Alonso: minden út a Renault-hoz vezet?
Japán Nagydíj - 2015.
A Három kívánság szingapúri különkiadását követően Suzukában hamar visszaállt a világ rendje. A Mercedes megint lazán lelépte a mezőnyt, miközben a Renault biztosnak tűnő gyári visszatérésével akár egy új erővonal jöhet létre.
A pénteki eső miatt szinte kétnaposra szűkült versenyhétvége gyorsan a megszokott tornasorba állította a csapatokat, amibe csak Daniil Kvyat időmérős tornagyakorlata vitt némi izgalmat. Akkor még nem tudtuk, hogy ez lesz a hétvége legemlékezetesebb momentuma, ám legkésőbb a rajtot követően biztosak lehettünk benne, amikor Rosberg elvesztette a vezetést Hamiltonnal szemben. A felvezető körben túlmelegedő Mercedes-motor éppen annyi gyorulási hátrányt jelentett, hogy a külső íven kellett a címvédő mellé passzíroznia magát az 1-es kanyarba menet, ám a szűkülő 2-esből kifelé már nem maradt hely. Hamilton pont annyira volt kemény, amennyire ilyenkor kell, a kerékvető szélére kényszerülő Rosberg pedig további két helyet vesztett a manőverrel. Bye-bye futamgyőzelem. Hamilton simán behúzta, Rosberget meg jó taktikával visszatornázták a második helyre, minden egyéb egy tesztnap élő közvetítésével ért fel.
Persze egy tesztnap alkalmával nem hallhattuk volna, ahogy Fernando Alonso a Honda hazai pályáján GP2-zi le a japánok V6-osát, miközben valóban állva maradtak az őket támadókkal szemben. Alonso (és Button) frusztrációja érthető és nyilvánvalóan üzenet értékű is volt, nagyjából ennyi ideig lehet bizakodó PR-bullhsittel bírni egy teljesen reménytelen hibrid rendszerrel való vergődést. A Honda védelmében azért annyit hozzátennék, hogy a Renault-motoros autók rendesen megizzadtak, mire támadási pozícióba kerültek a McLarenek mögött, azonban az előzést követően villámtempóban léptek el a nagy aero-hatékonyságot igénylő pályán. Egyszóval akármilyen lemaradásban is kullog a Honda erőforrás-rendszere, a McLaren csodálatos karosszériájáról eddig megénekelt hősköltemények ezen a versenyen végképp a mesevilágba költöztek. Gyenge motor, kiforratlan autó – tökéletes kombináció egy ekkora blamához.
Alonso helyzete ráadásul kísértetiesen hasonlít a Ferrari-korszaka végéhez, itt azonban öt év helyett 9 hónap alatt jutott ide úgy, hogy igazából még mézeshetek sem voltak. Ron Dennis versenyt követő nyilatkozata és Jenson Button szinte biztosra vett visszavonulásának elmaradása amúgy is felveti a kérdést, hogy a két, tűkön ülő fiatallal (Magnussen és Vandoorne) rendelkező McLarennek vajon miért lett ilyen fontos hirtelen Button meggyőzése a maradásról, ha Alonso helyzete bombabiztos? Amennyiben nem az, úgy persze létfontosságú lenne egy tapasztalt versenyző is a Honda továbbfejlesztéséhez, és Alonso az szerződésében lévő minimális teljesítményhez kötött záradékok lehet, hogy mostantól élesedtek.
Persze veszélyes vizekre evezhetne csak a spanyol, hiszen kevés jó opció kecsegtet, azonban a Renault esetleges Lotus-felvásárlásával mégis egy gyári csapat ülésében találhatná magát jövőre. Ráadásul abban a csapatban, ahol mindkét világbajnoki címét szerezte, és ahova már egyszer visszatért az első félresiklott mclarenes évét követően. A Renault motorja nem sokkal jár a Hondáé előtt, a leendő gyári csapat szerkezeti összetétele sem ismert, így a sikerre itt sincs garancia, azonban Alonso visszatérése komoly motivációt jelenthetne mindkét félnek.
Habár a Renault valóban tehetetlennek tűnt az elmúlt két évben, azonban nagyságrendekkel több pénz kerül a rendszerbe gyári csapatként, mint amennyi javarészt a Red Bull pénzéből motorszállítóként, így a jelenlegi hátrány is gyorsabban csökkenhet. Az a fura helyzet állt elő, hogy a Renault 12 zsetonos austini fejlesztési csomagját valószínűleg nem a Red Bull, hanem a McLaren garázsában várják majd a legizgatottabban.
Japán Nagydíj Suzuka, 53 kör, 307.471 km (1 kör: 5.807 km) | ||||||
Hely. | Versenyző | Csapat | Idő | Kör | Rajth. | Box. |
1. | Hamilton L. | Mercedes | 1:28:06.508 | 53 | 2 | 2 |
2. | Rosberg N. | Mercedes | +18.964 | 53 | 1 | 2 |
3. | Vettel S. | Ferrari | +20.850 | 53 | 4 | 2 |
4. | Raikkonen K. | Ferrari | +33.768 | 53 | 6 | 2 |
5. | Bottas V. | Williams | +36.746 | 53 | 3 | 2 |
6. | Hülkenberg N. | Force India | +55.559 | 53 | 13 | 2 |
7. | Grosjean R. | Lotus | +72.298 | 53 | 8 | 2 |
8. | Maldonado P. | Lotus | +73.575 | 53 | 11 | 2 |
9. | Verstappen M. | Toro Rosso | +95.315 | 53 | 17 | 2 |
10. | Sainz C. Jr. | Toro Rosso | +1 k. | 52 | 10 | 2 |
11. | Alonso F. | McLaren | +1 k. | 52 | 12 | 2 |
12. | Perez S. | Force India | +1 k. | 52 | 9 | 3 |
13. | Kvyat D. | Red Bull | +1 k. | 52 | 20 | 3 |
14. | Ericsson M. | Sauber | +1 k. | 52 | 15 | 2 |
15. | Ricciardo D. | Red Bull | +1 k. | 52 | 7 | 2 |
16. | Button J. | McLaren | +1 k. | 52 | 14 | 2 |
17. | Massa F. | Williams | +2 k. | 51 | 5 | 3 |
18. | A. Rossi | Manor Marussia | +2 k. | 51 | 19 | 2 |
19. | Stevens W. | Manor Marussia | +3 k. | 50 | 18 | 3 |
RET | L. F. Nasr | Sauber | 49 | 16 | 3 |