Ez a legjobb autóverseny, vagy ez a legjobb autóverseny?

2023.07.02. 05:57

1994 és 1996 kötött a BPR Global GT Series arról szólt, hogy az FIA végre elszánja magát, és a sikerén felbuzdulva 1997-re megcsinálja belőle a rendes GT világbajnokságot. A legjobb időszak volt, Ferrari F40 GTE, McLaren F1 GTR, Jaguar XJ220 és Porsche 911 GT2 csatákkal. Többek közt a Párizs melletti Montlhery-ben is.

49627175036 e32b2865f9 o

Az Autodrome de Linas-Montlhéry 1924-ben nyílt, és akkora népszerűségnek örvendett, hogy egészen 2001-ig aktívan versenyeztek rajta. 2010-ben aztán ezen a döntött pályán készült a néhai Ken Block harmadik Gymkhana videója is, akkor már a Forddal. Mellesleg a Fiesta gyártása épp most áll le, feltehetően örökre.

A Monty Motorsport archív felvételéből kiderül, hogy 1995-ben négy Ferrari F40 GTE is versenyzett a francia pályán, ami egyébként már az 1930-as években is látott 200 km/h fölött tempókat. Ez a fotó például azt ábrázolja, ahogy Albert Divo négykeréken próbálja lehagyni a fölötte átrepülő Marcel Doretet:

GettyImages-104418062

1994-ben nem osztottak kupát a rövid szezon végén, 1995-ben és 1996-ban pedig a BPR Global GT Series-t behúzta a McLaren F1 GTR. A Ferrari F40 GTE ezzel szemben a Michelotto terméke volt, akkor már 3,5-literes motorral, a Magneti Marelli műszerfalával és a BBS E88-as kerekeivel, az átdolgozott aerodinamikai csomag mellett. Az utcai F40 1987-ben jött ki.

49627175376 20d0ff7428 o

Nagyjából hat perc alatt egyértelművé válik, hogy ez a legjobb autóverseny. Venturi 600 LM a hazai pálya nevében, nagy durrdefekt az F40 hátsó keréken, majd az egyik szerelő kvázi elütése a vontatás során. Annak a futóműnek már amúgy is vége volt, az F40 hátulja elég törékeny.

Elfüstölő Porsche 911 GT2, és persze a győztes nem más a végén, mint az a Venturi, amelyik az egyedüli GT1-es autóként nem adta meg magát, hogy aztán három GT3-as Porsche mögött érjen célba. A régi szép idők.