Amikor az eladó fenyeget, mert nem vetted meg az autóját
Vannak eladók - legyen az magánszemély vagy kereskedő -, akik képtelenek elviselni, ha nem veszi meg az ügyfél az autót, amit árulnak. Ők úgy érzik, hogy berepült a madár a kalitkába, erre jön az állapotfelmérő, aki miatt meghiúsul az üzlet. Ilyen történetek lesznek most.
Nem szokásom kioktatólag a fejére olvasni az eladónak, hogy mennyire szar a portékája. Ha az ügyfelem részt vesz az átvizsgáláson, megbeszéljük kettesben az autó állapotát, valamint a további lépéseket. Természetesen kérésre nagyon szívesen megosztom az eladóval is az információkat. De annak nem látom értelmét, hogy leálljak vitatkozni diagnosztikai eredményeken, hibakódokon, kopott fékeken, gumikon vagy szétrohadt karosszérián. Néhány eladó szerint az autó jön-megy, teszi a dolgát, mi a francot akarunk még. Lábon hozta haza németből, jó ez. Mintha az olyan marha nagy teljesítmény lenne. Egy Stuttgart-Budapest azért nem a Dakar... A legjobb, mikor az önérzetes eladó (nepper, magánszemély, ebből a szempontból mindegy, foglakozástól függetlenül vannak úriemberek és a másik véglet is) az átvizsgálás után másnap hívogat. Mert ilyen is van. Sokszor tátott szájjal szaladnak, mindenki tudja, hova.
A Skodri
Egy külvárosi címhez van szerencsém, egy murvás telepen. Tizenéves Skodát nézegetünk ügyfelemmel, aki bár az autós szakmában dolgozott éveket, mégis a segítségemet kérte. Az autó külsőleg rendben, rozsda minimális, komoly sérülése nem volt. Átnézem a motorteret és felfedezek valamit - nincs olaj az autóban- a nívópálca száraz, mint egy jó Martini. Az olajteknő alján olajfolyás nyomai láthatóak, de nem olyan mértékű, ami megmagyarázná a nívópálca szaharai szárazságát. A diagnosztika szerint a műszerfalbetét vezérlőegysége nem kommunikál (nem törölhető a hibakód), egy elektromos ablak nem működik. Ügyfelem a kockázatok elkerülése érdekében nem kívánta megvásárolni az autót. A kereskedő nem volt a helyszínen, valami ismerőse mutatta meg a verdát. Én itt le is zártam az ügyet. De csak én.
Másnap csörög a telefon, épp diagnosztizálok egy dízel Audit, de gyorsan felkapom. A tegnapi kereskedő hív. Addig basztatta az ügyfelemet, hogy miért nem vette meg a szuper kis autóját, hogy ő kiadta a számomat, beszéljen inkább velem. A csávó nem kérdez semmit, nyolc percig osztja az észt. Én ühüm, aha, igen válaszokra szorítkozok, közben tovább bújom a diagot: nem mellesleg rosszak az Audi porlasztócsúcsainak az értékei. A részecskeszűrő is rottyon van.
Az áradat tartalma röviden: panasszal él az átvizsgálás eredménye ellen, mert az autó szerinte jó. Én nem értek hozzá. Ő bevitte ma a Skoda márkaszervizbe (de gyorsan volt időpont), és tökéletes az autó. Tényleg olaj nélkül vitted oda? Kérdezném, de inkább hallgatok. Mondja tovább. Feljelent hitelrontásért, rágalmazásért, meg tudom is én, miért. Mondom oké, találkozunk a bíróságon. Mikor kifullad, köszönök és lerakom a telefont. Gondolkoztam, hogy szólok neki az olaj miatt, de inkább nem. Hadd lássa a következő érdeklődő is. Ilyenkor azért lementem a hirdetést, mely újszerű belteret és kiváló műszaki állapotot ígér, működő extrákkal.
Ügyfelem - a Skoda vevőjelöltje - szintén kapott egy dörgedelmes hívást, mit képzel már, hogy nem veszi meg az autót. A nepper, ha ezt az energiát arra fordítja, hogy az általa árult autón - amin keresni szeretne - ellenőrzi az olajszintet, akkor azért beljebb lenne egy kicsit.
Kia
Egy nagyobb telepen vagyunk, sok-sok kedves nepper vesz körül. Az alany egy ötéves Kia. Az autó pocsék, a hirdetésben szereplő extrák java része hiányzik. Ráadásul törött volt, úgy dobálták össze eladásra, ocsmány minőségben- ezt nem részletezném, hallottatok már a Gittelőfantomról. A diag el sem indul, nincs delej az OBD csatlakozóban (16-os lábon kéne jönnie). Ügyféllel megbeszéljük, hogy nem is érdekes a diagnosztika, az erősen túlárazott, sérülésmentesnek hirdetett autó így már nem érdekli. Én összepakolok, elindulnék. Azért a kereskedő megjegyzi, hogy persze, hogy nem tudom olvasni az OBD-t, azt csak gyári géppel lehet, márkaszervizben. Nagyot nézek, ilyenről még nem hallottam. Ebben a hónapban már vagy tíz Kiával sikerült bensőséges kapcsolatot létesítenem. Neki ne mondjam, nem értek hozzá. Ráhagyom, tényleg nem érdekel, mit gondol.
Ügyfelemben azonban buzog a harci vágy, még marad szembesíteni a kereskedőt a hirdetés valótlan tartalmával. Jogosan pipa, vidékről jött Budapestre, 200 kilométer autózás és egy nap szabi ment a kukába. Én mondtam neki, hogy errefelé ez nem szokás, de ő csak kötötte az ebet a karóhoz. Utána hív, hogy bocsi, de jól összeveszett a nepperrel, aki azért engem fel akar jelenteni. Mondom, rendben, tépjen sorszámot.
De azért ízlelgessük. Sérülésmentesként, gyári fénnyel árul egy autót. Ami korábban törött volt. Már nem igaz a hirdetésben állítottak jelentős része. A törés következtében műszaki hibája is van az autónak, ami természetesen csak akkor derül ki, ha diagnosztikát próbálunk csatlakoztatni. Amíg a helyszínen vagyok, mézes-mázos az emberünk, nem tudja, mi lehet, csak gyári gép olvassa az autót, és a többi hülyeség. Amint kiteszem a lábam a területről, egyből visszatér a bátorsága, és elkezd pocskondiázni, fenyegetőzni, csak hogy mentse a mundér becsületét.
Persze egyik ügyben sem keresett meg semmilyen hatóság, az arc nagyobb volt a tudásnál.