2018.08.31. 10:59

Habár Budapesten egyre nehezebb az autózás és ez az iskolakezdéssel csak fokozódni fog, rengetegen kérik, hogy ajánljuk nekik olyan használt autót, ami kicsi, keveset fogyaszt, olcsón fenntartható, tehát afféle tökéletes BKV-pótlék lehet. Nekik igyekszünk segíteni néhány tippel.

Az összeállításban nem a praktikumot, vagy jó vezetési élményt tartottuk fontosnak, inkább a kis méret (könnyű parkolás), a szívó benzinmotor, az alacsony fogyasztás, és relatíve olcsó fenntarthatóságra figyeltünk. Minőségi beltérre, nyaralást benyelő csomagtérre, vérpezsdítő vezetési élményre itt ne is számítson senki!

Citroën C1/ Toyota Aygo/ Peugeot 107

c1-05
Fotó: Asztalos Angéla / Totalcar

A PSA-Toyota közös terméke ez az apró kis szekrény, amely már a második generációjánál tart. Az első széria újként elég drága volt, hiszen a forma mindhárom típusnál tetszetős, és bár látszik a spórolás a belterükben, valahogy sikerült ízlésesen válogatni az olcsó anyagokat. Ahogy az összeállításban szereplő összes autónál, úgy itt sem fogjuk keresgélni egymást az utastérben, nagyobb termetűek némi könyék-összeérésre is számíthatnak, de rövid távra alkalomadtán négy embert is el tud nyelni cipőkanállal egy C1-es, 107-es vagy egy Aygo - többet nem is szabad szállítania. Fontos tudni, hogy az ötajtós változatokban sem húzhatóak le a hátsó ablakok, csak kibillenthetők, érdemes klímás modellt választani.

Csomagokkal persze már ne nagyon számoljunk, 139 liter pár karton ásványvíznek elegendő talán. Az ülések lehajtásával már 700 liter fölé emelkedik a raktér. Ha sűrűn használná ki a bővítési lehetőséget, figyeljen arra, hogy osztottan dönthető támlás változatot válasszon, mert ez nem volt alapfelszereltség! Ugyanígy feláras extra volt a szervókormány és a fordulatszámmérő is.

A C1/Aygo/107 triót egészen jó lenne vezetni, ha nem volna borzalmas áttételezése és kapcsolási érzete a váltónak. Így hiába jár relatíve kulturáltan az ezres, háromhengeres motor, menni vele nem lesz jó. Fehér hollóként találni 1,4-es turbódízelt is, amivel sokkal jobb a helyzet, de a hosszútávú fenntartási költségek (és a jövőbeni környezetvédelmi szabályozások) ismeretében nem biztos, hogy jó ötlet ilyet választani. Kitartóan keresgélők az ezres benzineshez találhatnak ötsebességes automata váltót is, ami valójában egy robotizált kézi váltó, tényleg csak azoknak, aki be vannak oltva kuplungolás ellen.

Toyota Aygo

Népítélkezőink általában 7,5 köré értékelték ezeket az autókat. Jellemző típushibát (a rossz váltón kívül) nem említenek. Bár elég ritka jelenség, de érdemes megvizsgálni a vezetőülés lábtér szőnyege alatti részt, ugyanis néhányan beázást érzékeltek (köztük volt Angéla, a szerkesztőségből). A Csehországban gyártott apróságok közül ma már újonnan csak a Toyotát vehetjük meg itthon, de az első generációból még mindegyik elérhető volt Magyarországon, így a kínálat is egész bőséges. A belépő nagyjából 600 ezer forint körül van, a teteje kicsivel kétmillió alatt.

A Használtautó.hu Citroën C1/ Toyota Aygo/ Peugeot 107 kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Citroën C1/ Toyota Aygo/ Peugeot 107 hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Chevrolet Spark

spark

Az első generációs, szintén négyszemélyes Sparkot a Daewoo Matizból gyúrták, magas építése miatt dülöngél, túl apró kerekein pattog, erőtlen és rettenetes hangja van a 800-as, háromhengeres motornak. De ne higgyenek nekem, nagyon sokan boldogan használják a szellős kisautót, főként a nők imádják a formáját is! Népítélkezőink valósággal rajonganak érte, közel nyolcas a Spark átlagértékelése. Ha ilyet vennék, az erősebbik, de ritka ezres, négyhengerest keresném inkább. Mivel itt még éppen csak túl voltunk a Daewoo-korszakon, érdemes jól utánanézni a rozsdának, nehogy később meglepetés érjen.

