Mitől szép egy autó? Nem tudjuk egyértelműen megmondani. Hamar eldöntjük, tetszik vagy sem, mégsem tudunk választ adni, amikor valaki megkérdezi, miért. Elárulom: minden az arányokon és a részleteken múlik. Szigorúan ebben a sorrendben. Sok mai autóval ez a legnagyobb probléma: részleteiben jó és ötletes, egészében mégis diszharmonikus. Ez a tanulmányautókra hatványozottan igaz. Összeszedtem azokat a koncepcióautókat, ahol minden stimmel.
BMW M1 Hommage, 2008: Tökéletes összhang új és régi között. Gyönyörű vonalai vannak a BMW M1 harmincadik évfordulójára készült, újratervezett változatnak. Minden részletében emlékeztet az eredeti formára, de nincs az a pont, ahol fáradtnak vagy erőltetettnek hat. Különösen nehéz tervezési feladat egy régi formát újjá varázsolni, ezért nem bízták a véletlenre a BMW-nél: az autó az olasz autótervezés egyik legnagyobb alakja, Giorgio Giugiaro munkája.
Ford GT90, 1995: A lista egyetlen igazán kretén darabja az 1995-ös GT90. A leginkább űrsiklóra emlékeztető autót a GT40 szellemi utódjaként mutatták be, azonban arra csak nyomokban emlékeztet. Szépnek nem nevezném, hatásosnak annál inkább: a vonalak mentén hajlítgatott kaszni, a fekete, kupolaszerű kabin, és az eltúlzott, központi anyás kerekek meghökkentő jelenséggé teszik a GT90-et. De az a helyzet, hogy működik: a hülye, túlzó részletek harmonikus és összeszedett autót adnak ki.
Jaguar XK180, 1999: A Jaguar is a múltja előtt tiszteleg az XK180-nal: az XK széria ötvenedik évfordulójára készült az elegáns roadster, ami leginkább az XKSS versenyautóra emlékeztet. Hihetetlenül lágy és letisztult vonalvezetésű az XK180-as, szinte folyik. Az összképet az olyan finom részletek teszik teljessé, mint a régi versenyautók kis plexijét idéző filigrán szélvédő, vagy az autó alól kilógó agresszív kipufogók. A csodás, hullámzó karosszériájú autót Keith Helfet tervezte, aki többek között az XJ220-at is jegyzi.
Volvo Concept Estate, 2014: A kombi, a kupé és a kompakt autók fura stíluskeveréke a Volvo egyik legszebb tanulmányautója, a Concept Estate. A P1800 ES-t idéző egyszerű formát leheletfinom részletmegoldásai teszik igazán harmonikussá. Különösen tetszenek a kerékívek fölött futó élek, a lejtős tetővonal és a finoman hátrafelé szűkülő kabin. Bravúros, hogy a csodás összképet milyen kevés formai eszközzel valósította meg a Volvo vezető tervezője, Thomas Ingenlath.
Peugeot Onyx, 2012: Agresszív, szuperautós kinézetű a Peugeot tanulmánya. Láttunk már hasonlót, de a szépen húzott élek és a markáns orr igazán kívánatossá teszi a lapos tepsit. A fényes, natúr rézből és a matt fekete szénszálas műanyagból készült kaszni színbeli és anyagbeli kontrasztja teszi a látványt igazán mellbevágóvá. A szúrós tekintetű Peugeot Sandeep Bhambra munkája.
Renault Alpine Vision, 2016: Nem merész, hanem egyszerű az Alpine A110 huszonegyedik századi változata. Hibátlanul hozza a hatvanas években készült kis kupé minden formai elemét úgy, hogy mégis friss. Az ablakok nagyon szépen tagolják a szerintem különösen gyönyörű, szinte félgömb-szerű tetőt. Egyszerű formái ellenére maradandó látvány a kis Renault, amiért a cég vezető tervezője, Antony Villain felelős.
Opel Monza, 2014: Az Opel gyakran szakít a hagyományokkal, és előáll valami nagyon mással. Ilyenkor általában különösen szép tárgyak készülnek, a 2014-es Monza tanulmány is ilyen. Az utcán szaladgáló Opelek látványa után igazán megdöbbentő a hatalmas koncepcióautó külseje. A közel ötméteres autó sportosan izmos, ugyanakkor elegánsan nyúlánk. A felfelé nyíló gigantikus ajtók, a futurisztikus csupa kijelző-utastér és az összes kis részlet teszi az autót ilyen megnyerő jelenséggé. Mark Adams kitett magáért.
Alfa Romeo 2uettottanta, 2010: Nem lehet semmilyen dizájnnal kapcsolatos autós listát készíteni Alfa nélkül. Az Alfa Romeo 2uettottanta végtelenségig egyszerűsített, néhol pengeéles, néhol lágy ívű kasznija könnyfakasztóan szépre sikerült. Figyeljünk meg olyan finom részleteket, mint ahogyan az övvonal továbbsiklik a kerékjáratokon előre, majd végigfut az autó orrán. A kis roadstert a nagy múltú olasz cég, a Pininfarina hozta világra.
Nissan iDX, 2013: Imádnivalóra sikerült a Datsun 510-es mintájára készült kis Nissan kupé, az iDX. Kevés tanulmányautó ötvözi ilyen szépen a régit az újjal, nagyon jó arányban vannak jelen a stíluselemek. Az éles dobozforma nagyon intelligens részletmegoldásokat rejt: ilyenek például a klasszikus, Datsun-tükrök az első sárvédőíven, vagy a csodás négyágú felnik. A kedves, retro fazonú Nissant David Beasley tervezőnek köszönhetjük.
Audi Avus, 1991: Nagy hatást gyakorolt rám a kilencvenes évek autóskártyáinak legnagyobb ásza, az Audi Avus. Már gyerekként is csodáltam a kavicsszerű, telibe krómozott lapos kaszni idióta, mégis kiváló arányait. A Le Mans-i versenyautókat idéző, felfelé domborodó kerékjárati ívek, és a tető csücskeire szúrt tükrök önmagukban szebbek, mint sok komplett autó. Ez a koncepció adta a köztudatnak az egyik legszebb Audi kerékszettet, amit később több, S-Audihoz felhasználtak. Autóbuzériánk egyik megalapozóját Martin Smith és J Mays álmodták meg.
+1 Jaguar E-Type Varga László, 2011: Nem valós koncepcióautó, csak terv, annak viszont tökéletes. Sokan próbálkoztak már a Jaguar E-Type újratervezésével, de véleményem szerint a magyar tervezőnek, Varga Lászlónak sikerült a legjobban. A kaszni olyan puhán íves formájú, mint egy víz által tökéletesen simára munkált kavics. Természetesen az eredeti E Type minden lényeges formai sajátosságát magán hordozza az elegáns magyar koncepció.