jártál tata? Hohó, de még hogy!
Remélem segíthettem!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
