DPF-es átverés és rejtélyes turbóhiba a dízel Volvóban – ilyen egy félrement autóvásárlás

Németországban is vaskosan be lehet nézni az autóvásárlást

2024.03.31. 14:12

Egy közeli ismerősöm – nevezzük Lászlónak – még két évvel ezelőtt vett egy egészségesnek tűnő dízel Volvót Németországban. A vásárlás során az adásvételi szerződésben megírták, hogy a DPF hamarosan cserére szorul, ezt tudomásul vették. Az első probléma ott ütötte föl a fejét, hogy nem volt mit kicserélni.

Kívánatos holmi volt mindig is az XC70-es Volvo, főleg a második generációjára. Az első terepesebb Volvo kombit még V70 XC-nek hívták, majd ezt követte az első XC70. Amiről most szó van, az a második XC70, egészen pontosan egy 2010-es D5 kivitel, amiben egy 2,4 literes, öthengeres dízelmotor dolgozik két turbóval. Ez a 205 lóerő és 420 Nm nyomaték leadására képes kivitel.

Szélsőséges helyzetben jön elő a hiba

Ez azért lényeges pont, mert az autó egyik fő hibája összefüggésben van a működésével. Van egy kisebb és egy nagyobb turbó a leömlő után, amik nem egyszerre működnek. Alacsonyabb fordulatszám-tartományban a kis turbó dolgozik – közben valamennyi levegőt a nagy is kap, hogy ne a nulláról kelljen felélednie –, majd ahogy nő a fordulat, egy csappantyú átkapcsolja a rendszert a nagyobbikra. Ez olyan háromezer körül jön el, ami nem olyan kevés egy ekkora löketű dízelnél, ritkán éri el ezt a tartományt.

Emiatt László sem vette le azonnal, hogy az autóval probléma van. Amúgy sem egy ideges sofőr, gyakran finom járatban megy az 1,8 tonna körüli terep-kombival, így a mutató nagyon ritkán ért el a kritikus 3000-es tartományig. Amikor ez először jelentkezett a hiba, akkor pont mögötte ültem és egy autópálya emelkedőjén kezdte el taposni a gázt. Az autó letiltott, „töltőlevegő alacsony” felkiáltással levágta a turbókat és szívódízelként üzemelt tovább. Egy félreállás és újraindítás megoldotta a rejtélyes problémát, de akkor jöjjenek a szervizek.

Pingvinezés, kézmosás és kétmilliós ajánlat

Arról már néhány évvel ezelőtt írtam, hogy a német szervizeket nem úgy kell elképzelni, mint a magyarokat. Ott nincs igazán részegység javítás, sokkal jellemzőbb a komplett csere súlyos pénzekért – bár ott azt is máshogy mérik. A lényeg, hogy Lászlót az első szervizben egy EGR szenzor hibával örvendeztették meg. Azt gondolták, hogy ez okozhatja a rejtélyes turbónyomás-hibát, így hát nekiestek.

Egy ilyen 280 ezer kilométer körüli futást produkáló nagy dízel esetében nem olyan meglepő, ha minden csupa korom és üledék, alaposan csereérett volt már a kipufogógáz visszavezetés rendszere. Az átvizsgálást ingyen adták a szenzor pedig cserével együtt 200 euró (79 ezer forint) volt, de a hiba nem szűnt meg. Némi fejvakarás után egy másik szerviz is az EGR-re tippelt, akkor szelepet és hűtőradiátort is cseréltek, ez további 650 eurót (256 ezer forint) vitt magával és láss csodát, a hiba még mindig megvan. Egy harmadik szerelő a légtömegmérő hibájára következtetett a gyári diagnosztikai eszköz ítélete után, ami újabb 200 eurót (79 ezer forint) jelentett, ám a hiba még mindig fennált.

Közben László felkeresett egy többedik hivatalos Volvo szervizt, ahol elve a turbócserére adtak ajánlatot. A két turbó, a hozzájuk tartozó szelepek és a leömlő egy egységet képez, így ezeket egyben adják olyan 3000-4000 euró között (1,2 - 1,6 millió forint). Az egész rendszer cseréje nagyjából még egyszer ennyi pénzbe kerülne, így optimista becslés szerint is 6000 euró (2,4 millió forint) a művelet, miközben az autót korábban 9800 euróért (3,86 millió forint) vették. Ebben az ársávban ez a munka így nem rentábilis, marad a javítás.

„Majd cserélni kell a DPF-et" (vagy inkább újat venni)

Egy modern dízelmotor esetén már esélyes, hogy találkozunk különböző drágán öregedő rendszerekkel, melyeknek köszönhetően működése tisztább. Ezek ilyen korban nyűgösek és jellemzően sok pénzt kérnek, ezért előfordul, hogy kiiktatják az egybites autóvásárlók – mondanom sem kell, hogy ezzel később csak a szívás van.

Fel sem merült Lászlóban, hogy egy ilyen problémája lehet a jó állapotnak örvendő XC70-esnek, így hát gyanútlanul írta alá az adásvételi szerződést. Ebben szerepelt az a tétel, hogy a DPF hamarosan csereérett lehet, de egy ennyit futott öreg dízelnél ez belefér. Amikor a turbónyomás-hiba elkezdett rendszeressé válni, akkor gyanúba keveredett a DPF is, hátha csak eltömődött és kicsit erősebb a torlónyomás, mint kéne.

