Azt, hogy egy autót piacra dobni mennyire összetett folyamat, nem is érdemes taglalni. Nem csak megtervezni és legyártani kell az adott típust, de előtte alaposan ki kell kutatni, hogy kinek lehet eladni, aztán pedig megfelelően reklámozni az autót, hogy a vevők kedvet is kapjanak. Szóval a folyamatba lényegesen több helyen csúszhat hiba, mint magánál az autónál. Összeszedtünk tíz olyan esetet, ahol az egyes modellek látványosan elbuktak.
1. Renault Avantime
Prémium kategóriás, négyüléses, kétajtós busz-kupé, ami így leírva röhejesnek tűnik, viszont ha belegondolunk, hogy az ültetett, négyajtós, kupé hobbiterepjáró létező, sikeres kategória, még akár működhetett is volna. De nem működött. Az Avantime olyan szinten előzte meg a korát, hogy elfogyott alóla az út: a vásárlók egyszerűen nem értették, mire gondolt a költő, egyszerűen sok volt az extravagancia, ráadásul az összeszerelési minőségre is panaszkodtak. 2001 és 2003 között mindössze 8557 legyártott darab után húzták ki a dugót, és az Avantime kudarca vitte magával az összeszerelést végző Matrat is. Másfél évtizednek kellett eltelnie, hogy a világ utolérje az Avantime-ot, lassan gyűjtői darabbá érik egy szép példány.
2. Opel Sintra
Akárcsak az Avantime-nak, a Sintrának is csak három év jutott, igaz nem azért, mert a kora nem értette: a nagy, sokgyerekes családoknak szánt guruló doboz nem annyira bonyolult műfaj, de a kilencvenes években sokadik rossz korszakát élő General Motors ezt sem tudta lehozni hiba nélkül. Márpedig a Sintra nem volt nagy nóvum: a kortárs amerikai Chevy Venture és Pontiac Trans Sport platformjára ült, épp csak lerövidítették a padlólemezt. Viszont kortárs Opelekhez képest a Sintrában nem csak az unalom ölhette meg az embert, hanem a baleseteknél letörő kormány csonkja is nyakon döfhette. Az NCAP törésteszt olyan kínosra sikerült, hogy inkább megszüntették a modellt. Mikor 1999-ben kivezették, a sokkal sikeresebb Zafirának adta át a helyet, és Csikós még annyit tett hozzá, hogy a sajtó egy sokadik oldalon lehozott, rövidhírben sem emlékezett meg a Sintra kimúlásáról. Vélhetően az Opel maga is törölné a kollektív tudatából.
3. Jeep Compass
Mivel ez a cikkformátum a szöveggel egyszerre hozza be az adott autó képét, kár bármit is írnom, a probléma szemmel viszonylag jól kivehető. Ha valaki nem vesztette volna el a látását, annak érdemes tudnia, hogy az autó belseje remekül rímel a külsőre, csak hát ideális esetben ezt nem csak addig látjuk, amíg odasétálunk az autóhoz, hanem a használat teljes időtartama alatt. Arról, hogy mekkora kapufa volt a dizájn, sokat elárul, hogy bár az autót 2007-től kezdve 10 éven át árulták, a ráncfelvarrást már 2010-ben megejtették, a gyomorbajos békát a kortárs Cherokee orra váltotta. Annak ellenére, hogy az ős-Compass mindössze két csillagot kapott az NCAP tesztjén, nem mondható bukásnak, hiszen maga a név tovább él ma is, hiszen ez volt az első Jeep, aminél már az aszfalton való használat volt az elsődleges szempont a tervezők előtt. Márpedig kompakt hobbiterepjárót mostanában könnyebb eladni, mint sivatagban az ivóvizet.
4. Alfa Giulia
Ezért az autóstársadalom kollektív szíve fáj, de nincs mit tenni: ma, amikor a hobbiterepjárók leuralták a piacot, senkit sem érdekel, egy csodálatosan kinéző, jól vezethető, szerényebb motorokkal is tüzes szedán. Hiába a hátsókerékhajtás, hiába a forma, nincs hibrid hajtás, nincs kombi kaszni, nincs emelt változat – a Giulia valahogy az összes korszellemből kimarad. Az a maroknyi, autóvezetésért lelkesedő vásárló pedig nem tud eltartani egy modellt: a Giuliából a legjobb évében is mindössze 25 ezer ment el, ezzel szemben a 3-as BMW legrosszabb évében összehozott 106 ezer eladást. Reméljük, ettől függetlenül lesz folytatást, mert az autó maga pazar.
5. Jaguar X-Type
Az X-Type korának legsikeresebb Jaguarja volt, bár ez is épp csak 50 ezer eladást jelentett 2001-ben, holott ennek a dupláját várták. Nem sokat segített a helyzeten, hogy az X-Type egy alaposan átdolgozott Ford Mondeo volt, ami kívülről még csak-csak kiadta, de a fellengzős beltérbe elszórt Ford alkatrészek valahogy nem nyújtottak prémium érzést. Az autó emellett elég megbízhatatlan volt, többnyire azokkal a Ford alkatrészekkel akadt gond, amit a Jaguar megstupekolt, például a Ford Duratec motorok nem működtek jól a Jaguar által tervezett hengerfejekkel. Komikusan sok probléma akadt az összkerékhajtással, ráadásul az az A4-es Audi és a 3-as BMW-vel kellett volna konkurálnia, amelyek akkoriban nagyon jól futottak. Nem sikerült.
