Az autó, ami ellopta a show-t David Hasselhoff elől
Ma ünnepli 40. születésnapját K.I.T.T.
A Knight Rider című akciósorozat első epizódját kereken 40 éve, 1982. szeptember 26-án mutatták be az Amerikai Egyesült Államokban. K.I.T.T., az intelligens, beszélő Pontiac Trans Am a sorozattal együtt ünnepli ezt a kerek évfordulót. Egész generációk emlékezhetnek Michael Knight kultikussá vált autójára.
A Knights Industries Two Thousand névre hallgató, átalakított Pontiac valóságos sztárrá nőtte ki magát, túlszárnyalta még a főszereplő David Hasselhoff csillogását is. A mesterséges intelligenciának köszönhetően gondolkozni, beszélni is tudott és természetesen önmagát is képes volt vezetni. Aki ma belenéz bármelyik részbe elmosolyodik, sőt, viccesnek hatnak a 80-as évekbeli akciójelenetek. Ám négy évtizede a mesterséges intelligencia beépítése egy önvezető, beszélő autóba igazán úttörőnek számított. Szinte minden epizódban megvillant K.I.T.T. speciális Turbo Boost vagy a Super Pursuit Mode képessége. Csak a sorozatról lemaradóknak: a Turbo Boost gomb megnyomása után lehetetlennek tűnő akadályokat lehetett átugratni, illetve a Super Pursuit Mode aktiválásával Michael Knight akár 480 km/h-s sebességgel üldözhette a rosszfiúkat.
Generációknak ugrik be azonnal a Pontiac elején vízszintesen ide-oda vándorló vörös szkenner csík, vagy a Comlink, amivel a két főszereplő tudott kommunikálni Michael Knight órájának segítségével és telefonokat tudtak lehallgatni. Rengeteg más trükköt is kitaláltak K.I.T.T. számára a fejlesztők, az egyik legtöbbet használt funkció a lopakodó üzemmód, vagy a Microjam (elektromos rendszerek manipulálása) volt, aminek segítségével K.I.T.T. más gépjárműveket tudott irányítani. Olyan hétköznapinak tűnő funkciókat már meg sem említünk, mint a csörlő, amivel egy vízmosásból is ki tudta húzni magát és az embereket, tárgyakat követő képesség, illetve a röntgenlátás. A Pontiac belterében szintén számos érdekességet találunk, volt láthatatlan biztonsági öv, beépített ATM automata, ha netán elfogyna Michael Knight készpénze.
A molekuláris kötésű héjszerkezet, és a magas hőnek ellenálló speciális külső borítás szinte elpusztíthatatlanná tette a Knight-művek autóját. A műszerfalat úgy alakították ki, hogy maximálisan a sofőr kényelmét szolgálta. Nem csekély memóriával is megpakolták az 1982-es Trans Am-et, 5000 megabájt, 1 Ghz-es órajelű memóriát kapott, de egy defekt sem állhatta útját K.I.T.T.-nek, hiszen a defekttűrő abroncsoknak nem árthatott semmiféle sérülés.
Forgatás és valóság
Természetesen a sorozatban látott KITT nem létezik, a készítők rengeteget trükköztek, hogy a nézők elámuljanak Michael Knight autójának képességein. Felhalmozták a Trans Am készleteket az akciójelenetek forgatásához, egyes példányokat kikönnyítettek az ugratásokhoz, másik alkalommal egy kaszkadőr segített, hogy KITT valóban önvezető legyen. Pedig az eredeti Firebird Trans Am is ikonikus sportautó, lévén az 1982-től 1992-ig gyártott izomautóból NASCAR változat is készült. Hat különböző erőforrással szerelték az utcai változatokat, kapható volt például az 5,7 literes V8-as Chevy blokkal is.
Watching Knight Rider growing up, I assumed the driverless KITT scenes were some high-tech 1980s remote control.
— 𝘽𝙧𝙮𝙖𝙣 𝙋𝙖𝙨𝙨𝙞𝙛𝙞𝙪𝙢𝙚 (@BryanPassifiume) December 6, 2020
Thanks to HD releases, we now know it was just a dude wearing a Trans Am seat cover pic.twitter.com/JSl1utiMSU
- Nem hiszem, hogy ez csak látomás lett volna. A leghihetetlenebb dolog az, hogy sok minden valóra vált: a GPS, a maguktól parkoló autók, vagy épp az okosórák – mondta David Hasselhoff, emlékezve Michael Sheffe tervező ötleteiből később megvalósuló újításokra.
Ám hiába az amerikai, és az európai sikersztori az NBC 1986-ban leállította a sorozat gyártását, az összesen 90 epizódot megélt szériának a nagy gyártási költségek okozták a vesztét. Ráadásul az újjáélesztésre tett kísérletek, spin-off sorozatok mind kudarccal végződtek.