Rendkívül izgalmas és szoros versengést követően Simon Zoltán egyéni vállalkozó nyerte meg a 2012-es Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető (YETD) verseny Biatorbágyon, 2012. június 9-én megrendezett magyarországi döntőjét. A 32 éves fiatalember képviseli majd hazánkat szeptember elején a svédországi Södertäljében az európai döntőn, amelynek fődíja egy százezer euró értékű Scania R-szériás nyerges vontató.

„Keressük a világ legjobb tehergépkocsi-vezetőit!” – ezzel a szlogennel hirdette meg idén a Scania világszerte a járművezető-versenyeit, amelyek gyökerei a 2003-ban először megrendezett Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető (YETD) versenyig nyúlnak vissza. A Scania Járművezető-képzés programmal és az európai hivatásos gépkocsivezetők kötelező továbbképzésével összhangban kidolgozott megmérettetés célja felhívni a fuvarozásban érintett szereplők, döntéshozók, jogszabályalkotók és a közvélemény figyelmét arra, hogy a közlekedés fenntarthatóságának egyik legfőbb pillére a gazdaságos és biztonságos vezetés, ennek kulcsfontosságú tényezője pedig nem más, mint maga a gépkocsivezető. A rendezvénysorozat további küldetése a sofőrszakma népszerűsítése és presztízsének javítása.
Jól ismert forgatókönyv szerint
Hazánkban 2005 óta immár negyedik alkalommal nevezhettek be a 35 évesnél nem idősebb magyar tehergépkocsi-vezetők a Scania YETD versenyre. Idén április 23-áig közel ötszázan jelentkeztek egy elméleti kérdéssor online kitöltésével. A legjobb eredményt elérő 15-15 fiatal tehergépkocsi-vezető május 12-én Nagykanizsán, illetve május 19-én Szegeden a területi elődöntőkön már gyakorlatban mérhette össze tudását biztonságos manőverezés és hatékony közúti vezetés versenyszámban. Majd az elődöntőkről a hat-hat legjobb pilóta jutott tovább a Biatorbágyon, június 9-én megrendezett országos döntőbe. Itt a látványos ügyességi feladatokból álló biztonságos manőverezésen és az üzemanyag-hatékonyságot összemérő közúti vezetésen kívül indulás előtti ellenőrzés is várt a versenyzőkre, amely során a lehető legtöbb kis hibát kellett felfedezniük egy nyerges szerelvényen.
Hajszálon múlt
Mi sem mutatja jobban az idei döntő mezőnyének szorosságát, minthogy a második és a harmadik helyezett azonos összpontszámot ért el, így a szabályok értelmében a hatékony vezetésben jobb eredménnyel teljesítő versenyző állhatott a dobogó második fokára. A harmadik helyen így a két évvel ezelőtt is döntőbe jutott Buzás István, míg a másodikon Szabó Attila végzett. A 2012-es Scania YETD magyarországi döntőjén a legjobbnak pedig Simon Zoltán bizonyult, aki ezzel a győzelemmel egyúttal az európai döntőbe is bejutott. Simon Zoltán egyébként az indulás előtti ellenőrzés és a biztonságos manőverezés versenyszámban is a legjobb eredményt érte el, míg a közúti forgalomban Szabó Attila vezetett a leghatékonyabban.
„Sikeresnek tartom, hogy közel félezer fiatal magyar tehergépkocsi-vezető nevezett be a versenyre, a döntőn nyújtott teljesítményük pedig kiválóan felhívja a figyelmet a gépkocsivezetők kulcsfontosságú szerepére a gazdaságos, biztonságos és környezetkímélő közlekedésben.” – értékelte Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója a versenyt.
A győztes portréja
A 32 éves Simon Zoltán 12 éve vezet nemzetközi nyerges szerelvényeket, 10 éve pedig veszélyes árut fuvaroz ADR-es tartályos szerelvényekkel. Egyéni vállalkozását 2008-ban indította útjára, amely jelenleg már hat szerelvényt üzemeltet. Simon Zoltán a mindennapokban is kiemelt figyelmet fordít a biztonságos, illetve hatékony vezetésre, és ezt munkatársaitól is elvárja, akik egyébként rendszeresen vesznek részt továbbképzéseken.
„2010-ben hallottam először a Scania YETD versenyről, ám idén neveztem be először. Már az elméleti teszt is alaposan feladta a leckét, de sikerült bejutnom a területi elődöntőbe, amelyet megnyertem. A döntőn még nehezebb manőverezési pályát állítottak fel a szervezők, ám ezt is sikerült a legtöbb pontszámmal teljesítenem, akárcsak az indulás előtti ellenőrzést, így végül én állhattam fel a dobogó legfelső fokára. A legjobban a kupának örülök, erre mindig is büszke leszek. Hamarosan elkezdem a felkészülést az európai döntőre, igyekszem majd minél többet Scania R-szériás tehergépkocsival gyakorolni, ugyanis a vállalkozásomban más márkájú járművekkel dolgozom. Célom, hogy az európai döntőn minden feladatszámban a legjobb eredményt érjem el, és én hozzam haza az új R-szériás nyerges vontatót. Egyébként is elgondolkodtam egy Scania R-szériás tehergépkocsi beszerzésén, ugyanis most a döntők során nagyon megtetszett a típus.” – nyilatkozta a döntő díjkiosztója után Simon Zoltán.
A verseny támogatói
A verseny nemzetközi védnöke idén ismét az Európai Bizottság és a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete (International Road Transport Union, IRU), legfontosabb nemzetközi támogatója pedig a Michelin volt. A magyarországi rendezvénysorozat védnökségét az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) látta el, támogatói között szerepelt a GRSP Magyarország Egyesület, a Schmitz Cargobull Magyarország Kft. és a Würth Szereléstechnika Kft., míg médiapartnere az Autóközlekedés című szaklap volt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
