Berlinben mutatkoztak be az új kínai Ikarusok

2024.10.03. 16:47

Az 1984-es évben az Ikarus 13 600 autóbuszt gyártott le. Ami a mai napig hazai rekord. Mára odajutott a cég, hogy az elektromos buszai teljes egészében Kínában készülnek. A székesfehérvári üzemben csak az emblémák kerülnek fel az egykor szebb napokat látott gyár buszaira.

A berlini Innotrans 2024, vasúti kiállításon mutatta be az Ikarus a legújabb elektromos hajtásrendszerű típusait, amelyek már nem újak, de most alaposabb frissítést is kaptak. Az egyik ilyen jármű a 2018-ban bemutatott Ikarus 120e V4-es, azaz negyedszer(!) módosított változata. A sorozatgyártás megkezdése óta szinte minden évben áttervezték a 120e típus homlok- és hátfalát, de volt, amikor komolyabb módosításokat is eszközöltek az Ikarus elektromos, városi szóló buszán. 

A legfeltűnőbb változás az Ikarus 120e homlokfalán látható. A negyedik verziójú szóló Ikarusról száműzték az integrált lámpatesteket. Most épp különálló lámpatestek világítanak a busz elején. Azon lehet vitatkozni, hogy szebb lett-e a jármű homlokfala a korábbinál, de az tény, hogy mind gyárthatósági, mind pedig üzemeltetői szempontból előnyösebb lett volna az integrált lámpatestek használata. Az új Ikaruson hiába is keresünk külső tükröket, az új trendeknek megfelelően immár kamerák helyettesítik a visszapillantókat. A busz megfelel a legújabb EU-s járműbiztonsági rendeleteknek is (General Safety Regulation II.) Mivel ezt a típust az Ikarus főként a német piacra szánja, ezért a német és svájci buszépítési ajánlásokat, azaz a VDV előírásokat is teljesíti, így bármelyik európai ország piacára betörhet a kínai-magyar gyártó.

Némileg változott a busz vázszerkezete is. Végre eltűnt a hatalmas puttony a busz hátuljából, ami a korábbi verziónál az akkupakkokat és a hajtómotort rejtette. Így a hátfalon már teljes értékű hátsó szélvédő, a beltérben pedig sorülés van, a nagy szekrény helyett. Így nemcsak több utas fér a busz belsejébe, de világosabb is a hátsótraktus. Az áttervezett váznak köszönhetően alacsonyabbra került az övvonal és a kijelzők is bekerülhettek a tetőhosszsarokba.

Változott a busz hajtásrendszere is, ugyanis immár kétféle teljesítményű hajtómotorral és két akkucsomaggal rendelhető az Ikarus 120e. A hajtás a buszt gyártó CRRC-től érkezik. Mindkét választható hajtásrendszer kardántengelyes, az egyik 240 kW a másik 350 kW teljesítményű. A CATL-től érkező LFP akkupakkok pedig lehetnek 350, illetve 422 kWh-sak is. Ez utóbbival, legalábbis a gyártó szerint, akár 580 kilométeres hatótáv is elérhető. Az akkupakkok továbbra is a tetőre vannak helyezve, ezeket egy ilyen alapos frissítés során illett volna a fenékvázba beszerelni. Sajnos a töltőcsatlakozó továbbra is hátfalon van, amit manapság inkább a busz mellső tengelyének környékére, vagy a homlokfalra szokás helyezni. Az igényesebbre mindkét helyre beépítik a töltési lehetőséget. Az alaposabb, főként nyugati vevői igények kielégítésének céljából jó lett volna, ha választható opcióként a kerékagymotoros hajtás is szerepelne az extralistában.

Az Ikarus 120e V4 hossza 12,19 méter, magassága 3,3 méter, a szélessége pedig 2,55 méter. Összesen 76 utas fér el benne, ebből 35-en ülhetnek le. Ezek közül hat szék, fellépés nélkül érhető el. Az ajtóelrendezés 2-2-2, de a busz rendelhető 2-2-0 ajtóelrendezéssel is.

A másik újdonság a tavaly bemutatott 8,5 méteres, Ikarus 80e módosított változata. A Várban is járt elektromos midibusz új változata is megkapta az EU-s biztonsági rendeletnek megfelelő frissítéseket, illetve a homlokfalat is meg kellett változtatni. Ugyanis az Ikarus 80e eredeti kialakítása nem felelt meg az előírásoknak, ezért valójában előbb ezen a járművön kellett megváltoztatni a fényforrások elhelyezkedését. Amit később adoptáltak az Ikarus 120e-hez is.

Az Ikarus 80e egyébként a CRRC TEG 6583-as típusa, ami 8545 milliméter hosszú, 3300 milliméter magas és 2420 milliméter széles. A jármű nagy újdonsága, hogy teljes hosszában alacsonypadlós (LF) kialakítású. Ez azért nagy szó, mert a versenytársak midibuszai általában LE kivitelűek, azaz az ilyen buszokon a jármű közepében két lépcsőfokot kell megmásznia az utasoknak. A jármű belmagassága is veri a legtöbb konkurenst, az ugyanis 2100 milliméter, így kényelmesen elférnek az álló utasok hátul is. A kicsi Ikarus ajtóképlete 1-2-0 és összesen 55 fő szállítására alkalmas, amiből 18 utas akár le is ülhet. A kicsi Ikarusban egy 170 kW csúcsteljesítményű CRRC központi villanymotor dolgozik, amit egy 282 kWh-s CATL-től származó LFP akkumulátorcsomag táplál. A töltőaljzat, ahogy a TEG 6853-ason is, az első tengely fölé, a jobboldalra került. A jármű menetkész tömege 9800, teljes terheléssel pedig 14 500 kilogramm.

A most bemutatott, elektromos Ikarus buszok már felvehetik a versenyt az európai piacon erőteljesen nyomuló kínai konkurenciával. Egy átlagos, kínai gyártású villanybusznál sokkal jobb választás a fehérváriak terméke, de a nyugati konkurencia, vagy a BYD buszaihoz képest alaposan le van maradva a kínai-magyar gyártó. A cégnek hat év alatt sem sikerült kialakítania egy teljes buszcsaládot és nagyon hiányzik a cégből a vevőközpontúság is. Nem tud az Ikarus minden felmerülő vevői igényt kielégíteni jelenleg, még úgy sem, hogy a világ legnagyobb vasúti járműgyártója készíti a buszait. Ennek ellenére reméljük, hogy az elkövetkező években ledolgozza a hátrányát az Ikarus és még akkor is, ha Kínában is készülnek a buszai, újra büszkék lehetünk az egykor szebb napokat megélt autóbuszgyártónk termékeire.  

Az oldalról ajánljuk

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53