Erősebb és kezesebb autót faragtak a Seat legsportosabb kisbuszából, de a Cupra R is csak elöl kapar.
Kívülről nem sok látszik az átalakításokból a 240 lovas Cuprához képest: az R jelzéseken kívül csupán az első lökhárító szögletesebb nyílásairól, és a 19 hüvelykes alufelnikről lehet felismerni a legerősebb nagy sorozatban gyártott Leont. A lemezek alatt azonban számos fejlesztés lapul. A jól ismert kétliteres Volkswagen turbómotort építették az autó orrába, méghozzá azt a 265 lovas változatot, amelyet az Audi S3-asból már ismerünk. Összkerék-hajtás híján azonban kellett valami trükk, hogy az autó az úton maradjon, így itt is bevetették az XDS rendszert, amely a két első fék segítségével akadályozza meg, hogy nagy gázadásnál az egyik kerék kipörögjön, és irányíthatatlanná tegye az autót. Ez a megoldás ugyan kevésbé elegáns, mint az önzáró differenciálmű, de egyszerűbb, és persze jóval olcsóbb.
A 25 többlet lóerő már a menetteljesítményeken is meglátszik, bár inkább csak a számok szintjén: az R 6,2 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s sebességet – 0,2 másodperccel hamarabb, mint a Cupra – a végsebessége pedig kerek 250 km/h, alighanem az elektronika korlátozásának köszönhetően. Ugyanakkor sikerült csökkenteni a motor átlagfogyasztásán: a gyári adat 8,1 liter 100 kilométeren, azaz két decivel kevesebb, mint a Cupra esetében. Az R persze nem csak teljesítményben nyújt többet, mint a Leon sorosat előző csúcsmodellje. A futómű hangolása feszesebb, valamivel közelebb áll a versenyautókéhoz, és a fékrendszer is hatékonyabb lett. Elöl 345 mm-es, hátul pedig 286 mm-es féktárcsák lassítják az autót, ami egy ilyen erős motor, és az XDS mellett igazán jól jön.
A Cupra R-t szeptember közepén, a Frankfurti Autószalonon láthatja először a közönség, azt azonban még nem árulták el, hogy mikor, és milyen áron jelenik meg a típus az európai Seat kereskedésekben.