Az 1500 lóerős Toyota átütött blokkja megvolt?
Szép reggelt november 19-én, az év 323. napján, egyben az Erzsébetek, Ábnerek, Barlámok és Maximok neve napján. Ma sem ront még be a tél, az ország több pontján akár 15 fokban is telhet ez a csütörtök, ami ha nem tudná, nemzetközi férfinap. A mai Hidegindító alatt ezért szóljon a maszkulinitás egyik örök himnusza.
Tesztoszteron
- Vannak azok a fura arab versenyek, amikor 1000+ lóerős autókkal indulnak neki meredek dűnéknek - lényegében sprintversenyek ezek emelkedőn felfelé a puha homokban, hasonlóan ez az izlandi Formula Off Roadhoz. Egy ilyen versenyre kitenyésztett, 1500 lóerős Toyotát raktak fel teljesítménymérő padra a Bjp videóján, amikor a motor megadta magát. Blokkon így még nem láttál át.
- Mit csinál a horvát gazda, ha megunja, hogy parkolónak használják a földjét? Berántja a traktort rajta az ekével és körbe túrja a földet az autók körül. Képek és a teljes sztori a metro.co.uk-n.
- Ha az ember alatt lángra kap egy 1000 lóerős Hyundai Genesis, miközben égeti gumit, talán nem a legjobb döntés azonnal félreállni. Forró gumik, forró minden, messze a segítség. A Jalopnik szerint ennek a drifternek volt annyi lélekjelenléte, hogy egy ilyen helyzetben nyomja, míg a segítőkhöz nem ér. Talán ez történik a - mindettől függetlenül látványos - videón.
Hírsaláta
- Szerdán legyártotta a hárommilliomodik hathengeres motorját az Audi Hungaria Motor Kft. A 310 lóerős, TFSI-t a neckarsulmi gyárban egy Audi A7 modellbe építik majd be. Győrben 1997-ben kezdődött a hathengeres motorok sorozatgyártása, kezdetben szíjhajtású technológiával, majd a generációváltást követően a vállalat áttért a lánchajtásra. Az Audi győri telephelyén tavaly mintegy kétmillió motor készült, amiből 453 ezer volt hathengeres. Érdekesség, hogy a 3 millió gyártott motor együttesen mintegy 933 millió lóerő összteljesítményt ad ki, s ha egymás mellé állítanák valamennyit, akkor a sor Győrtől egészen Észak-Afrikáig érne.
- Bemutatták a januári Dakar-rali módosított útvonalát. Bár már csak kevesebb mint két hónap van hátra a január 3-án induló kéthetes versenyig, muszáj volt új szakaszokat találni, miután a várható árvizek és rossz időjárás, valamint egyéb okok miatt korábban visszalépett Chile és Peru is a rendezéstől. Az indulóknak 9300 kilométert kell megtenniük, túlnyomó részt Argentínában, ebből a gyorsasági szakaszok 4700-4800 kilométert tesznek ki, de a motorosok, quadosok, kamionosok és az autósok útvonala némileg eltér. A módosított program szerint a mezőny egy szakaszt teljesít Bolíviában, január 8-án Uyuniból indulnak és ugyanoda érkeznek meg a versenyzők, másnap azonban már vissza is térnek Argentínába. "Az új útvonal talán még nehezebb lesz, mint az eredeti, s még azokat is meglepheti, akik úgy gondolják, jól ismerik már ezeket a területeket" - mondta Lavigne, s hozzátette, a második hét homokos szakaszai komoly kihívás elé állítják majd a résztvevőket.
- Paul Walker tehet a saját haláláról - mondja a Porsche. Hónapok óta megy a nyilatkozatháború a gyártó és Walker lánya (inkább csak ügyvédei) között, mivel utóbbiak szerint a német márka a felelős, hogy a színész bennégett barátja Carrera GT-jében. A Porsche most egy hétoldalas ellenkeresettel élt, amiben részletesen leírják, miért okozhatta a balesetet az autón elvégzett módosítások közül jónéhány. (Index)
- A magyarországi Das Weltauto a 15. születésnapját ünnepelte, ahol a sajtótájékoztatón megtudtuk, a világ minden táján így hívják a VW használtautó-márkáját, még Japánban is, kivéve az USÁ-t, ahol Worldauto. A hazai használtpiacról elhangzott pár érdekes adat: az idén 538 ezer használtautó-adásvételre (átírásra) számítanak a szakemberek, ami még mindig kevesebb a 2006-os csúcsév 640 ezres számánál. A forgalom egyre nagyobb részét adják az import használt autók a piacon, ám jellemzően a magánemberek közötti ügyletek száma nő 30-40 százalékkal, a kereskedők darabszámai stagnálnak. - Papp Tibi
- Megszólalt a Magyar Autóklub dugódíj-ügyben. A MAK szerint nem várható el, hogy dugódíjat fizessenek a főváros vonzáskörzetében élők és a kényszerű átutazók mindaddig, amíg nem állnak rendelkezésre a teljes budapesti körgyűrű és az annak mentén tervezett P+R-parkolók, valamint az elővárosi vasútvonalak. A testület szerdai ülésén kialakított álláspontja szerint ha a dugódíjat mégis bevezetik 2016-ban, akkor területi kiterjedésénél és a összegének meghatározásánál figyelembe kell venni, hogy a körgyűrű és a tervezett 20 ezer P+R-parkoló még hiányzik. (MTI)
Anno november 19
1969. november 19-én két emlékezetes esemény is történt. Ma 46 éve annak, hogy a Malév HA-LBA lajtsromjelű Tupoljev Tu–134-ese összetört Isztambulban. A gép a vizes kifutópályán landolt, majd - mivel a személyzet csak kerékfékezést használt, fékernyőt későn nyitott - a repülő a kifutópálya végi lejtőn állt meg.
