Napi Darwin-díj: félresikerült a gyalogosvédelmi teszt
Bár a cím ismerete nélkül akár az ellenkezőjét is gondolhatná, az alábbi videó nem egy home made Jackass-produkció. A Dominikai Köztársaságban készült ez a félperces felvétel, a Volvo XC60 egy spontán tesztjén: parkolás helyett gázolt a SUV.
A gyalogosbiztonsági rendszerek fejlesztésében élharcos Volvo múltbéli nagy lebőgése talán sokak emlékezetében erősen él még. 2010-ben történt, hogy egy bemutatón 35 kilométer/óra tempóval küldtek neki egy S60-at egy aszfalttenger közepén álló kamionnak. Az autónak le kellett volna fékeznie magát becsapódás előtt, demonstrálva a biztonsági asszisztens képességeit, ehelyett lassítás nélkül ütközött a fémmonstrumnak tucatnyi újságíró kamerája, fényképezője előtt. Emlékezetes blama volt, de ennél a félresikerült tesztnél is élénkebben él most a köztudatban az Auto Motor und Sport pár hetes tesztje, ahol úttesten áthaladó gyalogost imitáló babára küldték több márka autóját. Azon márkák, melyek ígérték, képesek megállítani az autót ütközés nélkül mind elvéreztek a teszten: a fedélzeti rendszerek ugyan jelentősen lassítottak a tempón, de a bábu előtt egyedül a Subaru Outback volt képes megállni. A téma tehát nagyon forró, ilyen helyzetben jött most ez a dominikai videó.
A látottakról nehéz bármit elmondani érdemi információk nélkül. A videó címe szerint az önálló parkolási asszisztenst próbálták (pedig az XC60-ban elvileg nincs ilyen), az alá írt megjegyzés szerint pedig a City safe üzemmód ki volt kapcsolva – de ezt ott is, mint kapott információt és nem tényt írják. A Volvo egyébiránt ezidáig nem reagált. Talán nincs is mire, hisz a felvételen látottakról sok mindent el lehet mondani, de azt, hogy bármely asszisztens hiteles tesztje volna semmiképp. Arra mindenképp jó, hogy fenntartsa az érdeklődést, és ha kell, kényszert gyakoroljon a gyártókra, mert az AMS tesztje után úgy tűnik, van miért. A Volvo nem mellesleg mostanság olyan kijelentéseket tett, hogy 2020-ra elérik, hogy autóikban ne haljon meg, illetve ne szenvedjen senki súlyos sérülést. Kínai háttér ide vagy oda, nem sokan veszik náluk komolyabban a biztonsági kérdést, így egész biztosan mindent megtesznek majd, hogy a jövőben ne készülhessenek a fentihez hasonló videók.
(Hatéves cikkünk ugyan, de itt elmagyarázzuk, hogy is működnek ezek a gyalogosfelismerő rendszerek.)