Az autószerelő nekiesett, levették a régi DPF-et és meglepődve konstatálták, hogy átlátnak rajta. Az autó alól korábban kiüthették a rendszert, feltételezhető, hogy ehhez a motorvezérlőbe is belenyúltak a hibakódok elkerülése miatt. Mivel egy ilyen modern rendszer nagyon finom egyensúlyban működik normál állapotában, így vagy a DPF hiánya vagy a számítógép hibás programja simán okozhat fals működést a turbóvezérlésben.

Megvolt a szervizidőpont, az autó kapott egy vadonatúj DPF-et kerek 1000 euróért (394 ezer forint) és visszaállították a programot. Dobpergést kérek: az alacsony turbónyomás hiba még mindig nem szűnt meg, de legalább kijavítottak egy pofátlan átverést.

Magyarországon lehet a megoldás

A rengeteg cserélt alkatrész után az egyik németországi szervizben felmerült három irány. Vagy a turbókban, vagy a vezérlőegységükben, vagy az utóbbihoz tartozó kábelkötegben lehet a hiba. Bármi is az irány, a szervizben azt mondták, hogy nem akarnak nekiállni bontani, mert ebben a típusban a turbók a motor és a tűzfal közé kerültek. Volt aki azt mondta, hogy leszedi a váltót és csak utána, volt aki eleve nem vállalta ezt a munkát. Mit lehet tenni, kényelmes egy népről van szó. A turbók külső vizsgálatát egyébként elvégezték, de a belemélyedős módszertan több ezer euró lett volna ismét, így László erre nem nevezett be.

B tervnek mindig ott van Magyarország, itt amúgy is nagyobb kultúrája van a dolgok megjavításának, mintsem a kukába hajításának. László végül Novoth Tibivel vette fel a kapcsolatot és a teljes történet végén ő sem tudott másra tippelni, mint a turbók hibájára. Beszéltem vele, de előlegben viszont ő sem mer mondani semmit, hiszen amíg nincs előtte szétborítva a rendszer, addig csak sötétben tapogatózik. Szerinte a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a nagy turbónál letapadt a geometria állító – hiszen ezek változó geometriás turbók –, ezért amikor vált a rendszer, megkapja a nyomást, akkor a lapátok szöge nem megfelelő és nem tudja felvenni a ritmust úgy, ahogy azt a számítógép elvárná. A fals működésre a rendszer tiltással válaszol és kész a hibakód.

Ez persze csak egy feltételezés, ám tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az autó egyre alacsonyabb fordulaton érzékel alacsony töltőlevegő szintet. Ez vagy azt jelenti, hogy a kisebbik turbó is elkezdett köhögni, vagy hogy valami más a hiba. Az autó közben elkezdett kormolni magasabb tartományokban, pedig a porlasztócsúcsokat bevizsgáltatták, azon a frontot minden egészséges.

Valószínűleg ez lesz a végső megoldás: a Volvo finom gázokkal hazajön lábon vagy tréleren és május elején miután kiterítették az asztalra a turbórendszert, kiderül, hogy javítható vagy teljesen cserés. Utóbbi esetben egy gyári felújított alkatrész 1000 euró (394 ezer forint), de ha visszaküldik a hibás darabot, akkor azt beszámítják és csak 700-at (276 ezer forint) kérnek a felújított darabért. Ettől a lehetőségtől egyébként Tibi egyelőre óva int, simán lehet, hogy egy apró javítás elegendő lesz, még nem tudni.

Sehol sem vagy védve

Egyelőre nagyjából 2000-2500 euró (790 ezer - egymillió forint) folyt el a Volvóra és eddig lehetett használni, csak óvatosan. Lászlóék elég hegyes környéken laknak, bizonyos emelkedők már kihívást jelentenek az autóra nézve. Nem beszélve arról, hogy nem lenne szerencsés telekormolni a friss DPF-et, így most inkább pihen az autó. Meghirdették nyomott áron, ám ha addig nem viszik el, akkor május elején Novoth Tibi kezelésbe veszi.

A történet tanulsága, hogy a használtautó vásárlás sehol sem egy biztonságos történet. Mindig számolni kell kockázattal, amit megszüntetni nem, esetleg csökkenteni tudsz. Jó ha van kéznél egy szakember, egy autóvizsgáló, Totalcheck vagy vásárlás során szimplán elviszed a kiszemelted egy szakműhelybe. Ezekkel valamelyest le lehet tolni az átverés esélyét, illetve rajtad is áll.

Ha nem vagy műszaki analfabéta, akkor told meg rendesen az autót vásárláskor, azért hívják próbakörnek. Várd meg, amíg bemelegszik és feszegesd meg minden porcikáját, amibe ha az eladó nem megy bele, akkor esélyes, hogy valamit éppen elsunnyog. Ez körülményes és kukacoskodó hozzáállás lehet a másik oldalról, de válassz: kellemetlenkedsz vagy inkább fizetsz ha baj van?