spark 25
Fotó: Bende Tibor

Vagy, ha van rá keret, a mérföldekkel kulturáltabb és szebb második generációra is érdemes pár pillantást vetni. Mivel a Chevrolet időközben kivonult Magyarországról (és az európai piac nagy részéről), így ezeknek is elég komolyan bezuhant az ára. Egy minimális kockázatot persze rejt egy itthon halott márka típusából választani, de a Sparkban rengeteg a szabvány GM-Opel alkatrész, és 2026-ig maga a márka is biztosítja az ellátást. Ha ebből az újabb Sparkból választanék, itt is inkább az erősebb, 1,2-es motort keresném. Népítéletünk erről a típusról még nincs, ha belevágna egybe, mindenképpen írja meg!

Az első Sparknak nincs túl nagy presztízse a használt-piacon, a leglelakottabb példányokhoz gombokért, 400 ezer forintért is hozzájuthatunk. A teteje valahol egymillió forint körül van, de onnantól már az újabb, második generációs Sparkba is bepattanhatunk.

A Használtautó.hu Chevrolet Spark kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Chevrolet Spark hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Renault Twingo

IMG 5183
Fotó: Perkó Rudolf / Totalcar

Itt már csak három ajtóból és négy ülésből gazdálkodhatunk, de az első generációs Twingót gyakran nevezik szupermini-egyterűnek is, hiszen remek a térkihasználása, hátsó ülései előre-hátra is mozgathatók, annak megfelelően, hogy mekkora csomagtartót/lábteret szeretnénk.

Kívül-belül mókás formaterv, világos, négyüléses utastér és kevés elromló alkatrész jellemzik a Reanult egyik legkisebb modelljét. Értő kezek között az első generációs Twingo nagyon tartós konstrukció, jó példa erre nem rég készült videónk, ahol egy több mint félmillió kilométert futott példányt próbáltunk ki.

Az első Twingót nagyon sokáig, 1992-től 2007-ig gyártották, így három facelift is becsúszott a modellciklusba, de a kinézeten alig észrevehetően változtattak. Népítélkezőink csupán 6,98-as átlagot szavaztak meg neki, de töménytelen mennyiségű, 152 darab tapasztalat található az adatbázisunkban. Itt böngészve kiderül, hogy a legtöbben oda vannak a Twingójukért, az öregebb példányoknál előfordulnak tömítésproblémák, de ez minden autónál tényező. A digitális kijelző elsötétülése bosszantó probléma, de ha csak a háttérvilágítás izzója égett ki, fillérekből orvosolható. A hosszú modellciklus miatt talán mondanom sem kell, hogy figyeljünk a rozsdára: ajtóvégek, sárvédőívek, csomagtartó.

A magyar piacon háromféle 1,2 literes, négyhengeres, szívó benzinmotor létezett ehhez az autóhoz. Kezdetben 55, majd 60 lóerővel, a gyártás második félidejében viszont akár a Cliókból is ismert D-s motorcsalád erősebbik tagjával, 16 szeleppel és 75 lóerővel. A korai Twingókból létezett automata kuplungos változat is (Easy néven), de az elég ritka. Ha fogékony rá, tehet egy próbát vele, de váltani úgy sem lesz jó élmény, csupán nem kell nyomogatni a pedált. A közlekedés sem okoz eksztázist ezzel a minivel, bár minden megszokás kérdése és a hetvenöt lóerős verzióba már szorult némi dinamizmus. Az ezredforduló környékén viszont háromfokozatú klasszikus automataváltót is árultak hozzá egy rövid ideig, ilyet leginkább importált kocsikban találhatunk.

Közel 2,5 millió Twingót gyártottak a második generáció megjelenéséig, nem csoda, hogy a hazai választék ma is elég bőséges. A legrosszabb állapotban lévő Twingók pár százezer forintért várják jobb sorsukat, a gyártás végi, keveset futott példányokért sem kérnek sokkal többet félmilliónál, és ott már vászon- később üvegtetős, bőrbelsős Initiale kiviteleket is találhatunk.

