Szentendre határában didergünk Csikóssal. Kezében az Oldtimer Markt lapjai zizegnek, az én ujjaim a kézi kamerára fagynak rá éppen. Mindketten jól tudjuk: perceken belül egy igazi romot látunk, a zenitjén rég túljutott olasz sportkocsit. Felkészültünk a legrosszabbra, csak azért jöttünk el, hogy megnyugodjon a lelkünk. Amikor Barna, a kereskedő megérkezik, még nem is sejtjük, mekkorát tévedünk.
De ne szaladjunk ennyire előre. November közepe lehetett, amikor egy hétfői értekezleten Papp Tibi feltette a kérdést: ki vállalná a következő Rulettkereket? Ki ne örülne annak, ha a kezébe nyomnak egy jelentősebb összeget, amit olyan autóra költhet, amilyenre csak akar? Beugratós a kérdés. Erre akkor jöttem rá, amikor kihúztam magam, és a levegőben kalimpáltam a kezemmel, miközben mindenki más az asztal alá csúszva, de legalábbis tekintetével elkalandozva próbálta sugallni, hogy valójában ott sincs. Megnyertem.
Így adtam el a Rulettkerék-Audit
Több mint tíz olvasó versengett a Totalcar A6 Avantjáért, végül nehéz helyzetbe kerültünk – az utolsó krónikája.
Nem váltogatom úgy az autókat, mint az alsógatyáimat. Persze mindig érnek új impulzusok, de most úgy állnak a dolgok, hogy napi használósnak van egy dízel A6-osom a második generációból. Jobb autóra nem vágyok, hiszen megbízhatóan szolgál, keveset eszik, tágas és klímás is. Nem cserélném le, jobbat úgysem tudnék venni helyette. Napsütéses délutánokra, hétvégékre meg ott a Kiscápa, életre szóló szerelem, megtartom, ameddig csak tehetem. Belátható időn belül tehát biztosan nem veszek autót magamnak. Az időről időre feltörő vásárlási lázat kiválóan csillapíthatja a Rulettkerék, mindenki jól jár.
Fel is ütöttem gyorsan a hahut, aztán szépen sorban megjelentek a külföldi társak: mobile, willhaben, subito, autoplius... Szép lassan tudatosult bennem, hogy rossz autóvásárló vagyok, de nem olyan értelemben, mint a Becsületesnepper cikksorozatának szereplői. Sok a kilométer? Mit számít, ha rendesen szervizelték? Törve volt? Megesik, lényeg, hogyan javították. Nem, nekem nem ez a bajom. Ha magamnak veszek, tudom, hogy kis fogyasztásút akarok, vagy sportosat, esetleg tágasat. Most viszont, hogy szabadon válogathatok, kitágult a világ – én ebben a nagyvilágban csapongó lettem.
Nem könnyítette meg az sem a dolgomat, hogy ekkor még a pontos költségkeretet sem tudtam. Így a Rulettkerék-Audi eladási árából visszaszámolva némi tartalékot, elsőre egymillióig nézelődtem. Volt itt minden: hármas és hetes BMW-k, elvétve becsusszant egy-egy amerikai V8-as. A reményteljesnek tűnő Oldsmobile-t elvitték, a Ford F-150 ára már túlnyúlt a feltételes kereten. Aztán valaki bedobott egy Maserati Biturbo 420-ast. Szép-szép, de 1,3 millió, és még nincs magyar papírja, kiesett.

Aztán felbukkant egy piros kétajtós, kerek egymillióért. Nézegettem a képeket, lekérdeztem az adatokat. Aztán jött az elhatározás: ezt látni kell. Sturcz Anti közben egy maseratis haverjánál érdeklődött az alkatrész-beszerzés és hozzáértő szerelők után, és kapta is az infót: a srác már megnézte magának az autót, de reménytelen, ezer sebből vérzik a kaszni is, és motorikusan sem oké, csak öt henger megy a hatból. Minden adott volt tehát ahhoz, hogy másnap reggelre egyeztessek egy időpontot. Csikós az első szóra vállalta, hogy elkísér, így jutottunk el a bevezetőben felsejlő élethelyzetig.
