A BMW, amit bántani akarsz, de nem hagyja

2022.06.09. 06:31

A BMW-sek jellemzően habzó szájjal, tudálékosan üvöltik, hogy AZ NEM KOMBI, HANEM TOURING!!!, de te is és én is rendes emberek vagyunk, szóval a cikk tárgyát nevezzük csak E36 kombinak. Meg hát mennyivel menőbb név már a Junkwagon, mint a Touring, hisz elmond mindent: itt egy autó, ami ha nem azt csinálná, amit, már csendben mállana egy roncstelepen. Márpedig egy 3-as kombi csak akkor lehetne szórakoztatóbb, ha rendeznél egy orgiát a csomagtartójában.

Nekem óriási meglepetés volt, hogy az E36 egyik vezető tervezője Pinky Lai volt, aki ezzel a névvel nem egy transzvesztita sanzonénekes, hanem a kilencvenes és kétezres évek meghatározó tervezője. A hongkongi születésű dizájner rajzolt 300 méteres óceánjárót meg sportmotort is, de azon jobban megdöbbentem, hogy nem sokkal az E36 szigorú szögletessége után a 996-os (első vizes) 911 gömbölydedségével hozta egyensúlyba az életművét. Mindenesetre, amikor úgy rajzolták a tetővonalat, hogy kiadjon 370 litert a csomagtér, nem gondoltak rá, hogy egyszer majd egy ekkora szárny nő ki a csomagtérajtóból.

Kapcsolódó
Az autó, aminek csak egy hibája van

Az autó, aminek csak egy hibája van

Az autó, amit nem kell tuningolni. Ha erősebbet akarsz, akkor vegyél belőle egy erősebbet, mert amúgy csak elrontani tudod.

A Junkwagon sztoriját nem mi énekeljünk meg először, Hetyési Zsoltiék a Junkbuilds csatornáján azért alaposan feldolgozták az építést. Ők bármit építenek akármiből, amíg van a közelben egy hegesztő és egy Maxxecu, addig kerülhet Tavriába Yamaha motor és készül driftautó egy kisbuszból. Például rendes internetes fenomén lett abból, amikor a CO hegesztő Paganinije betonvasból készített felnit a BMW-re. Mármint tényleg:

Akinek viszont nincs kedve ennyi videót elfogyasztani, annak összefoglalom egy mondatban: a Junkwagon egy kidobásra ítélt 318i-ből faragott általános huligánautó, ami egységnyi forintból a legtöbb adrenalint hozza ki. Anatómiailag persze az E36 adja magát, hiszen van tengelytávja, ügyes, független hátsó futóműve, és a legfontosabb: hátul hajt. A 18i gyári, nyolcszelepes motorja 111 lóerővel még mindig csak fing a tornádóban, de ha rákerül egy turbó, akkor már nem csak esőben tudja elforgatni a túlfújt, kopott téligumikat.

Itt sem estek túlzásba az építők: Zsolti egy olcsó, Maxpeedingrods turbó talpát vágta le, és hegesztette hozzá a BMW saját leömlőjéhez, persze a turbón magán is alakítottak. Az egész rendszert egy Maxxecu motorvezérlő dirigálja, és ahogy arra RMS Geri a Parkoló Parádés Mesterkurzusában kitért, ez teszi ki az autó értékének majdnem a felét. A motornak kis kíméletet jelent, hogy etanollal megy, így jól bírja a 300 lóerő körüli gyötrést, pedig van benne már vagy 800 driftkör, ami gyári belsőséggel nem rossz eredmény. Egyedül a szeleprugókat cserélték erősebbre, hogy az ALS (erről mindjárt lesz szó) gázlengéseinek ellen tartsanak.

Kapcsolódó
Totalcar - Magazin - Így rontod el az autód tuningját

Totalcar - Magazin - Így rontod el az autód tuningját

RMS Gerit a Toyota Suprához fűzött viszonyáról ismerjük, de ennél lényegesen több van a fejében. Most arról mesél, hogyan NE építsd át az autód.

A hajtás a kuplungtól eltekintve gyári, ez egy BMW M50-es sorhatról jön, csak lehegesztették a kéttömegű lendkereket (és persze centrírozták), valamint szinterre alakították a tárcsát és hozzáerősítették a nyomólapot. Ez úgy egy évet bírt, aztán szétszakadt, ahogy a képen is látszik, de alapvetően jó ár/érték aránnyal cserélhető. A másik fogyóeszköz a váltó. Ebben sincs nagy trükk, a gyári, ötgangos kézi, ha már kezd recsegni, csak alátesznek egy másikat. Most nagyjából 20 ezer forintos árfolyamon futó váltó persze idővel elfogy, de inkább csak azért, mert már a bontós is inkább leadja vasba, annyira nem kell senkinek. Sperrdiffi nincs, csak lehegesztették a gyárit, vagyis olyan mint egy játékautó. Mint maga az egész.

