Bypass műtét vízcsővel

2002.09.13. 09:28

A Trabantok ideje lejárt. Ám a magyar ember épp arról híres, hogy megtalálja a kiskaput a túléléshez.

 
   
   

A papírsárkány-armada , meg a többi kétütemű jármű lassacskán a nagyszülők legendaszámba menő történeteiben bukkan fel. Egyre kevesebb lesz az utakon, és a 2005-ben életbe lépő károsanyag-kibocsátási rendelet után várhatóan még jelentősebben megcsappan majd az élet-, és forgalmi engedély képes példányok száma.

 
   
 

Tusnádi Zsolt azonban nem bízza a véletlenre a dolgot. Előző autójára, egy négyütemű Wartburgra a tolvajok tették rá kezüket, ezek után a zsebében rendelkezésre álló zsetonmennyiség komoly felhőket sodort a feje fölé. Mert autó pedig kell. Na, de milyen? 200.000 Ft-ért vagy öreg, lepukkant nyugati jár, vagy valamivel jobb állapotú keleti. Vagy egy kombi Trafó, ami biztos túléli a 2005-ös évet.

 
   
   

Ugyanis ez már Cuore Sportivo változat, lájtos formában: a két darab háromdecis köcsögöcske helyett egy sokkal, de sokkal komolyabb 900 köbcentis Fiat motorral. Persze négyütemű-vízhűtéses, ezáltal egy csapásra megoldottnak tűnik a Trabik legérzékenyebb pontja, a fűtés is. Csak egy laza - kicsit lötyögő - ventillátoros szerkezetet kell még a motortérbe illeszteni, és máris lehet izzadni az utastérben.

 
   
 

De térjünk vissza a motorhoz. A beépítéshez kissé át kellett alakítani az eredeti motortartó bakokat és a merevséget, valamint a stabilitást javítandó egy bölcső-szerű képződmény is kendácsolódott az alsó részre. Közbetét beiktatásával a váltó megmaradhatott az eredeti NDK-s, ez viszont az üzemszerű használatban okoz némi kellemetlenséget.

Az első fokozat annyira rövid, hogy szinte csak hegymenetben kell használni. Amikor a motor már kellően pörög, akkor lehet csillagból deltába kapcsolni. A villámgyors kilincselések végén, 100 km/h fölött már jelentős a motorzaj. Persze ez szubjektív, hiszen aki eddig is Trabanttal ment a Balatonra, annak ez a zaj abszolút nem okoz dobhártya-károsodást.

 
   
   

A benzintank is maradt az eredeti, csak kicsit le kellett csökkenteni a térfogatát, mert pont ott lehet a futómű stabilizátorát megtámasztani. Hogy ez mennyit stabilizál, az már kérdéses. Ha már ennél a résznél tartunk, érdemes megemlíteni a négyleömlős kipufogócsonkot, ami a benzintank alatt tekeredik, és egy 50 mm átmérőjű rendszerbe vezet, a végén figyelemre méltó krómvéggel.

A stabilizálás nem merült ki a tűzfalhoz való támasztásban, pogácsák rejlenek az első felnik mögött, és elöl-hátul ültetett a futómű. A megnövekedett teljesítmény megfékezésére előre a Wartburg kissé nagyobb dobfékeit szerelték, dupla munkahengerekkel, hátul maradt a széria berendezés.

 
   
 

Ilyen változtatások után az utastér sem maradhatott fapados. A műszerfal repült a kukába, helyét egy Magyar Suzukiból kibontott darab vette át. Kicsit szélesebb meg hosszabb, de amióta a fűrészt és a kalapácsot feltalálták, minden illeszkedik.

A műszeregység szintén Fiat, talán Uno Turbo lehet, és ő sem akart simán a helyére cuppanni. Az erőltetés következtében lekerült róla a plexiarc, így akár kézzel is lehet tologatni a mutatókat, mivel magától csak minden második mutat. A középkonzol viszont teljesen rendben van. A Suzuki szellőzőrostélyok alatt bőven maradt hely a hifinek.

 
   
   

A két első ülés eredetileg Toyota Suprába készült, és a motorosan állítható deréktámaszúak családjába tartoznak. Ilyen extrát nem szabad az enyészet útjára engedni. Miért ne működhetne ebben az autóban is, amikor csak néhány méter vezeték kell? Baloldalt a műszerfal alján található kapcsolóval meg is oldódott a probléma, és macskaköves utakon akár masszírozónak is használhatjuk, ha a gombon hagyjuk az ujjunkat.

Az akkumulátor a csomagtartóba száműzetett, de ebben nincs is baj. Jó ott neki. Csak a savas párolgások illatát kell elviselni, de ez persze nem mindennapos gond. Főleg nyáron, amikor úgyis letekert ablakokkal hasít a jármű.

 
   
 

Az átépítés nem teljes mértékben a jelenlegi tulaj érdeme. A munka oroszlánrésze az előző gazdi nevéhez fűződik, de miután elkészült, jobbnak látta eladni, manapság egy R5 Turbóval küszködik. Zsolt pedig nekilátott a csinosításnak, és boldogan gondozza a kilincses, trafókülsejű Fiatot, amivel akár 120 km/h-val is lehet nyomulni (állítólag a vége 150, de ez már életveszélyes).

 
   
   

Lényeg a lényeg: az autó teljesen hivatalos átalakítási engedéllyel rendelkezik. Az összes kendácsolt varázslatot szakértő szemek vizsgálták át, és a közforgalomban való hajtásra megfelelőnek találták. Ámen. Az autó láttán, és hallatán általában minden útszéli rendőr olthatatlan vágyat érez jobb kezének magasba lendítésével az igazoltatás első lépését megtenni.

A dokumentumok megtekintése (megértése) után már csak a csodálkozás marad számára. Ez tehát az egyik módja a kétüteműek átmenekítésének, de a sorozatgyártás előtt még néhány részletet érdemes lenne aprólékosabban kidolgozni. Sokak szerint megérné.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

7 órája
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10