Összeolvadhat a Lada és a Kamaz
A két nagy orosz autógyár összevonását állítólag az orosz kormányzat kezdeményezte: egyetlen holdingba tömörítenék a Ladákat gyártó AvtoVAZ és a teherautóiról ismert KamAZ autógyárakat, valamint az Avtodiesel nevű független motorgyárat.
A Reuters értesülései szerint az új, Avtoinvest néven emlegetett holding részvényeinek 25%-át cserélnék be a jelenlegi AvtoVAZ-részvényerke, a cég vezetését pedig a KamAZ jelenlegi igazgatójára, Szerkej Koginyinra bíznák. Egyelőre nem tudni, hogy az ötletet támogatják-e az érintett cégek külső részvényesei: az AvtoVAZ 25%-a a Renault, a KamAZ 10%-a pedig a Daimler AG tulajdona, így nyilván ez a két vállalat is megpróbál majd beleszólni a döntésekbe.
A két autógyár összevonásának ötlete azután merült fel, hogy az idei első féléves adatok napvilágra kerültek. A Lada a tavalyi 1,4 milliárd rubeles nyereség után idén 14 milliárd rubel veszteséget szenvedett el január és június között, mivel 332 ezer helyett csupán 139 ezer személyautót tudott értékesíteni. A KamAZ szintén veszteséges, bár messze nem ennyire: a tavalyi 2,6 milliárd rubeles pozitív eredmény után az idén 1,6 milliárdot veszítettek.