Így esett be a bringám a tóba

2017.04.21. 10:54

A brutális havazás miatt Weissenseebe nem sokkal este nyolc előtt érkeztünk meg. Még 40 kilométerre a céltól is ömlött a hó, nem vártunk sokat a mai naptól, viszont a tó partján már csak simán felhős-szeles időbe futottunk. Ha csapadék nincs, megoldjuk, ezek után semmi nem tarthat vissza, de reggel azért jó volt erre a látványra ébredni:

Weissensee egy igazi alpesi ékszerdoboz: gyanúsan tiszta vizű tó, felette zöldellő fenyvesek, aztán már csak a havas hegycsúcsok. És az utánozhatatlan legelő illat, ami arcon csapja az embert, amikor kinyitja az alakot. Két nap didergés és elázás után drámai életminőségváltozás történt, indultunk is fel a hegyre. A Naggler Alm 1330 méter magas, a bringapálya viszont a tó partjáig, 1000 méterig fut le. Az építők három kilométerre osztották el az esést, ami folyamatos lejtmenetben rengeteg, embernek és gépnek egyaránt.

A pálya maga egyáltalán nem nehéz, egy kezdő is könnyedén lecsurog rajta, hiszen ugrató egyáltalán nincs, viszont nincs öt egyenes méternél több, folyamatosan fűzni kell, közben akadnak sziklák és gyökerek is, tempóval már igazi kihívás a pálya. Amikor pár hete féket vettem a bringámra, egy kicsit túlzásnak éreztem a hidraulikus elöl-hátul négydugattyús rendszert, (Shimano Zee), de ennek volt a legjobb az ár/érték aránya, szóval ezt vettem. És most nem lehetnék hálásabb, hiszen 300 méter szinttel három kilométeren, folyamatos kínzás után sem puhult fel és nem csökkent a fékerő. És ezek még nem is a fémes betétek benne.

Ugyanez igaz a futóműre: a tekercsrugót levegős dugattyúra cseréltem, és az utóbbi pár napban nem volt az igazi, de most, hogy pluszba ment a hőmérséklet, végre olyan volt, amilyennek egy Foxnak lennie kell. Sokat gondolkodtam rajta, hogy megéri-e lecserélni a downhill bringát egy enduróra, de már most imádom. Nem lehet lendületből ráengedni a sziklakertre, de egy kis gépészkedéssel ugyanúgy lehet ereszteni.

A szállásra visszafelé áttekertünk tó felett egy hídon, amin Roland kiszúrt egy stéget. Elég jól nézett ki mögötte a víz és a hatalmas hegyek, le kellett fényképezni rajta a bringákat. Nyaranta csónakokkal kötnek ki rajta, ezért volt rajta pár vascső, erre támasztottam rá a bringámat. Ellőttük a képet, majd amint csattant a zármechanika, feltámadt a szél, és beleborította a bringámat a tóba. Én hasra dobtam magam, és elkaptam a kormányt, Roland pedig a lábam, hogy le ne rántson a gép. Végül a 2,4 colos gumik és a levegős futómű fenntartotta a bringát, és viszonylag könnyen kiemeltük. Fél óra múlva még nem kaptunk levegőt a röhögéstől.

Pontban kettőkor indultunk Villachba, ahol nem egy hagyományos értelemben vett bringa park várt ránk, hanem egy iskola. Herwig Kamnig a helyi hegyi bringás klub elnöke, és kitalálta, hogy egy kisebb erdőbe épít egy olyan helyet, ahol kezdőtől haladóig bárki gyakorolhat. Nem hosszú a pálya, a feltolás mindössze öt perc, de után öt pályán lehet küldeni. Van itt természetes nyom, ahol szinte csak egy gazolt ösvényen megyünk, a másik véglet pedig a több köbméter föld megmozgatásával épített méteres mandínerekkel teleszórt pálya. Aki akar, hatalmasat ugrat, más szűk rézsűn triálozik – olyan, mint egy játszótér, nem ritkán 60 ember gyakorol egyszerre a nagyjából focipályányi helyen.

És a legszebb az az egészben, hogy tényleg kortól, edzettségtől és tapasztalatlanul függetlenül mindenki megtalálja a magának való pályát. És Herwig mindezt a bringás klubbal és néhány sportszergyártóval közösen hozta össze, saját becslése szerint nagyjából 700 munkaórát befektetve. A hely jellegéből adódóan munkagép nem jöhetett szóba, az építés során a láncfűrész volt a motorizáció csúcsa, csak egy távolabbi ugratóhoz jött gép.

A pálya bárki számára nyitott, ingyenes, Herwig még edzéseket is tart rajta. A jövőben fejleszteni is szeretné, amiben a környékbeli hivatalok pozitív hozzáállása is segít. Hirtelen vagy öt dolog ugrik be, ami miatt Magyarországon ez nem, vagy csak irgalmatlan szívás és sikkasztások árán valósulhatna meg. És hogy mik a kőhalmok? Herwig és a barátai poénból építi őket, csak a gravitáció tartja őket egyben, a terület tulajdonosának viszont annyira tetszenek, hogy a legjobbakat le is kerítette.

Ma pedig a Hegymenet utolsó napja kezdődik, kipróbáljuk Európa leghosszabb downhill pályáját: a Petzen Flow Trail 11 kilométer hosszú, majdnem 1000 méter szintkülönbséggel. A legjobb mindig a végére marad.

Az oldalról ajánljuk

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

58 perce
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22