Van még néhány trükkös megoldás: a beltéri világítást egy sima fali kapcsoló kapcsolja, de a bal térdél lógó lámpakapcsolónak is sajátos funkciója van: ez indítja újra a komfort modult, vagyis az ablakemelőket és a tetőablakot. A kedvencem mégis a golyós szelep a kézifékkar mögött: ha behúzott kéziféknél elzárjuk, rögzíti az autót, hisz nem tud visszafolyni az olaj, de line-lock is megoldható vele, vagyis zárja a hátsó fékkört, így napestig lehet vele gumit égetni a féken állva. Kárpit nyomokban sincs, ahogy a zajszigetelés is eltűnt, műszerfal nyomait sem látni. Egykor 1,3 tonna volt, és bár lehet, hogy még lehetne faragni, de ez nem cél. Egy biztos, az első utasülés marad a verseny kagyló mellett, hiszen az élményt meg kell osztani, anélkül semmit sem ér az egész. 

Az angol autós kultúrkör persze kitermelte már a szakkifejezést az ilyen autóra, a Junkwagon egy rendes missle car, talán a nem sajnálós örömautó a legjobb fordítás. Ha bátrak vagyunk, seggel állunk a falba, ha bénák, akkor meg orral, de mindegy, mert egyrészt nem egy értékes dologban esik kár, másrészt az is könnyen javítható. Miután Junkbuildsék kiélték magukat, Zsoltinak az volt a terve, hogy kiköti a BMW-t egy fához, és kettészakítja egy ZIL-lel, de végül RMS Geri inkább megvette amolyan bérautónak. Alápakolt egy Maxpeedingrods futóművet (amit picit alakítani kellett, hogy a kombi hátsó futóművében is kiadja), aztán pedig a köz javára bocsátotta. 

Vagyis, aki befizeti az 50 ezer forintot, az tíz körön keresztül rúghatja az autót, és ellentétben sok élményautóztatós szolgáltatással, itt nem csapnak az ember térdére, ha 3000 fölé pörgeti. Egy dolog fontos: állóhelyzetben, kitekert kormánnyal nem szabad elindulni, mert a növelt kormányszög miatt ilyenkor simán ki lehet törni a lengőkart. Amúgy szabad a pálya, bár Geri mellém beültette Juhász Benit, aki pofátlanul fiatal és pofátlanul jól megy a turbós Toyota sorhatos BMW-jével. Megtippelitek, honnan ismeri Gerit?

Egyszer próbálkoztam célzottan drifttel, akkor a Pista és Bandi által reszelt Hacsirokuval (Shitgun) pördültem meg szégyenteljesen Visontán, aztán valahogy eltávolodtam a szakágtól. Komoly sikerélményt okoz, amikor a megcsúszó autót sikerül összeszedni, de hogy kizárólag csúszni akarjak egy autóval, valahogy idegennek tűnik. Többször próbálkoztam viszont pályaautózással, szlalommal, és mint kiderült, ez inkább hátrány.

Kapcsolódó
Egy Toyota a pokolban is Toyota

Egy Toyota a pokolban is Toyota

Ki tudja, az is lehet, hogy ez már a mennyország neki. Az biztos, hogy egyszer már halottnak hitték.

Beni a Maxxecuhoz kapcsolt érintőképernyőn bekapcsolta az ALS-t, ez a funkció, segít a turbónak alacsony fordulaton felpörögni, minimalizálva a töltési késedelmet, de ami fontosabb, úgy durrog, mint egy önfeledt tüzérségi gyakorlat. Egyes, trepni, kettes trepni, aztán amikor jön az első kanyar kormány elteker, kuplung megrúg, és már csak egyensúlyozni kell. Tudjátok, hol rontottam el? Rögtön a kormány eltekerésénél. Minden korábbi autós veretésnél az volt az egyik legfontosabb szempont, hogy a kormányt semmiképp sem engedjük el, márpedig itt el kéne.

Abban a pillanatban, amikor az autó hátulja elindul, a kormány az ellenkormányzás irányába fordul, amit nyilván nem tud megtenni, ha fogom. És nagyon nehéz ellendolgozni annak a reflexnek, az éppen 90-100 körül guruló, üvöltő autóban akárcsak egy pillanatra is hagyjuk szabadon forogni a kormányt, márpedig, ha az ember kormányszöggel nem megy utána a kaszni szögének, akkor menthetetlenül beforog. Meg a másik: reflexből nem tartani akartam az driftet, hanem kiegyenesíteni, hiszen az elmúlt években mindig minden arról szólt, hogy elkerüljem a csúszást.