6. Cadillac Catera
A listára inkább olyan autókat válogattam, amiket Európában is árultak, így itthon is ismerik őket. És ugyan a Cadillac megvillant itthon, hivatalos márkakereskedésből vihettük haza, a Catera mégsem ért ide soha. Viszont az Opel Omega, mint a polgári nagykocsi elég népszerű volt itthon, a prémiumság nélküli helykínálat, az emberi áron megvehető bálna maga, a Ford Scorpio mellett. Amerikában egyszerűen úgy érezték, ha kicserélik az Opel emblémát Cadillac címerre, csak V6-os motorral árulják, és bőrbe húzzák a belsőt, akkor azt el lehet sütni luxusautónak. Szpojler: nem lehet. A Catera egy kétségbeesett próbálkozás volt azoknak a fiatal vevőknek a meghódítására, akik éppen egyre több távol-keleti nagy szedánt vásároltak. Ennek a vergődésnek volt az eredménye a kellemetlen reklámkampány (The Caddy that Zigs), és az sem sokat segített, hogy az autó az utca túloldaláról megszólalásig hasonlított a nála 20 ezer dollárral olcsóbb Chevy Malibura. Ellenben a frissítés előtti modell hátsó lámpája tényleg ütős volt, de ez sem mentette meg az autót, 2001-ben, alig 4 év után elkaszálták.
7. Audi A2
Itt is hasonló a helyzet, mint az Avantime-nál, viszont az A2 nem csak extravagáns volt, de valóban olyan fejlesztéseket toltak bele, amik még a luxuskategóriában sem voltak egyértelműek. Az Audi a legjobb takarékos városi kisautót akarta megcsinálni, és ez még 1999, vastagon a Piech korszak, nem fért bele holmi Volkswagen Polók átmatricázása, a kisautónak önálló, más modellekben nem használt könnyűfém térvázat terveztek. A legkönnyebb A2-esek mindössze 895 kilósak voltak, ami elképesztő eredmény, főleg, hogy ehhez egy tágas, jól variálható beltér járt, plusz remek légellenállási együttható, és a dízeleknél akár 3 literes fogyasztás. Az A2 egyszerre volt takarékos kisautó, guruló techdemó, és dizájn-ikon, de hiába a kvalitások, a világ nem értette. Miközben a kortárs A Merciből több mint 1 millió darab elment, épp csak 176 ezer A2-es talált gazdára, és a pletykák szerint az Audi mindegyiken jó 1,5 millió forintot bukott. Viszont eltelt pár év, megvehető árba öregedett, és mára egyre népszerűbb kultusztárgy.
8. Saab 9-5
Ez már a Spyker segítségéve, a gyanús orosz bank cégből való kivásárlása után keletkezett utolsó modell. Pokoli jól néz ki, még ma, 11 évvel a bemutató után is csúcs a forma, benne vannak a Saab stílusjegyek, miközben tagadhatatlanul modern. Volt hozzá technika is, közös platformra épült az Opel Insigniával, tehát nem épp a pehelysúlyban versenyzett, de korszerű turbós motorok, sőt, egy V6-os turbós benzines is járt hozzá, összkerékhajtással. A jellegzetes beltéri megoldások és az autógyártáshoz való ízes, saabos hozzáállás viszont nem volt elég, a 9-5 alatt egyszerűen megszűnt az autógyár. A 2011-ben már agonizáló vállalatot ugyan megmentette volna egy kínai befektető, de a General Motors nem akarta eladni a márkát, hiszen akkor komoly piaca volt Kínában, a saját fejlesztéseit játszotta volna a konkurencia kezére. Viszont mivel maga a GM is szűkös időket élt, szabadulnia kellett a veszteséges vállalatoktól, így a Saab nyom nélkül tűnt el.
9. Fiat Croma
Az autó veszte itt is az volt, hogy csak egy kicsit rondább egy lóharapásnál. És ami a Multiplánál szerethető nyomiság, a Crománál fájdalmas aránytalanság, mert hát a csúnyánál sem mindegy, hogy meg lehet-e ideologizálni. Akárcsak a Saab 9-3 vagy az Opel Signum, a Croma is a General Motors Epsilon Platformjára épült, és a benzines motorok is az Opeltől jöttek. Hiába a helykínálat, az embereket nem lehetett rávenni, hogy Cromába üljenek, ami tekintve, hogy ugyanazt a technikát kapta, mint egy szép Vectra, nem meglepő. A Cromát öt év után, 2010-ben vezették ki, valamivel több mint 130 ezer eladott darab után.
10. Suzuki X-90
Mostanra kezdenek öntudatukra ébredni a nyitott hobbiterepjárók, ilyen a Range Rover Evoque, vagy a Volkswagen T-Roc kabrió változata. És bár létezett tető nélküli Nissan Murano is, mégsem ez, hanem a Suzuki X-90 talán a legkorábbi képviselője a műfajnak. Mert persze, a Jeep és a G Merci katonai változatai is jellemzően ponyvásak voltak, de az X-90 már egy a mai értelemben vett szabadidő autó, ami a kocka Vitara alapjaira épült. Mára ennek az autónak is meglett a rajongótábora, de a korabeli vásárlók nem tudtak mit kezdeni a formával és a merész árazással, egyedül a Red Bull látta meg benne a fantáziát, mint promóciós modell, hűtővel az ülések mögött, és egy nagy dobozzal. A gyártás 1998-ban állt le, kevesebb mint 10 ezer darab autó kelt el világszerte. Egy darabot hivatalosan eladtak itthon is.