A balesetben a rajtaülők csak könnyebb sérüléseket szenvedtek, de a gépet nagyon megviselte a kaland: kitört a 134-es orr- és bal főfutója, megsérült a szárnya, így a gépet helyben leselejtezték, majd 1970-ben több elemét, így a hajtóműveit és az orrát hazahozták. Az volt a terv, hogy majd jó lesz szimulátornak, de végül ebből már nem lett semmi, és három évvel később földbe ásták a Ferihegyi reptér közelében. A Tu-134-esekkel volt amúgy sok baj, ahogy az isztambuli malőr is csak egy volt a Malév hosszú baleseti listáján. Témába vágó alapos és érdekes írás az iho.hu-n: A szovjet Caravelle, az első magyar jet-utasszállító.
A Malév isztambuli balesetével egy napon szállt le a Holdra gond nélkül (nem is volt vizes az aszfalt) az Apollo-12 két űrhajósa, Charles Conrad és Alan Bean. Armstrong és Aldrin után ők voltak a 3. és a 4. ember, aki a Holdra lépett. Másodiknak lenni sosem jó, de Conradéknak akár össze is jöhetett volna egy Armstrongékéhoz hasonló hírnév, ha nem vakítják meg a színes tévéadáshoz kifejlesztett kamerájukat rögtön első holdsétájuk kezdetén. Bean szerelés közben véletlenül a Nap felé fordította az érzékeny kamerát, melynek a fényérzékelője azonnal kiégett és használhatatlan lett. A Holdról sugárzott adással együtt így a Földről sugárzott világsztárság is elmaradt. Szép fotót viszont sokat őriz a NASA arról az útról, itt egy kiadós gyűjtemény.
Tegnap a Totalcaron
- A napokban zajlik a Los Angeles-i autószalon, ahol tegnap bemutatták a Lincoln újdonságát, a Ford Mondeo alapjaira épített MKZ-t. A nagyon audis forma alatt egy 3 literes, közvetlen befecskendezésű, ikerturbós V6-os dolgozik. Más világ.
- Csikóst Japánban beültették az új, negyedik generációs Priusba. Csak egy mondat a menetpróbából: Mint autót csak most kezdem értékelni. A teljes cikk itt olvasható.
- Megmutatták végre a Fiat MX-5-ből készült roadsterét, a 124 Spidert. A névadó őshöz visszanyúló forma mellett a Fiat a motorválasztékban sem közösködik majd.
- Rudi összeszedett még néhány rajzot Budai Dénestől, születésnapi kiadványunk, a Cafe Postnuclear rajzolójától: Ami kimaradt a Cafe Postnuclearból.
- A Totalbike eközben őrült tempóban szállítja a milánói EICMA, a motorgyártás Genfi szalonjának híreit. Minden újdonságot összegyűjtöttünk ezen a linken.
Kerüld el a dugót!
A Waze a legnépszerűbb, magyar autósok tízezrei által használt, közösségi alapú útvonaltervező szolgáltatás. Segítségével az ország bármely pontján várható forgalomról, torlódásokról, útépítésekről és persze rendőrségi jelenlétről tájékozódhatsz, mindezt élőben. Jelmondatunk: még több időt az ágyban, kevesebbet a volán mögött. Nagyíts a térképen a környéketekre!
A nap képe
A képen 1983 rali-világbajonki bajnokpárosa, Hannu Mikkola és Arne Hertz Audi Quattro A2-esükkel a szezonzáró Lombard RAC Rally-n (ma Wales-rali), valamikor '83 november 19-e és 23-a között. Hogy miként került le a kerék az Audiról nem őrzi az internet, de a technika is világbajnok: Hertz saját testtömegével igyekszik megkavarni a fizikát, és a jobb hátsó oldal terhelésével levenni valamit az autó bal elejének terheléséből. Bejött, a páros célba ért, ráadásul másodikként Stig Blomqvist mögött. Kapkodniuk mondjuk nem volt miért, a szezonzáróra már bajnokként érkeztek.