A Használtautó.hu Renault Twingo kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Renault Twingo hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Ford Ka

ka 16

A Ford Ka első generációja papíron az összeállítás leghosszabb autója a 3,6 méterével, de a tetszetős forma miatt hátul elég kicsi a hely (csak két személynek!) és ugyanez igaz a csomagtartóra (186 liter) is. Nem túl fürge az ódivatú, kicsit iszákos és hangos, hengerenként kétszelepes benzinmotorjaival (dízel nincs), de a jó futóművel és a kellemes váltójával egészen sakál tud lenni az utakon. Ha valaki még nagyobb feltűnésre vágyik, nézhet látványos StreetKa kabriót is magának, sőt, a SportKaba egyhatos motort tettek, és száz lóerővel már eléggé meglepő dolgokat tud ez a kisautó, cserébe viszont fogyaszt és autópályára rövid a váltója.

A Ka elég megbízható konstrukció (persze, hisz a CD-rádió volt a legnagyobb extra), a városi használat miatt a futóművet érdemes jobban átnézetni vásárlás előtt, de az sem rejt óriási költségeket. Még fontosabb lesni a rozsdát, mert nagyon rohadós a Ka, a tankbetöltő nyílásnál rügyező karosszéria tipikus betegség. Népítélkezőink is jellemzően a lelakott, használt példányokkal szívták meg, egyébként erős, 7,20-as értékelést kapott tőlük a típus.

Manapság szemtelenül kevés pénzért hozzájuthatunk egy Ford Kahoz, már 200-300 ezer forintért is válogathatunk, és a legjobb állapotban lévő, bőrüléses StreetKa kabriókért se kérnek el egymillió forintot.

A Használtautó.hu Ford Ka kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Ford Ka hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Volkswagen Lupo/Seat Arosa

lupo 014

A szuperminik egyik legigényesebb darabja a Lupo/Arosa páros. Kettejük között szinte csak az embléma és a lámpák jelentik a különbséget, illetve az, hogy a konszernen belüli márkasorrendnek megfelelően az Arosa érezhetően olcsóbb hatású belteret kapott. A Volkswagen épített egy szervótlan (később felárért szervósított), akár száz kilométerenként három liter gázolajjal is beérő Lupo 3L kivitelt is, de inkább az akáron van a hangsúly. A magyar piacon elég gyakori 3L TDI-vel érdemes óvatosnak lennünk, mert nagyon sokba kerülhet a robotizált váltójának javítása és el is romlik, ha nem állítják be rendszeres időközönként, szoftveresen.

Ha mindenképpen dízelre vágyunk, inkább az 1,4 TDI-t vegyük, az egyketteshez hasonlóan az is egy közönséges PD TDI-konstrukció, de hagyományos kézi váltót illesztettek hozzá. Ez a csomag nem pusztul túl gyorsan, ráadásul elég jól mennek ezek az autók a 75 lóerős turbódízellel. A dízelkínálat harmadik tagja a szívómotoros 1,7 SDI volt, melyet csak városba ajánlunk, de szerencsére találunk benzines kivitelt is, a legolcsóbbak az ezer köbcentisek a tipikus viszont az 1,4-es motor mindenféle változata 60-75 és ritkábban 100 lóerővel hagyományos, később közvetlen befecskendezéssel. Ezekkel a motorokkal is lehetnek bajok, melyekre a rendellenes hang és a megnövekedett olajfogyasztás figyelmeztethet. A legerősebb Lupo a GTI, melybe 1,6 literes, 120 lóerős motor került, de ez tényleg nagyon ritka és megy felfelé az ára is, így nem fér bele a mozgó esernyő kategóriába.

Bár a Lupo alapvető minőségében ráver a többiekre, azért nem hibátlan. Sok példány küszködik a lógás miatt rosszul záródó ajtókkal, lassan szétesnek a belső borítások, ezen kívül előfordulnak különböző elektromos hibák is, illetve rohadó hátsóajtók (kivéve a 3L-nél, melynek harmadik ajtaja könnyűfémből készült), illetve a dízelek rosszul karbantartott példányai horror szervizszámlákat produkálhatnak. 7,11-es Népítélet-átlaga alátámasztja a közepes megbízhatóságot, habár főként azok kívánták a pokolra a Lupót, akik használtan vettek egy szétrúgott dízelt (esetleg automatával).