A Biturbót hirdető Barnával együtt megyünk be a telephelyre, ahol egy E21 Baur, egy Jaguar és egy Simca társaságában piroslik a Maserati. Már amennyire a jégcsapokkal díszített kocsi napszítta fényezésre még rá lehet fogni, hogy tud piroslani. Emberünk nem is foglalkozik mással, csak korosodó klasszikusokkal – egyszerűen ez teszi boldoggá. Most éppen kisöpörné a készletet, ezért rakta fel őket viszonylag olcsón a hahura. Közelebb lépünk az autóhoz, és megdöbbenünk. A bal első sárvédő gittből van, vagy csak nem sikerült az egyengetés, és a fényszórók körül is van egy kis rozsda, de közel sem tűnik olyan szánalmasnak a helyzet, mint amire számítottunk. Hátulról kapott, a balos lámpánál látszik, nem sikerült rendesen helyre rakni. De még az alját sem ette meg a korrózió, egyelőre jók vagyunk. A jobb oldalt nem látjuk, mert odáig elér az őrkutya lánca – ő sajnos nem a potenciális vásárlót, inkább az uzsonnát látja bennünk.
Bent kényelmes, süppedős fotelek, én még autóban nem láttam ilyet. A vezetőülés nem akad be a sín megfelelő pontjába, de nem esünk kétségbe. A villanyablakokat rutinosan próbáljuk, Csikós éppen egy tenyérnyit hagy belőle felemelve – igaza is van. Vissza már nem megy magától, kézzel kell húzni. Látszólag minden épségben van, a fakormány viszont nem a sajátja, a gyönyörű, analóg fém óra helyét pedig digitális foglalja el – vélhetően gyárilag.
Óvatosan tesszük fel a kérdést: lehet-e indítani. Persze, ha az akksi rendben van, beindul – mondja Barna határozottan, és fel is teszi a sarut az akku negatívjára. Kis köszörülés, és már jár mind a hat henger. Mi pedig állunk ott, és nézünk egymásra bambán, félmosollyal a szánk szélén. Túráztatásra aztán lefullad, de pillanatokon belül érkezik a kanna benzin, a Maserati pedig vígan hörög tovább. Műszaki híján csak az egykori gyártelepen fordulunk vele egyet, és egyre valószerűtlenebb, amit átélünk. Kopogó, nyikorgó futóműre, döglött kormányzásra és döcögő járásra számítottunk, erre most a bő harmincéves olasz technika ránk cáfol. Még gyorsan átnézzük a papírokat, de nem kezdünk alkudozni, hiszen a pénz még nincs a zsebünkben.
A szerkesztőségbe visszaérve Papp Tibinek újságoljuk a látottakat, kicsit belőle is cinkost csinálva az észérvekkel nem magyarázható vásárláshoz. Mert annak ellenére, hogy a Biturbo jobb volt a vártnál, nem ígérkezik problémamentes projektnek. Én elkezdem túrni a szakirodalmat, Csik pedig olaszautós ismerőseit telefonálja körbe, hogy felhajtson valakit, aki már látott közelről Maseratit. Sikerül is, nem sokkal később már van egy szerelőnk, aki eljönne megnézni a kocsit, és vannak információink is a típusról.
Az más kérdés, hogy ezek az infók a legkevésbé sem megnyugtatóak. Azt tudtuk eddig is, hogy egy alapjában véve megbízhatatlan autóról van szó, a konkrét példány pedig az elmúlt években hangárból hangárba, raktárból raktárba vándorolt. Most viszont azt is megtudjuk, hogy szeret kigyulladni, ha a karbinál szivárgás van. Még szerencse, hogy akad hozzá polcon felújító készlet. A másik gondja a vezérműtengely – ha rossz olajjal használják, gyorsan elkopik. Az ebay-en találok is egy hirdetőt, aki szinte mindent árul a Maseratihoz, amire szükség lehet.
Elkezdtem hát magam szoktatni a gondolathoz: Maseratim lesz. Na jó, nem teljesen az enyém, de ez akkor is egy Biturbo. Már csak a vezetőség bólintása hiányzik, és már jöhet is haza az autó. A rend kedvéért minden nap megnéztem még a hirdetést, az egyik szombaton viszont már nem találtam. Biztosan csak lejárt – gondoltam először -, hiszen ki venne meg egy ilyen szíváshalmazt rajtunk kívül? Vártam egy-két napot, de semmi, így telefont ragadtam. – Szia! Néhány napja voltunk megnézni azt a Maser... - ELKELT!
Az izgatottságot csalódottság váltotta fel. Tudtam, hogy rengeteg munkát vettünk volna a nyakunkba azzal, ha elhozzuk a Maseratit, de azt is sejtettem, hogy ez alkalmi vétel. Magyar papírral ennyiért nem találni ilyen autót, mégsem hittem, hogy másoknak is megmozgatja a fantáziáját. Így viszont nem maradt más hátra, mint ismét a fejem búbjáig belemerülni a kínálatba, és keresni a tutit. Ami nekünk a csoda, más viszont nem merné megvenni. Ha kíváncsiak, miről maradunk le, míg megtaláljuk, tartsanak velünk, újra forog a Rulettkerék!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
