Tarolt a parádézó tank

2017.06.26. 08:02

Szép reggelt június 26-án, a Jánosok és Pálok neve napján. Az esők, néhol jégesők napja lesz ez a hétfő. Máskülönben hivatalosan Kábítószer-ellenes Világnap van, ez itt lent meg a hétindító Hidegindító.

Parádézó tank rombolt Minszkben

Láttál már tankot vizes aszfalton megcsúszni? Fehéroroszország fővárosában, Minszkben történt egy ilyen a hétvégén. Egy katonai parádéra készült a videón látható páncélos, amikor mind a 42 tonnájával elindult az út menti villanyoszlop felé. Durva, de a nyílásban álló katona megúszta ijedtséggel, míg a tankot azért megviselte (kép) az oszlopdöntés. (444.hu

Hírsaláta

  • Csődvédelmet kérhet a Takata – írta az Index vasárnap a japán légzsákgyártóról. A vállalat nehéz éveken van túl, hibás légzsákjaik eddig legkevesebb 16 ember halálát és 42 millió autó visszahívását okozták, ami önmagában óriási költséggel járt, de a további kártérítések miatt szakértők szerint a cég eladására kényszerülnek tulajdonosai. Az AP szerint a rivális Key Safety Systems vállalat veheti meg 1,6 milliárd dollárért a Takatát. Szintén az AP írja, hogy a japánok akár már hétfőn csődvédelmet kérhetnek Japánban és az USA-ban. (Index)
felfestés
  • Nem hiszed el, de ez is Magyarország: tökéletes mozgássérült parkoló lett a gerillafestéből. A HVG írta meg bő egy hete, hogy valaki megunta VIII. kerületben, a Népház utcában a felfestés hiányát, így egy festékszóróval jól láthatóvá tette a parkolót. (A Totalcar hasonló mozgalmáról itt olvashatsz). A lap egy olvasója most arra járt és megüzente, hogy ugyan már nincs nyoma, de lett helyette egy igazi, hivatalos felfestés telibe fújt kékkel, fehér szegéllyel, olyan, hogy még Winkler is megkönnyezné. (HVG)
2017-06-25T090902Z 1176998754 RC1236F89B80 RTRMADP 3 PAKISTAN-TA
  • Legkevesebb 153 halottja lett egy olajszállító kamion felrobbanásának Pakisztánban. Az ország keleti részében, Pándzsáb tartományban vasárnap történt tragédia az olajszállító felborulásával indult. A szivárgó olaj miatt sokan megrohanták a roncsot, az áldozatok többségét a potyázók adják. Már rengetegen voltak a roncs körül, amikor az berobbant. A robbanás és a tűz a halottakon túl további száz embert megsebzett. (Index)

Parádéztunk mi is

Idén harmadszor, a történelemben tizenhatodszor tartottunk Parkoló Parádét a Hungexpón. Autóztatás veteránokkal, rengeteg ember és autó a parkolóban és Csikós, mint a Mesterkurzus előadója – volt itt minden. Videó és beszámolók később, addig érjétek be az Instagram-termésből készült lapozgatóval

Motorsport-hétfő

  • Két okból lesz emlékezetes a túraautó-világbajnokság hétvégi fordulója. Oké, Michelisz Norbi győzelme igazából csak nekünk maradandó élmény, történt azonban még valami: Tom Coronel mentőautós balesete. Íme, ilyen furcsaságok történhetnek egy rosszul szerkesztett utcai versenypályán:
  • Volt hétvégén Forma-1 is, és tessék kapaszkodni: IZGALMAS VOLT! Őrület, de megérte a figyelmet mind a két órára, amíg tartott. A Vettel-Hamilton dodzsemről, a rengeteg csattanásról és Bottas nagy meneteléséről sokvideós összefoglaló az Indexen: Káosz Vettel-őrülettel és Ricciardo-győzelemmel Bakuban.

Kerüld el a dugót!

Tájékozódj az ország bármely pontján várható forgalomról, torlódásokról, útépítésekről és persze rendőrségi jelenlétről, mindezt élőben, a Waze-zel. Jelmondatunk: több időt az ágyban, kevesebbet a volán mögött. Nagyíts a térképen a környéketekre!

Teszted KRESZ-tudásod

Jó ötletnek tűnik a legújabb KRESZ elmetorna, hiszen Pető Attila Kreszprofesszor által összeállított speciális közlekedési feladatsort az első napon közel húszezren oldották meg. Aki még nem tette próbára a tudását itt tekintheti meg a tesztsort: www.kreszprofesszor.hu

És mivel ez a teszt nem pontszámra, hanem súlyos ezresekre megy – nem véletlen az a címe, hogy KRESZ Bírságmegelőzési teszt – ezért különös hangsúlyt kap az, hogy az eddigi válaszadók átlagbírság összege 200.000 forint! Mindamellett, hogy 5% a hibátlan kitöltések aránya.

A feladatokkal kapcsolatban az olvasókban több kérdés is felmerült, így a következő 15 napban a Kreszprofesszor elmagyarázza, hogy melyik a helyes válasz, és hogy miért.

Válaszd ki a helyes állítást a képen látható 11 éves lánnyal kapcsolatban! (Helyes válasz a kép alatt)

  1. Mivel nincs még 14 éves ezért mindenképpen ülésmagasítót kell használnia. (A)
  2. Mivel nincs még 12 éves ezért mindenképpen gyermekülésben kell rögzíteni. (B)
  3. Életkortól függetlenül, ha 150 centiméternél magasabb, elegendő a biztonsági övvel rögzíteni. (C)
unnamed

A helyes válasz a C.

1994-ben változott meg a KRESZ a gyermeküléssel kapcsolatban, amikor is az addig érvényben lévő életkor (12 év) helyett a gyermekek testmagasságát kell figyelembe venni.

Ennek megfelelően a 150 centiméternél magasabb gyermekeket elegendő a biztonsági övvel megfelelően rögzíteni. Ez a meghatározás mind a hátsó, mind az első ülésen szállított gyermek esetében érvényes.

Érdemes azt is tudni, hogy a 150 centiméternél kisebb gyermekek esetében a gyermekülés – vagy ahogy 2007-től a szabályban szerepel, a gyermekbiztonsági rendszer – használata kötelező. Az első ülésben minden esetben, viszont a hátsó ülésekben létezik egy engedmény, de az sem életkorhoz kötött.

Ez alapján hátul a 135 centiméternél magasabb gyermek számára nem szükséges a gyermekülés, amennyiben az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető. A megfelelő rögzítéshez vagy ülésmagasítóra van szükség, vagy használni kell az öv állítási lehetőségét.

Ami még vitára adhat okot, hogy ki minősül gyermeknek, ugyanis a KRESZ ezt a fogalmat nem definiálja. Egyéb jogszabályokból azonban az következik, hogy általában a 14 éves korra tehető a gyermeki lét határa.

Tehát kisméretű felnőtteknek nem szükséges gyermekülésben utazniuk.

A gyermekülés helytelen használatával kapcsolatos bírságtétel 20.000 forint.

Válaszadók aránya:

a.) 5%

b.) 8%

c.) 87%

HIBÁS: 13%

HELYES: 87%