420A8858
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar

A Használtautó.hu Volkswagen Lupo/Seat Arosa kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Volkswagen Lupo/Seat Arosa hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Fiat Panda II

panda 03

A 2004-es Év autója címet elnyerő, második generációs Panda sokak kedvence. Szekrény alakú formája praktikus belsőt takar, rövid utakra négy ember is elfér úgy-ahogy az autóban (vannak azért ötszemélyes Pandák is). A kategóriában ritkaság a műszerfalra rakott váltó, de más műszaki vívmányra itt sem kell számítani. Ez persze a Panda előnye is, túl sok típushibáról nem tudunk.

Népítélkezőink a rosszul záródó csomagtérajtókra, a hamar cserés kuplungra panaszkodnak, de sokkal többen értékelik kevés csillaggal a Pandát, ha használtan, Multijet dízelmotorral veszik. Ez a motor, rendszeres karbantartás mellett egyébként elég jól bírja a strapát, úgyhogy egy átvizsgálás után is egészségesnek tűnő darab jó választás lehet. Más kérdés, hogy az 1,1-es, 1,2-es benzinmotorok se esznek sokat, csak kicsit lomhábban mozognak velük a Pandák.

Rengeteg fajta Fiat Pandát gyártottak, volt belőle színes-szagos kivitel (Alessi), összkerékhajtású (4x4) és sportos (100HP) és az alapmodellek kifejezetten olcsó autónak számítottak a hazai piacon. Ki tudja, talán a megbízhatósága miatt, de nincs túl nagy választék belőle a hazai piacon. Jelenleg nagyjából száz Panda várja új gazdáját. Zömük 400 ezer és 1,5 millió forint között érhető el.

A Használtautó.hu Fiat Panda kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Fiat Panda hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Suzuki Wagon R+, Splash / Opel Agila

DSC 0061
Fotó: Stump András / Totalcar

Sokan nem jó szívvel emlékeznek vissza rá, de mindenképpen meg kell említenünk még a Suzuki (és az Opel) kis szekrényét, a Wagon R+-t is. A Sparkhoz hasonlóan kicsi kerekein és ügyetlen futóművén botladozik, a beltér a '90-es évek elejét idézi, de a magas építés miatt praktikus, és nagy előnye, hogy óriási mennyiség lelhető fel belőlük a magyar használtautó-piacon.

Az Opel és a Suzuki között a jelvények és a hátsó lámpán kívül az a különbség, hogy a Wagon R+-t a 2002-es faceliftjétől ötszemélyesként is árulták és az Agilában másfajta benzinmotorok vannak. Dinamikus haladásra és benzinpárán való közlekedésre egyiknél se számítsunk. Ami inkább a Suzuki felé hajtja a mérleg nyelvét az az, hogy nagyságrendekkel többet gyártottak belőle, így minden alkatrészét gyorsan be lehet szerezni.

1
Fotó: Suzuki / Suzuki

Ezeknek az autóknak a másik nagy ütőkártyája, hogy az óriási fellelhető mennyiség miatt valószínűleg nagyon olcsón hozzá lehet jutni. Alig 130 ezer forintot kérnek a legkétesebb darabokért, de a szalonállapotú autók akár tízszer annyiba is kerülhetnek. Pont itt kezdődik az utód, Suzuki Splash / Opel Agila territóriuma, ami óriási nagyságrendekkel kulturáltabb autó (egy rövidített tengelytávú, de magasabb és hosszabb vasaló-Swift). Ha nem sürgősen kell autó gombokért, itt óriásit ugorhatunk relatíve kevés pénzért. Az ABS-kockára és a váltócsapágyakra azért itt is figyeljünk, mint jellemző korabeli Suzuki-betegségekre.

Jól át kell gondolni

Ha a fentebb említett típusok közül kifogunk egy jó példányt, biztosan mi leszünk a forgalomban azok, akik a legolcsóbban autóznak. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy autózni továbbra is drága, legtöbb esetben ráfizetős utazási mód lesz, ilyen apró autónál pedig a könnyű parkolás és a kis közterhek mellett el kell fogadnunk, hogy egy átlagosnál jóval csekélyebb használati értékkel bíró autó kerül a nevünkre.

Egy 10-15 éves autónál már azzal is kell számolni, hogy bármennyire is megbízható típusnak számít, a különböző tömítések, elektromos kábelek bármikor megadhatják magukat, amiket ha nem is kerül sokba kijavítani, mégis okozhatnak olyan problémát, ami miatt pillanatok alatt az út szélén találjuk magunkat. Az előzetes átvizsgálás és a tájékozottság - mint mindig - most is aranyat érhet.