A Junkwagon pedig talán az első autó, amiben komolyan tudtam venni, amikor a tulaj azt mondta, ne sajnáld, bírja. Egészen felszabadító élmény így veretni, és akármennyire is az önfeledt, olcsó szórakozás a cél, ez egy jól átgondolt, jól működő autó. Jó érzés percenként tíz litert izzadva ülni a teljesen kipakolt, zörgő bódéban, jó nekirugaszkodni, de a legjobb, amikor pár másodpercig sikerül tartani a szöget, és mindenen túlmutat az, amikor terhelésváltásnál az ember nem beforog, hanem a lendületet, az autót átlöttyintve csúszik a másik irányba. Egyszer sikerült, haljak meg. 

A pálya utolsó kanyarjában, ha az előző ívek jól adták ki, egészen harmadikig fel lehet húzni, márpedig az már erősen száz feletti tempó, ott alákuplungolni és megúsztatni olyan élmény, ami mérhetetlen tiszteletet ébreszt a ralipilóták iránt, akik mindezt erdőben, fák között csinálják. A drift, mint műfaj továbbra sem került hozzám közelebb, viszont mostanra értem, mi az, amit szeretnek benne: a driftelő autó nem csak szimplán gyors, de folyamatosan egy határhelyzetben van, ami rátesz egy szorzót a sebességélményre. Miután Gyuri cimborám három napig szívott az autóm futóművével, hálából elvittem magammal a rendezvényre, és külön hozzátesz az élményhez, amikor a valaki ül a jobb egyen, és üvölti, hogy sikerülni fog, vagy hogy elbasztad. Mindkettő egyformán motiváló. Ja, Gyuri körbetalált a pályán:

Meg persze a driftedzés maga is egy jó közeg, hiszen ez egy mérsékelten korlátozott szakág, épülhetnek a műszakilag végtelenül kreatív autók: láttál például E30-as BMW-t biturbó Lexus V8-assal? Mert egy ilyen helyen simán előfordul. De a skála másik végén ott van a közel gyári 740-es Volvo, ami egészen valószerűtlen látvány, ahogy keresztben közlekedik. És ebből az is jól látszik, hogy itt sem az elköltött pénz mennyiség határozza meg, mennyire érezzük jól magunkat.

Az oldalról ajánljuk

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
  • Hírek

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot

Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.

március 1., 10:02
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
  • Hírek

Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!

A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.

március 1., 14:52
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
  • Hírek

Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját

Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.

március 1., 15:04
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
  • Hírek

Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos

Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.

március 1., 13:33
Hippiből családapa
  • Tesztek

Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.

Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.

március 1., 13:35
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
  • Hírek

Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások

A márka jövője továbbra is kérdéses.

március 1., 08:16
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!
  • Technika

50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.

Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.

március 1., 08:16
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
  • Hírek

Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál

Nem kell szűkölködnie egy darabig.

március 1., 11:17
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

tegnap, 18:03
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
  • Hírek

Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton

Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.

március 1., 12:21
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
  • Hírek

Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel

Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...

február 28., 06:17
Ha régen minden jobb volt, ez a Te Mazdád
  • Tesztek

Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus

Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.

február 28., 06:17
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
  • Nepperűző

Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért

Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.

március 1., 16:32
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
  • Hírek

Végre: jön a Waze az autók műszeregységére

Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.

március 1., 17:34
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
  • Hírek

Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes

Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.

február 28., 17:14
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
  • Hírek

Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj

A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.

március 2., 07:14
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
  • Hírek

Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon

1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.

február 28., 07:42
Én nagyon kevés vagyok ide. És te?
  • Belsőség

Én nagyon kevés vagyok ide. És te?

Lehet, hogy te nem, most kipróbálhatod.

február 28., 17:14
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
  • Hírek

Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr

Kevesebb speed, kevesebb baleset.

február 28., 16:14
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
  • Hírek

Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány

Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.

március 2., 07:16
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
  • Hírek

Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia

A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.

február 28., 13:15
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
  • Hírek

Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?

A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.

február 28., 14:13
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
  • Hírek

Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát

Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.

február 28., 11:40
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
  • Hírek

Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját

A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.

február 28., 10:25
Isten szeme figyel le rád
  • Hírek

Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]

A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.

február 28., 15:34
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing  Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
  • Szerelem

Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk

Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.

február 28., 16:14
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
  • Hírek

Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton

Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.

február 28., 12:13
Kia PV5 leleplezés
  • Hírek

Kia PV5 leleplezés

február 28., 08:01
Mansory Elongation
  • Hírek

Mansory Elongation

február 28., 14:30