Az Ikarus gyár őse az a kis műhely volt, amelyet 1895-ben Uhri Imre kovácsmester alapított Budapesten lovaskocsik javítására és gyártására. Az üzletet az első világháború alatt a teherautókarosszéria-javítás és a pótkocsigyártás virágoztatta fel, majd a MÁVAG és a Magyar Vagon- és Gépgyár buszai számára készített karosszériákat. A cég a gazdasági világválság idején csődbe ment, de az eszközvagyon nagy részét Uhri Imre három fia és két lánya vásárolta meg, így jött létre 1933. szeptember 28-án az Uhri Testvérek Autokarosszéria- és Járműgyára a Hungária körúton.
A válság utáni fellendülés idején folyamatosan érkeztek a megrendelések személy- és tehergépjárművek, autóbuszok készítésére, felújítására. 1942-től a céghez már egy új mátyásföldi repülőgépgyártó részleg is tartozott. A világháborús években hadiüzemmé nyilvánított gyár termelése egyre növekedett, ezért új gyártócsarnokot építettek Sashalom és Mátyásföld között - ezt a visszavonuló német csapatok 1944-ben felgyújtották.
A megmaradt gyáregységekben 1945 januárjától indult meg a termelés, elsősorban tönkrement járműveket újítottak fel. A gyár azonban egyre nehezebb helyzetbe került, ezért Uhri Zsigmond igazgató - mintegy előrelátva a jövőt - 1947 júniusában felajánlotta azt a Nehézipari Központnak, majd Dél-Amerikába menekült. Az immár állami irányítás alatt álló vállalat 1949. február 23-án összeolvadt az Ikarus Gép- és Fémgyár Rt.-vel, így jött létre az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár.
Budapesten 1915-ben álltak szolgálatba az első autóbuszok, s a buszhálózat a harmincas évektől idnult igazi fejlődésnek. A második világháborúban a járműpark fele tönkre ment, s bár 1945-ben pár vonalon megindult a forgalom, a rekonstrukció 1948-ig tartott. 1950. január 1-jén megalakult Nagy-Budapest, s a megnövekedett szállítási feladatok ellátásához elengedhetetlen volt a buszpark kibővítése. A tömegközlekedésben ezután kaptak elsődleges szerepet az autóbuszok, amelyek az Ikarus műhelyeiből kerültek ki.
Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1950-ben kezdte el gyártani a TR 3,5 típusú buszok fejlesztett változatát, az Ikarus 30-ast. A jármű a Csepel-350-es teherautó Steyr-licenc alapján gyártott négyhengeres, 86 lóerős dízelmotorját kapta, ötfokozatú szinkron sebességváltóval, megbízható fékrendszerrel. A 78 km/h sebességre képes autóbusz 40 utast tudott szállítani, jobb- és balkormányos kivitelben egyaránt készült. Jellegzetessége volt a két szimpla ajtó, valamint a tetőhajlatba beépített, műanyagból készült világítóablak-sor, erről kapta a "Nejlon" becenevet.
Az Ikarus 30-as 1951. február 24-én jelent meg Budapest utcáin, ebben az évben a Fővárosi Autóbuszüzem 13 ilyen járművet kapott. A kocsitípust a gyár 1956-ig szállította, ekkor 192 darab futott belőlük. Az utasok körében a "Nejlon" nem volt túl népszerű, mert utastere szűk, ajtói keskenyek, szellőzése gyönge volt. Mégis e típusnak köszönhető, hogy néhány év alatt - az export révén - az Ikarus nemzetközileg jegyzett márka lett. Az Ikarus-30-ast már a következő évben követte az Ikarus 60-as, majd a többi, már jóval komfortosabb modell.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
