Olvasói levél: Nem tolják a havat a senki földjén - válaszol az Útember

2024.01.21. 12:04

Az Útember legutóbbi cikkét valóságos levélcunami követte, ő pedig becsülettel reagál a legérdekesebbekre. Most Gábornak küldött válaszát olvashatjátok, ha pedig ti is kérdeznétek, dobjatok levelet az olvasok@mail.totalcar.hu-ra.

Üdvözletem!

Nekem egy konkrét útszakasz kezelésével kapcsolatban lenne kérdésem! Vas vármegyében, a Celldömölk - Kapuvár kistérségeket összekötő út Vönöcktől - Kenyeriig tartó kb. 8 km út téli ( főleg hó) takarítása nem működik!

Érdekesség, hogy Celldömölktől Vönöck faluvégéig megoldott, azonban a Vönöcki faluhatárban szemmel láthatóan, a temetőnél ( főleg hóban látványos) meg- vissza fordul a hótoló! Az ezt követő 8 kilométer pedig a Kenyeriben áthaladó Sárvárról érkező útig kimarad!

Érdekesség még, hogy az elmúlt időszakban ezen az úton megnövekedett a forgalom, mivel a celldömölki kistérségből Győr - Budapest irányába erre halad a forgalom a 86 - os gyorsforgalmi út miatt! Mégis ez a kb. 8 km. olyan mintha a senki földje lenne!!

Gábor

Kedves Gábor!

Az ön által említett Vönöck-Kenyeri összekötő út a 8611. jelű összekötő út. Ez egy 4 számjegyű út, melynek szolgáltatási osztálya (az OKKSZ rendelet alapján) valószínűleg IV.-es. Vélelmezem, hogy ez a szakasz a vármegyei hálózatban betöltött szerepe alapján nem kiemelkedő (értsd: ennél vannak magasabb rangú utak, melyek a nagyobb forgalom és úthálózatban betöltött szerepük alapján előrébb lettek sorolva) és rayonos (azaz, szakaszosan kezelt) kategóriába sorolt.

 Nem kétlem, amit leírt, hogy a forgalom összetétele az elmúlt években változott, esetleg nőtt, de elképzelhető, hogy a téli útüzem szempontjából ez a változás még nem lett lekövetve, vagy valami akadálya (elsősorban kapacitáshiány) van annak, hogy lekövessék a mérnökségen. A településeket átszelő utakat szintén a Magyar Közút kezeli, ennek ellenére van olyan útszakasz, melynek mérnökségi szakaszhatára belterületi csomópontba esik. Ilyen pl. Mezőberényben a 46-47. sz. út. kereszteződése). Ilyen esetben elviekben a két szomszédos mérnökség egyidőben kezeli az adott utat, de amikor kiérnek a településről, elsősorban az határozza meg a skíosságmentesítés mikéntjét, hogy az adott út őrjáratos (teljes felületen kezelt), vagy rayonos (szakaszosan szórt).

 Évről évre a téli felkészülés részét képezi a szórási körök áttekintése, indokolt esetben módosítás, finomítása, ilyenkor első körben a korábban rayonosként kezelt utakat őrjáratossá sorolják, vagy szimplán csak így kezelik.

Szép napot kívánok!
Az Útember

Címlapkép forrása: Balázs Attila/MTI