Speciális Singerrel
Határozottan kormánypárti vagyok. Ez az alkatrész lett az egyik kedvenc tartozékom az autómban, köszönhetően egy kadafalvi látogatásnak.
Sosem hittem, hogy a mobiltelefonomnak ezt a szolgáltatását
egyszer használni fogom. De amikor Seres István elkezdte diktálni,
hogyan találom meg műhelyét, jobbnak láttam elindítani a
hangrögzítés funkciót. A remek szolgáltatásnak köszönhetően egyből
megtaláltam a Kecskemét melletti kis települést, benne azt az
eldugott kis műhelyt, ahol egyebek mellett
Porschék és S-Klasse Mercedesek bőrkormányai készülnek.
Ahogy István szereli le a kormánykereket,
rögtön megértem, miért áll valaki légzsáktolvajnak. A
légzsák kipattintása egy pillanat alatt megvan: a kezemben tartott
digitális fényképező nem bootol be olyan gyorsan, hogy elcsípjem a
műveletet. A légzsák eltávolítása után csak egy csavart kell
kicsavarni, és a kormány máris mint munkadarab hever a műhely
asztalán.
"Nem szoktuk eltenni a szabásmintákat," avat be István
nővére, Mari, "mert a kormánykerekek között azonos évjárat esetén
is vannak apró különbségek, úgyhogy nem tudnánk használni a régi
sablonokat." A másik indok, amit ugyan nem mond ki, de a saját
szememmel látom, hogy a
modellezés kb. három perc alatt amúgyis elkészül. És még azt
hittem, a négyküllős kormány feladja a leckét!
Hummer |
A kiváló minőségű marhabőrből egy tapétavágó pengéhez hasonló
késsel szabják ki a mintát. A bőrvágó kés persze úgy viszonyul a
papírvágóhoz, mint a Hummer a Matizhoz. Közben kiderül, hogy a
vállalkozást annak idején István édesanyja indította el, aki
végzettsége szerint cipőfelsőrész készítő. Még a nyolcvanas évek
végén a Pemü nevű szövetkezet készített egy nagyobb sorozat
sportkormányt
"tőkés importra", ahhoz kellett a bőrözést elkészíteni.
"Azt sem tudtuk, hogyan fogjunk hozzá," mesél a kezdetekről Mari, "úgyhogy szereztünk egy gyári darabot és szétszedtük." A profi bőrmodellező visszafejtette a gyártási technológiát, és ahogy mondani szokás, a többi már történelem.
Lara Croft felügyeli a bőr élezését |
A kormányomhoz kiszabott, számomra
amőboid bőrdarabok közben a műhely egyik legérdekesebb gépén
mennek át további átalakuláson. Az éles és erős pengét, valamint
kifinomult leszorítómechanizmust használó, többszázezer forintért
beszerezhető
élezőgép a bőrdarabok vastagságát felezi meg - vesd össze
szőrszálhasogatás. Erre azoknál a felületeknél van szükség,
amelyeket később egymáshoz varrnak.
Az így előkészített bőrdarabok a varrógépre kerülnek. A varrógép sima Singernek néz ki, de speciálisan bőrvarrásra kitalált, erősített mechanikájú szerkezet. Ebben a fázisban varrják össze a különböző betéteket, hiszen lehetőség van több színt variáló bőrkormány-álmok kivitelezésére, vagy mint az én autóm esetében, a normál és a perforált bőrök kombinánációjára. Ekkor készítik elő a nyeregöltést is. Ebből egyelőre annyi látszik, hogy apró öltésekkel végigszegik az összevarrva egyre inkább kerékformájú bőrdarabot.
Szívesen fotóznám ezt is, ám a hölgy a varrógép mögül fel sem nézve, egész nyugodt hangon közli, hogy ha lefényképezem, összetöri a kamerát, valószínűleg a fejemen. Megdöbbenve nézek körül - kolléganői közben jelzik, hogy ez olyan, ez tényleg összetöri, másfelől viszont övé az országban a legegyenesebb öltés, ami azért, valljuk be, számít egy Porsche kormánynál.
S-Klasse kormányok a háttérben; Béla, a lánykutya az előtérben |
A műhelyben egyébként tizenketten dolgoznak. A céget István és
édesanyja vezetik, az utóbbi a szakmai referencia, István viszont a
maga lakatos szakmájával a gépek karbantartását vállalja magára.
István nővére, Mari kereskedelmi sulit végzett, így rá marad a
papírmunka, könyvelés inkluzíve. De napközben ők is a műhelyben
dolgoznak. A többiek környékbeli asszonyok, akiknek korábban sem az
autókhoz, sem a bőrhöz nem volt közük, viszont mindenkinek sikerült
megtalálni azt a munkafázist, ahol kiemelkedőt nyújthat.
Körkérdésemre nevetve azt is elmondják, hogy legtöbbjük családi
autójában immár bőrkormány van - szakmai presztízs, nyilván.